Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="linder" data-source="post: 1039758" data-attributes="member: 58560"><p>Du får följa vinden lite mer nästa säsong på flygare.nu för så ofta tycker jag inte det blåser så mycket, finns ju alltid något extrem fall varje säsong dock,</p><p></p><p>Kabinen går var 20 minut, 00, 20, 40, men sen är jag inte säker på om dom under sportloven drar i högväxeln och kör som du säger direkt när den blir full, den tar dock 13min upp så kapaciteten blir ju ändå max 320p/h. (Att räkna in dom 320 som åker ner, är ju inte speciellt orelevant för oss)</p><p></p><p>Jag åker också ofta i Åre, alla 157 dagar Åre hade öppet denna säsong t.ex. Och 159 dagar förra <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /> Enda gången man åkt kabin mycket va ju i början av förra säsongen när gondolens växellåda behövde bytas och då va det fanemig kö i kabin, man har svängt förbi några ggr denna säsongen också men insett att det går lika fort eller snabbare att åka till wc,8an,gondol. Likaså finns det ingen singelkö till kabin, hade garanterat funnits om det va gondol.</p><p></p><p>Stör mig mer på köerna som är något man kan fixa med hjälp av bättre liftar, än vädret som man inte kan göra någonting åt. Inte direkt kul i backen när det blåser så mycket så spelar ju ingen roll att liftarna inte kan gå då.</p><p></p><p>____________________________________________________________________________</p><p></p><p>Bättre liftar för mig är...</p><p></p><p>- en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna </p><p><a href="http://www.doppelmayr.com/en/products/funitel/" target="_blank">- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s</a></p><p>- ny lift i 1000</p><p>- nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features.</p><p></p><p></p><p>Enligt min mening räcker det med att ha kvar bergbanan som landmärke och satsa på ett bra fungerande liftsystem istället för att ha kvar något för sakens skull. Dock kommer det ju inte ens vara realistiskt inom dom närmaste 10 åren p.g.a. kostnaden <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f641.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":(" title="Frown :(" data-smilie="3"data-shortname=":(" /></p><p></p><p>edit: va långt detta blev ... Märks att man har lite ångest för att säsongen är slut <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f644.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":rolleyes:" title="Roll eyes :rolleyes:" data-smilie="11"data-shortname=":rolleyes:" /> :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="linder, post: 1039758, member: 58560"] Du får följa vinden lite mer nästa säsong på flygare.nu för så ofta tycker jag inte det blåser så mycket, finns ju alltid något extrem fall varje säsong dock, Kabinen går var 20 minut, 00, 20, 40, men sen är jag inte säker på om dom under sportloven drar i högväxeln och kör som du säger direkt när den blir full, den tar dock 13min upp så kapaciteten blir ju ändå max 320p/h. (Att räkna in dom 320 som åker ner, är ju inte speciellt orelevant för oss) Jag åker också ofta i Åre, alla 157 dagar Åre hade öppet denna säsong t.ex. Och 159 dagar förra ;) Enda gången man åkt kabin mycket va ju i början av förra säsongen när gondolens växellåda behövde bytas och då va det fanemig kö i kabin, man har svängt förbi några ggr denna säsongen också men insett att det går lika fort eller snabbare att åka till wc,8an,gondol. Likaså finns det ingen singelkö till kabin, hade garanterat funnits om det va gondol. Stör mig mer på köerna som är något man kan fixa med hjälp av bättre liftar, än vädret som man inte kan göra någonting åt. Inte direkt kul i backen när det blåser så mycket så spelar ju ingen roll att liftarna inte kan gå då. ____________________________________________________________________________ Bättre liftar för mig är... - en sittlift i rödkullen samt spara ankarliftarna [url=http://www.doppelmayr.com/en/products/funitel/]- 2st gondoler ist för kabinen med mellanstation någonstans runt hummeln, dessa klarar ~28m/s[/url] - ny lift i 1000 - nån låg (kan säkert stå obemannad) knapp/ankarlift i röda/svarta bräckelinjen som man kan hoppa på vart som och köra om specifika features. Enligt min mening räcker det med att ha kvar bergbanan som landmärke och satsa på ett bra fungerande liftsystem istället för att ha kvar något för sakens skull. Dock kommer det ju inte ens vara realistiskt inom dom närmaste 10 åren p.g.a. kostnaden :( edit: va långt detta blev ... Märks att man har lite ångest för att säsongen är slut :rolleyes: :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp