utlösningsbar telemarksbindning

vionnett

Ny medlem
Hej!
Har Cobra r6 - är det ngn som vet om det finns utlösningsplatta till den?

I övrigt vill jag gärna ha tips om bra utlösningsbar bindning till telemark?

Tack!

Anna A

Hej Anna!
...så du är här med? :)

Karhu har en bindning som heter 7tm som är utlösnings bar. Skistopper och hälhöjare finns med, lite dyr kanske, över 2000:- vet ej exakt. Raskens i Duved har haft den förut.
Man kan meckla lite och sätta den plattan under tex linkens bindning så det borde gå på din med. Men vet inte alls hur det funkar.
7 tm finns oxå i en ny turverision som ledar direkt i tån som en randonne bindning, på uppvägen bara alltså.
Har kompisar som åkt på 7tm flera säsonger och de är nöjda.(tur, tält pist offpist) rätt stabil trots plastdelen under foten.
Kommer ni till Gränsen?

Vi ses! Paddla lugnt!

Emma

Hej,
Jag har ett par extra Rottefella TRP-100 plattor som du kan sätta under bindningen.

Om du vill ha dem kan jag skicka dem till dig. 500 kr plus frakt.

jemasport@hotmail.com

Vänligen,
Jens

hur fungerar en utlösningaplatta igentligen? skulle någon vilja förklara för mig hur typ Rottefella TRP-100 funkar?

TRP-100 funkar som så att själva bindingen är fastskruvad i en platta som har två fästpunkter; en framför tån och en under fotvalvet. Den främre funkar som en axel där plattan kan vrida sig, den bakre är en konkav yta som hålls fast med en fjädrad konvex yta (passar i varandra, ehh?). När du vrider med en kraft som överstiger fjäderns kommer alltså plattan att rotera i det främre fästet eftersom att de bakre fästena fjädrar ut från varandra.

Men det finns ju fler konstruktioner, även om TRP-100 funkat bra för mig.

Körde en säsong på Skyhöy - fantastisk bindning när det gällde funktionen. Den räddade mina knän flera ggr!

Det enda (!) minuset var dock kvaliten - körde sönder tre par på en säsong innan jag tröttnade och bytte till R8:an istället.

Fritschi lyckades aldrig få tilll det med materialet i bindningen och la ner produktionen - synd för de var grymt schyssta de ggr de höll!

Har ett par kvar hemma i garedroben - lägg ett bud om någon är intresserade!

mvh / calle

Tillbaka
Topp