Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1326079" data-attributes="member: 144594"><p>Jag skrev <em>"... kommer högre liftkapacitet göra att fler kan göra flera ”laps” istället för att stå i liftköer - så blir det inte trängre i backarna, bara ”mer åkt”. Dvs det blir fler i backarna ”per timme” men inte momentant."</em></p><p>Det stämmer under större delen av öppettiden under större delen av säsongen i de flesta liftar även i Åre - när liftkapaciteten överskrider efterfrågan, dvs är så hög att det inte blir någon nämnvärd kö.</p><p>Ökad liftkapacitet ger då samma grupp människor chans att göra flera laps per timme utan ökad trängsel i backen. Fler laps för samma grupp innebär då <strong>inte </strong>fler personer i backen samtidigt, utan lika många personer samtidigt som kan hålla högre fart (om de vill).</p><p></p><p>Jag tänkte mig främst ett scenario där man bygger bort liftköerna, därav "en annan sak". Så visst, under de perioder där ökad kapacitet gör lång kö till kort kö, då kommer fler personer att vara i backen samtidigt (men också ha möjlighet att göra allt fler laps per timme). Och utom i extrema fall som när Stjärntorgets köer v 9 kl 10 ringlar sig halvvägs upp i backen (påminner om ditt exempel nr 1) kommer tillskottet överskugga hur många som redan finns i backen.</p><p>Men när liftens kapacitet inte överskrids och liftkön är obetydlig, som i ditt andra fall ovan, då ger en ytterligare ökad liftkapacitet ökad möjlighet till fler laps per timme utan att öka trängseln i backen.</p><p></p><p>I vilket fall (inkl båda dina exempel som utgångspunkt) har jag svårt att se ökad liftkapacitet som något negativt, därav min invändning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1326079, member: 144594"] Jag skrev [I]"... kommer högre liftkapacitet göra att fler kan göra flera ”laps” istället för att stå i liftköer - så blir det inte trängre i backarna, bara ”mer åkt”. Dvs det blir fler i backarna ”per timme” men inte momentant."[/I] Det stämmer under större delen av öppettiden under större delen av säsongen i de flesta liftar även i Åre - när liftkapaciteten överskrider efterfrågan, dvs är så hög att det inte blir någon nämnvärd kö. Ökad liftkapacitet ger då samma grupp människor chans att göra flera laps per timme utan ökad trängsel i backen. Fler laps för samma grupp innebär då [B]inte [/B]fler personer i backen samtidigt, utan lika många personer samtidigt som kan hålla högre fart (om de vill). Jag tänkte mig främst ett scenario där man bygger bort liftköerna, därav "en annan sak". Så visst, under de perioder där ökad kapacitet gör lång kö till kort kö, då kommer fler personer att vara i backen samtidigt (men också ha möjlighet att göra allt fler laps per timme). Och utom i extrema fall som när Stjärntorgets köer v 9 kl 10 ringlar sig halvvägs upp i backen (påminner om ditt exempel nr 1) kommer tillskottet överskugga hur många som redan finns i backen. Men när liftens kapacitet inte överskrids och liftkön är obetydlig, som i ditt andra fall ovan, då ger en ytterligare ökad liftkapacitet ökad möjlighet till fler laps per timme utan att öka trängseln i backen. I vilket fall (inkl båda dina exempel som utgångspunkt) har jag svårt att se ökad liftkapacitet som något negativt, därav min invändning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp