Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JSellberg" data-source="post: 1048682" data-attributes="member: 122660"><p>Precis, det skulle bli en rejäl skillnad i kapacitet med en modern lift, oavsett om det är gondol eller telemix.</p><p></p><p></p><p>Man känner sig mycket mer utsatt i en 8-stols lift, då de "fångar" upp mer vind är en smalare stol. Det är dock ingen fara, och de börjar inte "gunga" lättare än en smalare stol, på grund av att de väger mer. De klarar lika mycket vind som en normal gondol gör.</p><p></p><p>Telemix är egentligen den perfekta liften enligt mig om det handlar om medellånga liftar, då lika många som gillar gondol ogillar det. Problemet med de flesta av dagens mixliftar i min mening är att det har alldeles för många stolar. Varannan stol och varannan gondol hade varit optimalt, men det är ju helt upp till vad operatören uppskattar att gästerna efterfrågar.</p><p></p><p>Hade man haft varannan gondol kunde man köra 10-gondoler och därmed gå ner till 6-stolar, med bibehållen kapacitet, det tor jag hade varit en bra lösning då 8-stolar (som du skriver) kan upplevas som lite obehagliga i hög vind.</p><p></p><p></p><p>Expert vet jag inte om jag vill kalla mig, har dock jobbat en del med stora liftar. Visst stämmer det att Åre är känt för starka vindar, jag tänkte mer i ett helhetsperspektiv när jag skrev inlägget. </p><p></p><p>När jag menar att nya gondol/stolliftar tål mer vind än äldre så tål de fortfarande inte lika mycket som en funitel, men det tål "tillräckligt" med vind. Med detta menar jag att när det blåser så mycket att en endast en funitel kan köra så kommer de flesta besökarna (jag brukar kallar de för "general public") inte att söka sig upp till högzon. Vi på Freeride tycker ju inte att vind är något problem (de flesta gillar det kanske till och med, man får känna att man lever) men att installera en riktigt grisdyr lift för en relativt liten del av kundunderlaget är nog inget som skistar ser någon poäng i. </p><p></p><p>Det är därför jag tycker att idén med en delbar vanlig gondol, där man kan köra endast nedre delen på vindigare dagar, vore helt utmärkt istället för kabinen.</p><p></p><p>En annan anledning mot funitel är att skutan fungerar även när högzon är stängd p.g.a vind (även här något som vi på Freeride inte gillar), och den praxis har varit så länge så folk är vana med det, så jag vet inte om Skistar ser något behov av att ändra det.</p><p></p><p>Jag hade gärna sett lite släpliftar i högzon, de tål vind och investeringskostnaden borde ju vara överkomlig för Skistar. Isbildningen kan dock kanske vara ett problem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JSellberg, post: 1048682, member: 122660"] Precis, det skulle bli en rejäl skillnad i kapacitet med en modern lift, oavsett om det är gondol eller telemix. Man känner sig mycket mer utsatt i en 8-stols lift, då de "fångar" upp mer vind är en smalare stol. Det är dock ingen fara, och de börjar inte "gunga" lättare än en smalare stol, på grund av att de väger mer. De klarar lika mycket vind som en normal gondol gör. Telemix är egentligen den perfekta liften enligt mig om det handlar om medellånga liftar, då lika många som gillar gondol ogillar det. Problemet med de flesta av dagens mixliftar i min mening är att det har alldeles för många stolar. Varannan stol och varannan gondol hade varit optimalt, men det är ju helt upp till vad operatören uppskattar att gästerna efterfrågar. Hade man haft varannan gondol kunde man köra 10-gondoler och därmed gå ner till 6-stolar, med bibehållen kapacitet, det tor jag hade varit en bra lösning då 8-stolar (som du skriver) kan upplevas som lite obehagliga i hög vind. Expert vet jag inte om jag vill kalla mig, har dock jobbat en del med stora liftar. Visst stämmer det att Åre är känt för starka vindar, jag tänkte mer i ett helhetsperspektiv när jag skrev inlägget. När jag menar att nya gondol/stolliftar tål mer vind än äldre så tål de fortfarande inte lika mycket som en funitel, men det tål "tillräckligt" med vind. Med detta menar jag att när det blåser så mycket att en endast en funitel kan köra så kommer de flesta besökarna (jag brukar kallar de för "general public") inte att söka sig upp till högzon. Vi på Freeride tycker ju inte att vind är något problem (de flesta gillar det kanske till och med, man får känna att man lever) men att installera en riktigt grisdyr lift för en relativt liten del av kundunderlaget är nog inget som skistar ser någon poäng i. Det är därför jag tycker att idén med en delbar vanlig gondol, där man kan köra endast nedre delen på vindigare dagar, vore helt utmärkt istället för kabinen. En annan anledning mot funitel är att skutan fungerar även när högzon är stängd p.g.a vind (även här något som vi på Freeride inte gillar), och den praxis har varit så länge så folk är vana med det, så jag vet inte om Skistar ser något behov av att ändra det. Jag hade gärna sett lite släpliftar i högzon, de tål vind och investeringskostnaden borde ju vara överkomlig för Skistar. Isbildningen kan dock kanske vara ett problem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp