Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="ohrey" data-source="post: 946834"><p>Hur ser möjligheterna att bygga liftar till toppen av Tege egentligen ut? Går det att skapa bra backar från toppen som är hyfsat enkla, det lär ju vara en av förutsättningarna för att bygga en lift dit. Mitt förslag är i så fall att bygga en gondolbana från tege dal ända upp till toppen, med en mellanstation vid nuvarande avstigning för tegeliften. Då kan man köra halva liften vid hård vind, likt många ställen i alperna gör. Tycker skistar borde satsa på att utnyttja berget som det är istället för att ha sälens 300-fallhöjd som förebild. Bygger man till toppen bör fallhöjden bli runt 500 meter. Tycker verkligen det är helt sjukt hur lite det satsas i Åre egentligen, kolla bara andra ställen i Sverige, Idre har under senaste tiden fått 3 nya expressliftar, Vemdalen 4, Romme Alpin 2. Jag räknar inte VM8an som någon investering i Åre, tycker man borde satsat på att byta något annat än Olympialiften som fungerade utmärkt!</p><p></p><p>Sen, är det någon som har koll på hur snabbt trädgränsen i Åre höjs? för mig får den gärna höjas något för att säkerhetsställa att lågzon alltid kan köras.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="ohrey, post: 946834"] Hur ser möjligheterna att bygga liftar till toppen av Tege egentligen ut? Går det att skapa bra backar från toppen som är hyfsat enkla, det lär ju vara en av förutsättningarna för att bygga en lift dit. Mitt förslag är i så fall att bygga en gondolbana från tege dal ända upp till toppen, med en mellanstation vid nuvarande avstigning för tegeliften. Då kan man köra halva liften vid hård vind, likt många ställen i alperna gör. Tycker skistar borde satsa på att utnyttja berget som det är istället för att ha sälens 300-fallhöjd som förebild. Bygger man till toppen bör fallhöjden bli runt 500 meter. Tycker verkligen det är helt sjukt hur lite det satsas i Åre egentligen, kolla bara andra ställen i Sverige, Idre har under senaste tiden fått 3 nya expressliftar, Vemdalen 4, Romme Alpin 2. Jag räknar inte VM8an som någon investering i Åre, tycker man borde satsat på att byta något annat än Olympialiften som fungerade utmärkt! Sen, är det någon som har koll på hur snabbt trädgränsen i Åre höjs? för mig får den gärna höjas något för att säkerhetsställa att lågzon alltid kan köras. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?
Tillbaka
Topp