Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="flocky" data-source="post: 1330403" data-attributes="member: 180428"><p>Tror det beror på olika anledningar, när dessa liftar existerade inte sadeln och flödet av gäster från Björnen var ganska litet. Då täckte vm6 och Hummeln behovet. Andra anledningen är känslig miljö samt svår terräng att evakuera, enkelt sagt hade det blivit dyrt att anlägga en lift där. Sista delen är nog att det är vindkänsligt på Hummeln, säkrare att ha Stjärnliften (på den tiden WC-liften) som lift mot vm8. Hade ju varit bättre sträckning men kostnaden hade blivit helt annorlunda och på den tiden fanns nog ej behovet. </p><p></p><p>Skistar, som då precis tagit över Åre, gick ju ut i ett aktieägarbrev att två nya sexstolsliftar skulle anläggas redan 2002, minns jag rätt var den ena sträckan Timmerstugan - Hummeln (samma sträcka som tänkta gondolen) samt Fjällgårdsexpressen, men känsligheten mot vind samt evakuering gjorde att VM6 samt Hummelliften i sista sekund anlades och då fick Fjällgårdsexpressen stryka på foten av ekonomiska skäl.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="flocky, post: 1330403, member: 180428"] Tror det beror på olika anledningar, när dessa liftar existerade inte sadeln och flödet av gäster från Björnen var ganska litet. Då täckte vm6 och Hummeln behovet. Andra anledningen är känslig miljö samt svår terräng att evakuera, enkelt sagt hade det blivit dyrt att anlägga en lift där. Sista delen är nog att det är vindkänsligt på Hummeln, säkrare att ha Stjärnliften (på den tiden WC-liften) som lift mot vm8. Hade ju varit bättre sträckning men kostnaden hade blivit helt annorlunda och på den tiden fanns nog ej behovet. Skistar, som då precis tagit över Åre, gick ju ut i ett aktieägarbrev att två nya sexstolsliftar skulle anläggas redan 2002, minns jag rätt var den ena sträckan Timmerstugan - Hummeln (samma sträcka som tänkta gondolen) samt Fjällgårdsexpressen, men känsligheten mot vind samt evakuering gjorde att VM6 samt Hummelliften i sista sekund anlades och då fick Fjällgårdsexpressen stryka på foten av ekonomiska skäl. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp