Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FMP" data-source="post: 1222945" data-attributes="member: 176798"><p>Skulle förvåna om Åre/Skistar inte har råd att installera en funitel. Men de vill ju maximera vinsten, och genom att plocka bort kabinbanan (som de hävdar ändå står mer still än går- kanske stämmer) och exploatera marken gör de rätt bra vinst. Smäller de upp en funitel så försvinner nog hela vinstmarginalen?</p><p></p><p>På sikt tror jag lätt att det hade varit en vinstaffär men långsiktighet får ofta stå tillbaka för andra intressen i aktiebolag med avkastningskrav. Särskilt i en bransch med låg konkurrens.</p><p></p><p>Jämfört med satsningen som gjordes under 70- talet får jag känslan att inställningen nu nästan är raka motsatsen. Då utökades systemets utbredning och kapacitet för att locka fler åkare och sätta Åre "på kartan", nu försöker man maximera antalet besökare kontra kapacitet och motvilligt byta ut nån lift för att få in ännu mer folk i backarna när kapacitetstaket slår i. Hade varit uppfriskande med lite framåtanda och nytänkande kring skidåkningen och inte bara boende/service i byn.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FMP, post: 1222945, member: 176798"] Skulle förvåna om Åre/Skistar inte har råd att installera en funitel. Men de vill ju maximera vinsten, och genom att plocka bort kabinbanan (som de hävdar ändå står mer still än går- kanske stämmer) och exploatera marken gör de rätt bra vinst. Smäller de upp en funitel så försvinner nog hela vinstmarginalen? På sikt tror jag lätt att det hade varit en vinstaffär men långsiktighet får ofta stå tillbaka för andra intressen i aktiebolag med avkastningskrav. Särskilt i en bransch med låg konkurrens. Jämfört med satsningen som gjordes under 70- talet får jag känslan att inställningen nu nästan är raka motsatsen. Då utökades systemets utbredning och kapacitet för att locka fler åkare och sätta Åre "på kartan", nu försöker man maximera antalet besökare kontra kapacitet och motvilligt byta ut nån lift för att få in ännu mer folk i backarna när kapacitetstaket slår i. Hade varit uppfriskande med lite framåtanda och nytänkande kring skidåkningen och inte bara boende/service i byn. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp