utredande text om ofta använda uttryck

• Trådstartare Trådstartare crillen
  • Start datum Start datum
C

crillen

Guest
har märkt att folk här på freeride.se ofta använder sig av vissa ord och nu ska dessa ord redas ut:

-Ghetto var vad judarna placerades i av nazisterna och under andra världskriget drev nazisterna 356 getton för judar, men även för zigenare. De var tyskarnas första steg att få kontroll över judarna. Genom att separera dem från den icke-judiska befolkningen kunde de hålla räkning på hur många de var och plundra deras hem., kan även kopplas till fattiga områden i ex. USA såsom brooklyn, harlem mfl. Kriminalitet är ett vanligt problem i sådana områden.

-nigga kommer från ordet nigger och är i amerikansk engelska ett gravt nedsättande och rasistiskt skällsord för afroamerikaner. I USA är ordet så laddat att det inte kan användas i vårdat talspråk oavsett sammanhang; om det är nödvändigt att referera till ordet används ofta omskrivningen "the n-word".

-Gangster är en term för en individ som utövar kriminalitet, ofta som yrke. En gangster är ofta inblandad i någon typ av maffia eller organiserad brottslighet. Som ett adjektiv kan det användas som ett framställande av det våldsamma sätt som ofta används av kriminella. Termen gangster används oftast om kriminella involverade i maffiagrupper under förbudstiden, såsom Al Capone.Gangsters är ett vanligt inslag i populärkultur, med kritikerrosade filmer såsom Gudfadern och TV-serier såsom Sopranos. Inom bland annat gangsta rap används termen för en person med makt och pengar, och som ett resultat av detta kan det ofta användas som en komplimang.

-Shit eller på svenska Skit kan betyda avföring som är den substans som återstår av födan efter att den passerat genom en organism som absorberat delar av dess näringsinnehåll. men också vara en term för någonting dåligt.

använd era ord väl och gud välsigne wikipedia

ENJOY:D

Senast ändrad:
crillen sa:
-Shit eller på svenska Skit kan betyda avföring som är den substans som återstår av födan efter att den passerat genom en organism som absorberat delar av dess näringsinnehåll. men också vara en term för någonting dåligt.

ENJOY:D
Bajs

Shit nigga, har du bott i ghettot utan dator i 300år med tanke på att det redan finns 39289347 trådar om hur gangster osv inte kan kopplas till skidåkning.. Och förstår inte riktigt vars du försöker komma med Ghetto biten. Du snackar om ett Judiskt ghetto och judiskt ghetto tror jag inte någon sagt. "Fan vad du är judiskt ghetto!" Det skulle allt vara en fet kommentar :)

Jag blir jävligt orolig om det var någon som inte visste om detta?
Sjukt larvigt.
Johan, sälj freeride. Dess tid är förbi.

super häftig lista.
själv tycker jag inte det är nåt problem att folk använder dom där "uttrycken"
jag undrar vad du tycker vi ska byta ut dom mot?
och vad är det som stör dej med dom?
du är den största drygingen här. ingen annan stör sej förutom dej å alla andra 200åriga offpist skidåkare.

nu är tråden ändrad för allas välbehag och mina egna åsikter är borttagna

Aspebo sa:
jag håller med Setermaan fullständigt,
let's pray to god you'll keep on with your shit! yeah i said shit niggah, spring hem till ghettot å lek gangsta...hahah men vem bryr sig egentligen? det här var nog en av de mest onödiga trådar som finns, och om du stör dig mot hur vissa personer skriver, så är ju nästan det också rasistiskt eller? haha

Peace.
du får tycka vad du vill men jag klagar inte utan det är en upplysning om vad ordens egentliga innebörd är. använd faktan som du själv vill

Hogizz sa:
Shit nigga, har du bott i ghettot utan dator i 300år med tanke på att det redan finns 39289347 trådar om hur gangster osv inte kan kopplas till skidåkning.. Och förstår inte riktigt vars du försöker komma med Ghetto biten. Du snackar om ett Judiskt ghetto och judiskt ghetto tror jag inte någon sagt. "Fan vad du är judiskt ghetto!" Det skulle allt vara en fet kommentar :)
ghetto kommer ursprungligen från de judiska ghettona

tror du att det var eazy e som kom ordet ghetto eller... nej ordet myntades under andra världskriget av nazisterna för en del av en stad där judarna placerades under miserabla förhållanden

tittti540 sa:
super häftig lista.
du är den största drygingen här. ingen annan stör sej förutom dej å alla andra 200åriga offpist skidåkare.
om du förstår vad som står i listan så kan man förstå vad som blir lite småtöntigt när småkids använder dessa ord. jag har inte nämnt att jag stör mig på det men jag kan däremot säga att det inte passar in i skidåkning. och du stör dig tydligen på offpistskidåkare.....?

fan de va en avancerad text, haru skrivit själv eller haru kopierat från wikipedia :P

crillen sa:
tittti540 sa:
super häftig lista.
om du förstår vad som står i listan så kan man förstå vad som blir lite småtöntigt när småkids använder dessa ord.
Det ända som är småtöntigt är den här listan/tråden. Vem som helst skulle kunna kolla upp dessa ord om det nu var så att dom inte vet vad dessa betyder.

Senast ändrad:
crillen sa:
Hogizz sa:

tror du att det var eazy e som kom ordet ghetto eller... nej ordet myntades under andra världskriget av nazisterna för en del av en stad där judarna placerades under miserabla förhållanden
Du hänvisar själv till wikipedia men kan inte ens läsa din egen källa.

"Getto (italienska ghetto, efter stadsdelen Ghetto i Venedig), är en historisk term för ett särskilt kvarter eller stadsdel dit judar var hänvisade att bo. De upprättades oftast under senmedeltiden och avvecklades som ett resultat av upplysningen från mitten av 1700-talet. Kända getton fanns i bland annat Rom och Prag.
Ordet ghetto, eller getto, sägs ofta komma från Venedig där stadens judiska befolkning från 1527 tvingades att leva på en liten ö i stadsdelen Cannaregio där det tidigare legat ett gjuteri, ghetto på venetianska. Andra förklaringar för ordet som framlagt är att det kommer ifrån italienskans borghetto, litet grannskap, eller från det hebreiska ordet get."

jag tycker att det här ämnet borde vara färdigdiskuterat för flera år sen......... suck.

oscarius sa:
crillen sa:
Hogizz sa:

Du hänvisar själv till wikipedia men kan inte ens läsa din egen källa.

"Getto (italienska ghetto, efter stadsdelen Ghetto i Venedig), är en historisk term för ett särskilt kvarter eller stadsdel dit judar var hänvisade att bo. De upprättades oftast under senmedeltiden och avvecklades som ett resultat av upplysningen från mitten av 1700-talet. Kända getton fanns i bland annat Rom och Prag.
Ordet ghetto, eller getto, sägs ofta komma från Venedig där stadens judiska befolkning från 1527 tvingades att leva på en liten ö i stadsdelen Cannaregio där det tidigare legat ett gjuteri, ghetto på venetianska. Andra förklaringar för ordet som framlagt är att det kommer ifrån italienskans borghetto, litet grannskap, eller från det hebreiska ordet get."
helt rätt men som du själv säger känner du igen detta som du skriver i något av det som småkids här skriver. jag tvivlar starkt på att när en unge här skriver oh shit vad getto att de menar nää va dåligt det är som stadsdelen getto i venedig...

sedan var detta ingen kritik utan en upplysning om vad ordens egentliga innebörd är........

Pussss sa:
crillen sa:
tittti540 sa:
super häftig lista.
om du förstår vad som står i listan så kan man förstå vad som blir lite småtöntigt när småkids använder dessa ord.
Det ända som är småtöntigt är den här listan/tråden. Vem som helst skulle kunna kolla upp dessa ord om det nu var så att dom inte vet vad dessa betyder.
tydligen behövdes en sådan här lista då ingen verkar förstå innebörden av orden

äsch, lägg ner nu. folk får ju prata hur de vill, oavsett hur löjligt det kan låta i andras öron. :)

- sagt av en 200-årig offpistnörd.

crillen sa:
Hogizz sa:

Här är nån som är nöjd för sitt G+ i SO?

Nodvandigt att starta en trad for den har skiten.. lojligaste jag har sett

Senast ändrad:
det här är utrett nog, sök i forumet nästa gång och försök inte vara så märkvärdig.

Någon verkar legat under en sten dom sista åren, tur att du gjorde en dubbelprofil innan du postade så du inte personligen får skiten för den korkade tråden :-)

Du snackar om att förså innebörde av orden men verkar själv inte ha en aning. Klockrent!

Tillbaka
Topp