Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="iamhamp" data-source="post: 1229346" data-attributes="member: 177679"><p>Jag håller med tidigare om att det egentligen har mer med väder att göra än något annat.</p><p></p><p>Varit i Åre två gånger denna vinter, ena gången V9 och andra gången 11e April - 19e April. Det är extremt stor skillnad kan jag konstatera.</p><p></p><p>V9 i år går inte att jämföra med något annat. Sämre skidåkarväder har jag inte varit med om i Åre. Farsan på 70 bast mindes en av hans 20 sportlovsveckor i Åre där de haft nästan lika dåligt väder under så många dagar. Stängd högzon varje dag, regn och hårda vindar. Stängd VM8 flera av dagarna och dessutom längre köer än vanligt pga Pandemi. Samtidigt kände jag mig lyckosam som fick åka skidor öht i dessa tider, och dessutom upptäcka Duved där köerna varkorta i jämförelse och åkningen överraskande bra. Åkte ändå hem och tänkte att Åre är sådär... Men skulle tillbaka en månad senare så utvärderingen fick vänta!</p><p></p><p>I April var det helt annan historia. Öppet på högzon 4 av 6 dagar och extremt lite kö. Gondolen var drabbad av en del köer under helgen, till stor del för att man normalt åker 10 i en och nu åkte många upp med endast 1 per gondol pga restriktionerna. Men du finns ju långa varvet runt helt utan kö!</p><p></p><p>Dessutom helt nya stråk som öppnar upp sig när det är folktomt kring VM 6an / Hummeln / fjällgårdsexpressen.</p><p></p><p>Högzon gör ju Åre till en klass för sig helt klart. Går enkelt att härja runt i tväråvalvet en hel dag och hitta orörd decimeterdjup snö relativt tätt intill liften 2 dagar efter snöfall. Kändes väldigt unikt, och något jag aldrig varit med om ens i alperna på samma sätt.</p><p></p><p>Åkte även leden på baksidan ner till Huså (Fantastisk upplevelse!) sen tillbaka till stendalen på skoter. Skotergubben nämnde att det var första bra vädret han sett på säsongen och då var vi ändå vid 15e April.. verkar varit en sådär säsong vädermässigt.</p><p></p><p>Vecka 9 får Åre med väder 1/5, i April får Åre med väder 4.5/5.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="iamhamp, post: 1229346, member: 177679"] Jag håller med tidigare om att det egentligen har mer med väder att göra än något annat. Varit i Åre två gånger denna vinter, ena gången V9 och andra gången 11e April - 19e April. Det är extremt stor skillnad kan jag konstatera. V9 i år går inte att jämföra med något annat. Sämre skidåkarväder har jag inte varit med om i Åre. Farsan på 70 bast mindes en av hans 20 sportlovsveckor i Åre där de haft nästan lika dåligt väder under så många dagar. Stängd högzon varje dag, regn och hårda vindar. Stängd VM8 flera av dagarna och dessutom längre köer än vanligt pga Pandemi. Samtidigt kände jag mig lyckosam som fick åka skidor öht i dessa tider, och dessutom upptäcka Duved där köerna varkorta i jämförelse och åkningen överraskande bra. Åkte ändå hem och tänkte att Åre är sådär... Men skulle tillbaka en månad senare så utvärderingen fick vänta! I April var det helt annan historia. Öppet på högzon 4 av 6 dagar och extremt lite kö. Gondolen var drabbad av en del köer under helgen, till stor del för att man normalt åker 10 i en och nu åkte många upp med endast 1 per gondol pga restriktionerna. Men du finns ju långa varvet runt helt utan kö! Dessutom helt nya stråk som öppnar upp sig när det är folktomt kring VM 6an / Hummeln / fjällgårdsexpressen. Högzon gör ju Åre till en klass för sig helt klart. Går enkelt att härja runt i tväråvalvet en hel dag och hitta orörd decimeterdjup snö relativt tätt intill liften 2 dagar efter snöfall. Kändes väldigt unikt, och något jag aldrig varit med om ens i alperna på samma sätt. Åkte även leden på baksidan ner till Huså (Fantastisk upplevelse!) sen tillbaka till stendalen på skoter. Skotergubben nämnde att det var första bra vädret han sett på säsongen och då var vi ändå vid 15e April.. verkar varit en sådär säsong vädermässigt. Vecka 9 får Åre med väder 1/5, i April får Åre med väder 4.5/5. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp