Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1302907" data-attributes="member: 144594"><p>Argumenten här på listan är iofs också de motsatta, att det kostar för mycket att plocka ner kabinen. Så den lär nog stå där och kosta ganska mycket pengar per användare tills något nytt verkligen är konkret på gå gång att byggas. Om någonsin.</p><p></p><p>Man kan anta att Skistar inte vill ha en enda säsong med en pistkarta utan en förbindelse från byn till högzon/toppen, det skulle inte se snyggt ut. Även om det i praktiken funktionellt redan är så det fungerar för nästan alla liftkortsköpare.</p><p></p><p><em>"Anledningen att en 3S-lift aldrig kommer byggas på stavas is, regler och pris."</em></p><p></p><p>1. Is. Jag har en känsla att detta med nedisningen överdrivs en smula. Kabinens isproblem behöver kanske inte överföras på alla tänkbara ersättare. Det verkar dessutom inte vara samma problem för den existerande gondolen som ju går på kalfjället upp till toppen, och den är inte ens någon 3S-lift. Varför skulle det vara mer problem med nedisning för en gondol som går från en mellanstation nära VM6-ans toppstation upp längs tusenmetersplatån? För mig som lekman verkar den miljön inte mer utsatt än där dagens Gondol går.</p><p>2. Regler. Som du säger, de vindar som ev förbjuder liften att gå vill ändå ingen åka skidor i på kalfjället, och inte heller detta borde skilja sig från hur Gondolen fungerar. Återstår projektering etc där man som sagt har haft decennier på sig.</p><p>3. Pris. Jag tror att pengar finns om viljan finns. Och som sagt, om Gondolen som inte är en 3S fungerar så borde en likadan lift fungera som ersättare till kabinen (åtminstone med smartare dragning längs VM6-ans sträckning etc). Och även om det inte är idealiskt så behöver man inte dra liften ända nerifrån byn utan kan ha dalstationen vid VM6-ans topp. Åtminstone om alternativet är... ingenting.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1302907, member: 144594"] Argumenten här på listan är iofs också de motsatta, att det kostar för mycket att plocka ner kabinen. Så den lär nog stå där och kosta ganska mycket pengar per användare tills något nytt verkligen är konkret på gå gång att byggas. Om någonsin. Man kan anta att Skistar inte vill ha en enda säsong med en pistkarta utan en förbindelse från byn till högzon/toppen, det skulle inte se snyggt ut. Även om det i praktiken funktionellt redan är så det fungerar för nästan alla liftkortsköpare. [I]"Anledningen att en 3S-lift aldrig kommer byggas på stavas is, regler och pris."[/I] 1. Is. Jag har en känsla att detta med nedisningen överdrivs en smula. Kabinens isproblem behöver kanske inte överföras på alla tänkbara ersättare. Det verkar dessutom inte vara samma problem för den existerande gondolen som ju går på kalfjället upp till toppen, och den är inte ens någon 3S-lift. Varför skulle det vara mer problem med nedisning för en gondol som går från en mellanstation nära VM6-ans toppstation upp längs tusenmetersplatån? För mig som lekman verkar den miljön inte mer utsatt än där dagens Gondol går. 2. Regler. Som du säger, de vindar som ev förbjuder liften att gå vill ändå ingen åka skidor i på kalfjället, och inte heller detta borde skilja sig från hur Gondolen fungerar. Återstår projektering etc där man som sagt har haft decennier på sig. 3. Pris. Jag tror att pengar finns om viljan finns. Och som sagt, om Gondolen som inte är en 3S fungerar så borde en likadan lift fungera som ersättare till kabinen (åtminstone med smartare dragning längs VM6-ans sträckning etc). Och även om det inte är idealiskt så behöver man inte dra liften ända nerifrån byn utan kan ha dalstationen vid VM6-ans topp. Åtminstone om alternativet är... ingenting. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp