Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1223205" data-attributes="member: 15720"><p>Riktiga kopplingsbara gondoler är dock sjukt dyra. Och med en mellanstation blir de ju ännu dyrare....</p><p>Kläppens gondol med lyfthöjd på ca 300 m och en mellanstation kostade tex ca 95 Mkr 2016. (En kopplingsbar 6-stol låg då på ca 50-60 Mkr tror jag.) </p><p>Att dra gondolerna upp på skutan lär ju öka på prislappen en hel del. Vore absolut en sjyst lösning, men rätt dyr. Att istället ha en matarlift i form av enklare, ej kopplingsbar gondoler, som saktar in vid av o påstigning (och kanske även vid en mellanstation tex vid torget) och där 4-6 gondoler sitter ihop skulle kanske vara gott nog och kunna lösa problemen. Dessutom tycker jag personligen att det är rätt charmigt med gondoler som går mellan husen på en skidort.....</p><p>En vanlig gondol med mellanstation som i Kläppen gör också att bara varannan gondol kan nyttjas från dalstationen om man räknar med många påstigande vid mellanstationen. Gondolen känns då tyvärr inte så effektiv......</p><p>(Har man en mellanstation tänkt bara för avstigning/som vändstation vid dåligt väder högre upp blir just det inte ett problem....)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1223205, member: 15720"] Riktiga kopplingsbara gondoler är dock sjukt dyra. Och med en mellanstation blir de ju ännu dyrare.... Kläppens gondol med lyfthöjd på ca 300 m och en mellanstation kostade tex ca 95 Mkr 2016. (En kopplingsbar 6-stol låg då på ca 50-60 Mkr tror jag.) Att dra gondolerna upp på skutan lär ju öka på prislappen en hel del. Vore absolut en sjyst lösning, men rätt dyr. Att istället ha en matarlift i form av enklare, ej kopplingsbar gondoler, som saktar in vid av o påstigning (och kanske även vid en mellanstation tex vid torget) och där 4-6 gondoler sitter ihop skulle kanske vara gott nog och kunna lösa problemen. Dessutom tycker jag personligen att det är rätt charmigt med gondoler som går mellan husen på en skidort..... En vanlig gondol med mellanstation som i Kläppen gör också att bara varannan gondol kan nyttjas från dalstationen om man räknar med många påstigande vid mellanstationen. Gondolen känns då tyvärr inte så effektiv...... (Har man en mellanstation tänkt bara för avstigning/som vändstation vid dåligt väder högre upp blir just det inte ett problem....) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp