Utbytesstudier Grenoble

vicliden

Medlem
Utbytesstudier Grenoble
Hej,
Jag ska under kommande veckor planera en eller två utbytesterminer som del av min civilingenjörsutbildning, och är väldigt intresserad av att göra det i Grenoble just för att kunna åka skidor, men har inte hittat särskilt mycket info från andra som har gjort det.

Jag undrar därför om någon kan dela med sig av egna erfarenheter om t.ex
-Hur tillgänglig skidåkningen är från Grenoble
-Vilka system som man faktiskt åker i
-Vilka ski-passes som är relevanta att kanske köpa
-Hur man bäst tar sig till skidsystemen
-Hur mycket skidåkning man faktiskt hinner med

Själva studie-delen har jag koll på själv, med skolor och språkkrav osv. Vet också en del om systemen runt, så som Alpe d'Huez och Les Deux Alps, men är liksom nyfiken hur det blir i praktiken att vara där.

Tack på förhand.

Utbytesstudier Grenoble
Förra säsongen var det en karavan med studenter från just Grenoble mot öst/sydöstliga alperna under främst helgerna. Många som toppturar också. Ligger ju nära och går buss flera gånger om dagen till både La Grave och Serre. Alpdhuez och Les2alpes går också fint att ta sig till med buss.

Tror det handlar mer om vilket umgänge man hamnar i och hur mycket utbildningen kräver.

Utbytesstudier Grenoble
Det är extremt lättillgängligt, drygt en timme med bil, 1h45-2h med buss. Ungefär samma tid både till Les Deux Alpes och Alpe d’Huez. Har du en skidkompis med bil där så kan du nog åka upp till två-tre dagar i veckan utan problem.

Om du inte kommer åka tillräckligt för att motivera ett säsongspass så är det bästa att köpa ett Aeon Pass (flexi pass). Det är i praktiken pay-as-you-go, du kopplar ett betalkort till kortet och behöver aldrig bry dig om att köpa eller fylla på liftkortet. Du använder kortet och det dras automatiskt dagen efter du åkt, baserat på vilka liftar du använt. Och det är runt 10% rabatt på priset för en dag.

Glöm inte att med Aeon Pass så måste du köpa försäkringen separat, men det är enkelt fixat.

Utbytesstudier Grenoble
Det finn ju fler orter inom kort avstånd
Chamrousse som är Grenobles husberg, Les 7 Laux, Les Grand Serre. Väster om Grenoble runt Villard de Lans ligger några småorter.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp