Utsliten meniskel pga Telisåkning

Under hela 90-talet och stor del av 00 talet åkte jag telisar. Under vissa år över 40 skiddagar och då framförallt första delem av 90 talet. Så här 30 år senare har jag opererat och justerat den inre meniskeln på båda knäna. Funderingen är om den knäböjande åkningen påfrestade knäna negativt. Jag minns flera bussresor hem från skidanläggningarna med diffusa knäsmärtor. Givetvis har jag sysslat med massor av idrotter, det kan bero på "dålig" kvalité på knäna, kaffe drickande etc. Men kanske är jag inte ensam, kanske finns det ett samband.
/L

Många med meniskskador är soffpotatisar. Tror du lugnt kan räkna med att ditt aktiva liv gjort mer gott än skada även för dina knän. Inväntar dock kommentarer från andra ivriga telisåkare.

Förstår din fundering. Jag åkte riktigt mycket telisar mella 1988- 2005. Mina knän är mycket bättre nu. Men jag var starkare då ;)

Jag åkte uteslutande telisar på 90-talet och början av 00-talet. Jag vet inte om det blev värre av telisarna, men nu efter två knäoperationer har jag svårt att åka telisar när jag provar någon dag per säsong. Det känns som belastningen är ”fel” på knät. Vid nigningen kommer trycket på bakre benet rakt mot skadan på menisken. Jag har från sjukgymnaster fått förmaningar att träna utfall med försiktighet med tanke på mina gamla skador, vilket ju i praktiken är telemarkssvängar.

Utan att kunna backa upp mitt påstående, förutom att jag har läst det någonstans så: Telemark har lägst skadefrekvens av alla alpina sporter. Speciellt var det gäller knäskador. Slitage är dock en annan sak. Men jag tycker det känns logiskt att telemarkåkning borde generera mindre slitage och skador. Att böja knät upprepade gånger tror jag inte är skadligt, men att vrida eller få hårda stötar på raka ben är nog värre.

Själv får jag klart mer problem med knäna när jag åker snowboard än med Telisarna. Brädåkningen slår mycket hårdare mot knän, medans telemarkandet är mycket mjukare. Och knät är ju starkare i böjd form när muskler mm är spända och stabiliserar, än när benen är raka...

det är i alla fall min teori... :)

Åkte mycket telis, + 100 dagar/år, hela 90-talet och en bit in på 00-talet. Hade aldrig problem med knäna. Gick över till alpint när det var dags för barnen att börja åka och nu känner jag av knäna. Tror det faktum att hälen är lös och att knäet inte påfrestas av vridningar gör att telisar är skonsamt mot knä och fötter.

Tillbaka
Topp