Utrustning nybörjare, tips?

erik-n

Ny medlem
Hej!
Ska iväg en vecka till italien och hade tänkt försöka lära mig åka bräda. Vill helst köpa egen utrustning istället för att hyra. Misstänker att om jag inte gillar det så kan man nog sälja det, och förlusten blir väl ungefär lika stor som kostnaden för att hyra utrustningen?
Jag är 180 lång, väger 75-80 kg och skostorlek 42.

Men iaf, har varit och snackat med säljare på stadium och intersport. Stadium rekomenderade mig en Head Global med Head P3-bindningar (2500kr). Passade även på att ta ett blad med vad de hade för skidor och pjäxor för säsongen, och då hade de Ride Control med LX-06-bindningar, har dock inte sett den brädan i butik.

På intersport ville de nog rekomendera en bräda från CrazyCreek, men hade ingen i min längd. Så där blev jag rekomenderade Burton Clash för 3000, men då ingår inte bindningar. Som bindningar rekomenderade han då Burton Custom eller Freestyle. Samt att denna brädan finns tydligen bara upp till 160. 160 var den sista de hade inne på intersport, även om säljaren tyckte att det var i lägsta laget så hade det funkat tyckte han.

Det jag undrar är vilken ni anser är bäst investering, eller borde jag hyra nere i italien ändå, eller helt enkelt leta efter en annan modell? Först hade jag tänkt mig ett pris på runt 2500-3000 för bräda och bindning, så Burton-brädan hamnade ju en bit ovanför det.

Har lite tankar angående skor också. Väl inne på intersport gick jag igenom deras utgående modeller, och de hade en sko från Salomon (kommer dock inte ihåg vilken modell), som var nedsatt från 1500 till 800. Det var dock ingen vanlig snörning med skosnören på de, utan det var modell tunnare snören (kommer inte ihåg vad det heter, men ni hajar nog vad jag menar?). Vad är fördelen kontra nackdelen med detta?

Läste den tidigare innan jag skrev inlägget, men är fortfarande kluven angående vilken jag borde investera i bland de som jag blivit rekomenderade. Det jag har i åtanke är ju om den ena är lättare att åka på än den andra, om nån är bättre sett på långsikt om jag skulle fortsätta etc.

Är man nybörjare ska man inte köpa bräda, det är min åsikt. Anledningen? Jo, för det första, man har (oftast) inte särskilt stor koll på brädor så man blir enkelt pålurad nåt man egentligen inte behöver/ska ha. Har man inga speciella preferenser när det gäller bräda behöver man inte ha sin "personliga" bräda som är "precis som man vill ha den" (för man vet ändå inte vad man vill ha) så då kan man lika väl skippa att släpa med sin bräda på flyget o hyra istället, så får man en ok bräda för ett ok pris. Och sist men inte minst, är man nybörjare o verkligen vill satsa på snowboard o bli duktig (och är någotsånär snabblärd) så kommer man "växa ifrån" sin nybörjarbräda rätt snabbt o då måste man trixa med att köpa o sälja o ha sig vilket är jobbigt.
Därför - hyr bräda de första gångerna!

Och ska du nu, nån gång i framtiden, köpa bräda så köp INTE på stadium/intersport/teamsportia etc. Köp i en riktig brädbutik o se till att TESTA BRÄDAN INNAN DU KÖPER DEN... det spelar ingen roll hur mkt Kalle på Stadium säger att "brädan är bra överallt på berget, för nybörjare och för avancerade åkare" (för någon sådan bräda finns inte!) för det gör inte att känslan när du åker är bättre för det. Testa testa testa, först!

Men skor ja!
Är det något man ska köpa är det skor. ALLA har olika fötter vilket leder till att om du tar 20 olika fötter o sätter i samma boot o sen sätter i din egen fot så är chansen väldigt liten att du ska hamna något så när "ultimat komfort" i jämförelse med om du köpte ett par egna skor o lät skon forma sig efter bara DIN fot/fötter.
Så köp skor, och vad är viktigt med att köpa skor? Att de har den senaste knyttekniken? Att de har de trendigaste färgerna? Att de är vattentäta med XXXXX mm vattentäthet?
Ingenting av det kommer hjälpa dig i backen om de inte är SKÖNA ATT HA PÅ SIG. Så se till att de är sköna att använda, är lagom mjuka/styva (du ska kunna böjja på benen, men inte som om dina ben var gjorda av gummi)..

Så Blizzy säger: Köp skor, hyr bräda!

.punkt

Blizzys svar är klokt!!!
(Iana Brädåkare sen -92 snowboardlärare sen -96)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp