Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1267278" data-attributes="member: 175247"><p>Skistar dominerar semesterboende-förmedlingen i Åre (och på övriga Skistar orter) på ett närmast monopolaktigt sätt, samt att de äger hela liftsystemet. En modell som ser närmast grotesk ut när man jämför med en normal skidort i Alperna.</p><p>Där bokar man sitt hotell hos något av alla de små familjeföretag som driver hotell och lägenhetsuthyrning. Väldigt mycket trevligare än turist- och p-avgifts fabriken Skistar.</p><p>Åre har mellan 4 och 5 ggr fler kalla bäddar i förhållande till liftsystemets kapacitet än t ex Serfaus, Stubai och Zillertal (de orter som jag har jämfört med).</p><p>Något i utvecklingen har väl ändå gått rejält snett?</p><p>Och resultatet syns i de väldiga liftköerna under högsäsong. För att rätta till förhållandet bäddar/liftkapacitet räcker det inte med ett par nya liftar hit eller dit.</p><p>Eller är det så att det bara är 20% av vinterturisterna i Åre som åker skidor? I så fall blir det ju samma förhållande som i alporterna som jag nämnde ovan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1267278, member: 175247"] Skistar dominerar semesterboende-förmedlingen i Åre (och på övriga Skistar orter) på ett närmast monopolaktigt sätt, samt att de äger hela liftsystemet. En modell som ser närmast grotesk ut när man jämför med en normal skidort i Alperna. Där bokar man sitt hotell hos något av alla de små familjeföretag som driver hotell och lägenhetsuthyrning. Väldigt mycket trevligare än turist- och p-avgifts fabriken Skistar. Åre har mellan 4 och 5 ggr fler kalla bäddar i förhållande till liftsystemets kapacitet än t ex Serfaus, Stubai och Zillertal (de orter som jag har jämfört med). Något i utvecklingen har väl ändå gått rejält snett? Och resultatet syns i de väldiga liftköerna under högsäsong. För att rätta till förhållandet bäddar/liftkapacitet räcker det inte med ett par nya liftar hit eller dit. Eller är det så att det bara är 20% av vinterturisterna i Åre som åker skidor? I så fall blir det ju samma förhållande som i alporterna som jag nämnde ovan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp