Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FMP" data-source="post: 1222603" data-attributes="member: 176798"><p>Låter extremt ambitiöst och kostsamt. En nedfart hela vägen "förbi" byn hade varit häftigt, men känns svårmotiverat med tanke på hur mycket som behöver ändras i dragning av vägar, flytt av hus med mera. </p><p></p><p>Däremot håller jag helt med om att en anslutning till upp i systemet (och helst ner) verkligen hade hjälp. Jag röstar för en luftburen lift, helst en gondol (eller en enklare variant; korgliften?!), för att undvika tunnelbyggen och husflytt. Då går det att åka både upp och ner från tott med lift. Sen behöver ju tottliften kanske ses över i så fall...</p><p></p><p>Åre är generellt usla på att lyfta möjligheten att åka tåg hela vägen från Sveriges 3 största städer (och såklart från ännu fler mindre orter). Kanske går emot deras affärsidé med stugor i Björnen och avgift för bilparkering. Men minskad miljöpåverkan är ändå något som blir mer och mer uppmärksammat och får inverkan på folks semestermål. Får man till en lift ner mot stationen blir det indirekt ski in ski out redan från tåget och de boenden som finns där nere. Det går också att minska parkeringstrycket vid fjällgården, kabinen och vm8an genom att uttnyttja parkeringarna nere vid sjön för skidåkning. Också lättare att gå nedför med pjäxor och skidor på axeln och ta en lift upp, än att bli genomsvett av att gå upp till kabin varje morgon om man bor i byn.</p><p></p><p>Som tidigare kommentarer och reflektioner behöver nog dock alla idéer och tankar om förbättringar i systemet kompletteras med att det ger markant ökning av fastighetsvärdet för att det ska ske tyvärr...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FMP, post: 1222603, member: 176798"] Låter extremt ambitiöst och kostsamt. En nedfart hela vägen "förbi" byn hade varit häftigt, men känns svårmotiverat med tanke på hur mycket som behöver ändras i dragning av vägar, flytt av hus med mera. Däremot håller jag helt med om att en anslutning till upp i systemet (och helst ner) verkligen hade hjälp. Jag röstar för en luftburen lift, helst en gondol (eller en enklare variant; korgliften?!), för att undvika tunnelbyggen och husflytt. Då går det att åka både upp och ner från tott med lift. Sen behöver ju tottliften kanske ses över i så fall... Åre är generellt usla på att lyfta möjligheten att åka tåg hela vägen från Sveriges 3 största städer (och såklart från ännu fler mindre orter). Kanske går emot deras affärsidé med stugor i Björnen och avgift för bilparkering. Men minskad miljöpåverkan är ändå något som blir mer och mer uppmärksammat och får inverkan på folks semestermål. Får man till en lift ner mot stationen blir det indirekt ski in ski out redan från tåget och de boenden som finns där nere. Det går också att minska parkeringstrycket vid fjällgården, kabinen och vm8an genom att uttnyttja parkeringarna nere vid sjön för skidåkning. Också lättare att gå nedför med pjäxor och skidor på axeln och ta en lift upp, än att bli genomsvett av att gå upp till kabin varje morgon om man bor i byn. Som tidigare kommentarer och reflektioner behöver nog dock alla idéer och tankar om förbättringar i systemet kompletteras med att det ger markant ökning av fastighetsvärdet för att det ska ske tyvärr... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp