Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CasperH" data-source="post: 1248001" data-attributes="member: 168471"><p>Jag har följt denna tråd under lång tid. Den senaste informationen/ryktet om skistars femårsplan tvivlar jag på blir verklighet. Vissa delar kan nog bli av och andra i en starkt modifierad version, men gäller planen i så fall? En släplift som ersättning för tusenmetern verkar ekonomiskt rimlig, men min minnesbild är att det är rejält brant sista biten. Det tyder på behov av annan sträckning eller sprängning av berget. Att bygga ännu en gondol upp är knappast ekonomiskt försvarbart. Nuvarande VM-liften slutar på ett ställe som knappast rymmer den mängd åkare som en modern sittlift innebär. Ur ett sommarperspektiv så är det förstås önskvärt med en förbindelse från nära Åre torg upp mot toppen som inte innebär att man behöver gå långa sträckor. Försvinner kabinen, tja med nuvarande liftar blir det att knata. Nuvarande Olympiaplatån ligger uppenbart alldeles för vindpinat för att funka alla dagar på vintern. En lösning vore att försöka etablera en ny motsvarighet lägre och mer åt öster. Om nuvarande gondol behöver helt ersättas inom 10 år så skulle ett första steg vara att påbörja ett sådant bygge nu. Om ersättaren till VM-liften får sin slutstation längre åt väster än nu, men fortfarande nedanför trädgränsen så vore det logiskt. Vid nuvarande avstigning för VM-liften går det nog att planera in en utmärkt restaurang.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CasperH, post: 1248001, member: 168471"] Jag har följt denna tråd under lång tid. Den senaste informationen/ryktet om skistars femårsplan tvivlar jag på blir verklighet. Vissa delar kan nog bli av och andra i en starkt modifierad version, men gäller planen i så fall? En släplift som ersättning för tusenmetern verkar ekonomiskt rimlig, men min minnesbild är att det är rejält brant sista biten. Det tyder på behov av annan sträckning eller sprängning av berget. Att bygga ännu en gondol upp är knappast ekonomiskt försvarbart. Nuvarande VM-liften slutar på ett ställe som knappast rymmer den mängd åkare som en modern sittlift innebär. Ur ett sommarperspektiv så är det förstås önskvärt med en förbindelse från nära Åre torg upp mot toppen som inte innebär att man behöver gå långa sträckor. Försvinner kabinen, tja med nuvarande liftar blir det att knata. Nuvarande Olympiaplatån ligger uppenbart alldeles för vindpinat för att funka alla dagar på vintern. En lösning vore att försöka etablera en ny motsvarighet lägre och mer åt öster. Om nuvarande gondol behöver helt ersättas inom 10 år så skulle ett första steg vara att påbörja ett sådant bygge nu. Om ersättaren till VM-liften får sin slutstation längre åt väster än nu, men fortfarande nedanför trädgränsen så vore det logiskt. Vid nuvarande avstigning för VM-liften går det nog att planera in en utmärkt restaurang. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp