Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FMP" data-source="post: 1220849" data-attributes="member: 176798"><p>En miss i dagens system tycker jag är att det inte längre finns någon lift från Fjällgården, samtidigt som björnen expanderat otroligt mycket. Det gör att åkare från Björnen (och Tott) måste ner till liftarna vid stjärntorget för att komma vidare i systemet, vilket ger köer och uppkörda backar. Om hummelliften förlängs ner till fjällgården så minskar belastningen på de centrala liftarna. Det ger också möjlighet att använda bergbanan från Åre by för att ta sig vidare uppåt och inte bara mot sadeln.</p><p></p><p>Många andra bra idéer här i tråden. Särskilt den att lägga till en lift borta vid vm8an. Om liften dras snett västerut skulle den också kunna fungera som anslutningslift mot Bräckeliften. Då kan nybörjare hålla sig i nedre delen av systemet, de som vill direkt mot parken får den möjligheten, och det finns ett alternativ från vm8an vid riktigt dåligt väder.</p><p></p><p>Om kabinen nödvändigtvis ska rivas tycker jag likt många andra att den bör ersättas med en gondol med mellanstation på Hummeln. Visst blåser det ofta där uppe, men finns ju gondoltyper som är mycket mer vindtåliga än den typen som finns i Åre idag. Tillsvidare låter det som en utmärkt ide att montera en ankarlift vid gamla tusenmetern som substitut. </p><p></p><p>När det gäller tväråvalvet tror jag det är viktigt att det finns nån typ av mellanstation eller byte mellan liftar en bit upp. Dels för att det ofta inte är öppet hela vägen upp pga vädret, också för att inte "tvingas" ner till de blåa backarna längst ner vilket hade gjort åkningen sämre än idag.</p><p></p><p>Stora och dyra insatser de flesta av dem. Men även bara med en ankarlift vid vm8an och en ankarlift vid tusenmetarn hade mer åkning frigjorts vid olika väderlekar för olika målgrupper och därmed spridit ut åkarna över berget.</p><p></p><p>[ATTACH=full]8093[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FMP, post: 1220849, member: 176798"] En miss i dagens system tycker jag är att det inte längre finns någon lift från Fjällgården, samtidigt som björnen expanderat otroligt mycket. Det gör att åkare från Björnen (och Tott) måste ner till liftarna vid stjärntorget för att komma vidare i systemet, vilket ger köer och uppkörda backar. Om hummelliften förlängs ner till fjällgården så minskar belastningen på de centrala liftarna. Det ger också möjlighet att använda bergbanan från Åre by för att ta sig vidare uppåt och inte bara mot sadeln. Många andra bra idéer här i tråden. Särskilt den att lägga till en lift borta vid vm8an. Om liften dras snett västerut skulle den också kunna fungera som anslutningslift mot Bräckeliften. Då kan nybörjare hålla sig i nedre delen av systemet, de som vill direkt mot parken får den möjligheten, och det finns ett alternativ från vm8an vid riktigt dåligt väder. Om kabinen nödvändigtvis ska rivas tycker jag likt många andra att den bör ersättas med en gondol med mellanstation på Hummeln. Visst blåser det ofta där uppe, men finns ju gondoltyper som är mycket mer vindtåliga än den typen som finns i Åre idag. Tillsvidare låter det som en utmärkt ide att montera en ankarlift vid gamla tusenmetern som substitut. När det gäller tväråvalvet tror jag det är viktigt att det finns nån typ av mellanstation eller byte mellan liftar en bit upp. Dels för att det ofta inte är öppet hela vägen upp pga vädret, också för att inte "tvingas" ner till de blåa backarna längst ner vilket hade gjort åkningen sämre än idag. Stora och dyra insatser de flesta av dem. Men även bara med en ankarlift vid vm8an och en ankarlift vid tusenmetarn hade mer åkning frigjorts vid olika väderlekar för olika målgrupper och därmed spridit ut åkarna över berget. [ATTACH type="full"]8093[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp