Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="simhall" data-source="post: 1318952" data-attributes="member: 158530"><p>Vi har lägenhet i Tege så ingen skulle bli gladare än jag om området utvecklades. Jag brukar ganska ofta knata upp på Tyskhuvudet eller Mullfjällstoppen bara som motionsrunda så jag har testat att åka ner i alla väderstreck. </p><p></p><p>Tittar man på en karta eller från långt håll kanske det ser bra ut men faktum är att åkningen är inte särskilt bra, framförallt inte anpassad för liftbaserad åkning. Hela "toppen" av högzon är jätteplatt, knappt svängbart utan man står bara och glider ner. När det sen blir brant finns ett antal repor åt olika håll där man kan ta sig ner säkert men bara en liten bit bort hamnar man i lavinfarlig terräng. Om man vet vad man sysslar med finns ytterligare några alternativ. Och det är betydligt kortare åk än vad det ser ut på håll. </p><p></p><p>Skulle man dra en pist nerför Tyskhuvudet som den högra röda linjen får man kanske 20 bra svängar och sen hamnar du igen på jätteplatt mark där man får staka ner tillLillåstugan. Och hade man en sådan pist skulle det räcka att glida ut 20 meter från pisten så är man i olämplig terräng. Det där är ett område med mycket spontana släpp och hängdrivor.</p><p></p><p>Kombinerar man det korta avståndet från säkra repor till olämplig terräng med det faktum att det helt saknas referenspunkter vid dålig sikt...... Det kan bli jättedålig sikt i Tväråvalvet också men där finns inte heller några stup att glida ut över.</p><p></p><p>Så jag tror faktiskt inte det är av snålhet eller ondska som det inte har dragits någon lift upp utan det finns alldeles för mycket som talar emot.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="simhall, post: 1318952, member: 158530"] Vi har lägenhet i Tege så ingen skulle bli gladare än jag om området utvecklades. Jag brukar ganska ofta knata upp på Tyskhuvudet eller Mullfjällstoppen bara som motionsrunda så jag har testat att åka ner i alla väderstreck. Tittar man på en karta eller från långt håll kanske det ser bra ut men faktum är att åkningen är inte särskilt bra, framförallt inte anpassad för liftbaserad åkning. Hela "toppen" av högzon är jätteplatt, knappt svängbart utan man står bara och glider ner. När det sen blir brant finns ett antal repor åt olika håll där man kan ta sig ner säkert men bara en liten bit bort hamnar man i lavinfarlig terräng. Om man vet vad man sysslar med finns ytterligare några alternativ. Och det är betydligt kortare åk än vad det ser ut på håll. Skulle man dra en pist nerför Tyskhuvudet som den högra röda linjen får man kanske 20 bra svängar och sen hamnar du igen på jätteplatt mark där man får staka ner tillLillåstugan. Och hade man en sådan pist skulle det räcka att glida ut 20 meter från pisten så är man i olämplig terräng. Det där är ett område med mycket spontana släpp och hängdrivor. Kombinerar man det korta avståndet från säkra repor till olämplig terräng med det faktum att det helt saknas referenspunkter vid dålig sikt...... Det kan bli jättedålig sikt i Tväråvalvet också men där finns inte heller några stup att glida ut över. Så jag tror faktiskt inte det är av snålhet eller ondska som det inte har dragits någon lift upp utan det finns alldeles för mycket som talar emot. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp