Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1060429" data-attributes="member: 77701"><p>[USER=97967]@xviggenx[/USER] Menar du att det borde till ytterligare en stollift i Duved?</p><p>Jag är lite tveksam.. är inte själva charmen där att det bara är 1,5 liftar (Hamre är 0,5 eftersom den inte går ända upp) som servar ett förhållandevis stort gäng väl sammanvävda och kombinerbara nedfarter, vilket inte ger så stor risk för trängsel?</p><p>Att Hamre skulle tas bort till förmån för ytterligare en stollift ser jag som hyfsat osannolikt eftersom den liftens användbarhet beror mycket på att den har femtioelva olika avstig.. vilket ju även gör den till en bra försäsongslift/nybörjarlift osv.</p><p>(Ja, jag är partisk, jag ägnade sportlovet ´98 åt att skräckslaget ploga nerför den lilla kullen vid andra avstigningen.. ^^,)</p><p></p><p>Då skulle en utvidgning i Duved kanske istället komma i form av en till lift.. någonstans.. frågan är var. Och för att bli ett komfortmässigt attraktivt alternativ till sexstolsliften skulle den nog behöva vara kopplingsbar.. och då snackar vi megainvestering som troligen inte skulle ge så mycket mer åkyta, bara mer uppåtkapacitet, och det låter synnerligen kontraproduktivt i mina öron.</p><p></p><p>Men visst, någon gång i framtiden kanske Hamre blir en stollift, jag tänker att den antingen skulle kunna byggas som en kort en med avstig strax ovanför restaurangen, och med en släplift på den återstående biten upp till nuvarande sista avstig (mindre vindkänsligt) eller hela vägen upp till trädgränsen (lite mer vindkänsligt).</p><p></p><p>Eller varför inte byta ut Leråliften mot en stollift, bredda den befintliga Leråbacken lite i kanten som vetter åt väster (det är väl rätt mycket skog mellan den och Ravinen ändå..?) och låta Leråkroken fortsätta ner i det som idag är liftgatan hela vägen ner. Det vore dels najs för förbindelsen till Tege, då elimineras den ena av två lååånga släpliftar, och dels blir det en till backe, som dessutom sprider ut folk lite mer än att allt är koncenterat till Hamre/Mullfjäll/Paradis.. hmm, ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha en stollift i Lerå faktiskt.</p><p></p><p>Det och en snabbare lift i Tusen.</p><p></p><p>Hoppsan, det här blev en vägg av text. :D</p><p></p><p>TL;DR – ordbajseri om liftar i Duved.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1060429, member: 77701"] [USER=97967]@xviggenx[/USER] Menar du att det borde till ytterligare en stollift i Duved? Jag är lite tveksam.. är inte själva charmen där att det bara är 1,5 liftar (Hamre är 0,5 eftersom den inte går ända upp) som servar ett förhållandevis stort gäng väl sammanvävda och kombinerbara nedfarter, vilket inte ger så stor risk för trängsel? Att Hamre skulle tas bort till förmån för ytterligare en stollift ser jag som hyfsat osannolikt eftersom den liftens användbarhet beror mycket på att den har femtioelva olika avstig.. vilket ju även gör den till en bra försäsongslift/nybörjarlift osv. (Ja, jag är partisk, jag ägnade sportlovet ´98 åt att skräckslaget ploga nerför den lilla kullen vid andra avstigningen.. ^^,) Då skulle en utvidgning i Duved kanske istället komma i form av en till lift.. någonstans.. frågan är var. Och för att bli ett komfortmässigt attraktivt alternativ till sexstolsliften skulle den nog behöva vara kopplingsbar.. och då snackar vi megainvestering som troligen inte skulle ge så mycket mer åkyta, bara mer uppåtkapacitet, och det låter synnerligen kontraproduktivt i mina öron. Men visst, någon gång i framtiden kanske Hamre blir en stollift, jag tänker att den antingen skulle kunna byggas som en kort en med avstig strax ovanför restaurangen, och med en släplift på den återstående biten upp till nuvarande sista avstig (mindre vindkänsligt) eller hela vägen upp till trädgränsen (lite mer vindkänsligt). Eller varför inte byta ut Leråliften mot en stollift, bredda den befintliga Leråbacken lite i kanten som vetter åt väster (det är väl rätt mycket skog mellan den och Ravinen ändå..?) och låta Leråkroken fortsätta ner i det som idag är liftgatan hela vägen ner. Det vore dels najs för förbindelsen till Tege, då elimineras den ena av två lååånga släpliftar, och dels blir det en till backe, som dessutom sprider ut folk lite mer än att allt är koncenterat till Hamre/Mullfjäll/Paradis.. hmm, ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha en stollift i Lerå faktiskt. Det och en snabbare lift i Tusen. Hoppsan, det här blev en vägg av text. :D TL;DR – ordbajseri om liftar i Duved. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp