Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="flocky" data-source="post: 1330341" data-attributes="member: 180428"><p>Stjärnliften täcker behovet att ta sig mot VM8. Men absolut, allt är möjligt. Men om du jämför att lägga 250m samt säkert 50m till på att flytta liftar mot att köpa in tre 6-stolsliftar på annat håll i systemet, är det värt dessa summor när liftar redan finns på plats (Stjärnliften samt Hummelliften)?</p><p></p><p>Dessutom måste en sådan lift ha garaget på Hummeln vilket gör det omöjligt att köra nedre delen vid hård vind, då måste gäster ta buss till vm8. Dessutom är en mellanstation väldigt lång, en sådan får nog inte plats där Stjärnliften står idag, då krävs enorma ingrepp vilket troligtvis kostar väldigt mycket.</p><p></p><p>En stor anledning, som beskrivs i ansökan om detaljplan för gondolen, är att vald sträckning till stor del avgjordes av att kunna ha garage på Hummeln. Alternativa sträckningen var att ha ungefär samma dragning av vm6 samt sedan till kabin berg. Bättre skydd mot vinden då men då fanns ej plats för garaget samt att det är känslig miljö i västra ravinen, så det hade nog blivit extremt dyrt att skydda miljön där men med störst sannolikhet blivit avslag helt och hållet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="flocky, post: 1330341, member: 180428"] Stjärnliften täcker behovet att ta sig mot VM8. Men absolut, allt är möjligt. Men om du jämför att lägga 250m samt säkert 50m till på att flytta liftar mot att köpa in tre 6-stolsliftar på annat håll i systemet, är det värt dessa summor när liftar redan finns på plats (Stjärnliften samt Hummelliften)? Dessutom måste en sådan lift ha garaget på Hummeln vilket gör det omöjligt att köra nedre delen vid hård vind, då måste gäster ta buss till vm8. Dessutom är en mellanstation väldigt lång, en sådan får nog inte plats där Stjärnliften står idag, då krävs enorma ingrepp vilket troligtvis kostar väldigt mycket. En stor anledning, som beskrivs i ansökan om detaljplan för gondolen, är att vald sträckning till stor del avgjordes av att kunna ha garage på Hummeln. Alternativa sträckningen var att ha ungefär samma dragning av vm6 samt sedan till kabin berg. Bättre skydd mot vinden då men då fanns ej plats för garaget samt att det är känslig miljö i västra ravinen, så det hade nog blivit extremt dyrt att skydda miljön där men med störst sannolikhet blivit avslag helt och hållet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp