Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen

HARS

Aktiv medlem
Noterade @dennan4 's kommentar på https://www.freeride.se/forum/threa...fjaellen-baest-i-sverige.151289/#post-1252404 och högg på betet då Funäsfjällens utveckling/utbyggnad är något även jag går och funderar på med jämna mellanrum.

Det är ju ganska glest mellan initiativen av större dignitet som tex gondolen i Funäsdalen som kom på plats 2011, eller Hamra komfort (2016) eller Fjällgårdsbanan i Ramundberget (2013). Men Osthang fick ju iallafall fotstöd förra säsongen.

Samtidigt som småskaligheten och skynda långsamt lite är charmen med området finns det ju såklart potential. I den gällande översiktsplanen för Funäsdalen ser vi planerna på att expandera västerut med en spännande länk längs ryggen på berget (https://www.herjedalen.se/download/...92790735/Plankarta Funäsdalen - Ljusnedal.pdf), får se om det ändras eller konkretiseras i det pågående ÖP arbetet som går ut på samråd i vår (https://www.herjedalen.se/bygga-bo-...laner/fordjupad-oversiktsplan-funasdalen.html).

Vilka fler möjligheter ser andra i Funäsfjällen?

Småskaligheten är som du nämner verkligen funäsfjällens USP. Men med tanke på det extrema byggandet av bostäder så har förhållandet mellan ex. Liftkapacitet och antalet gästbäddar ändrats markant senaste 2-3åren. Man hoppas ju på att anläggningarna jobbar för att öka kapaciteten med nya liftar och även bygger ut med fler backar..

Är ju expansion av Funäsdalsberget som är mest självklar eftersom det funnits stora planer där. Jag lyckas inte hitta alla faser som det fanns planer på innan man var ära konkurs och bytte ägare, vet någon om det finns kvar någonstans? Det kanske är det som finns kommunens detaljplan?

För Tänndalen och Ramundberget skulle jag helst se mer investeringar i sittliftar, har dålig koll på vilka möjligheter som finns för fler nedfarter.

Är ju expansion av Funäsdalsberget som är mest självklar eftersom det funnits stora planer där. Jag lyckas inte hitta alla faser som det fanns planer på innan man var ära konkurs och bytte ägare, vet någon om det finns kvar någonstans? Det kanske är det som finns kommunens detaljplan?

För Tänndalen och Ramundberget skulle jag helst se mer investeringar i sittliftar, har dålig koll på vilka möjligheter som finns för fler nedfarter.
Är det inte det på det kortet som är länkat i första inlägget? Det är i alla fall väldigt likt de ursprungliga planerna…

Är det inte det på det kortet som är länkat i första inlägget? Det är i alla fall väldigt likt de ursprungliga planerna…
Så är det nog ja. Men har för mig det fanns som "pistkarta" typ också på en hemsida man hade vid tillfället som visade utbyggnad i olika faser, vilket var roligare visuellt!

Funäsdalens mest underskattade anläggning planerar att byta ut sin gamla stollift.
Kommer ägarfamiljen öppna plånboken och investera i en kopplingsbar?

Vilken anläggning?

Det hade ju varit en smärre chock om Tännäs skaffat sig en kopplingsbar, norrsidan har ju dessutom snö betydligt längre än den mer exploaterade sidan av berget.

När vi pratar om stolliftar så får de gärna sätta en sådan i Svansjön så att den delen av Tänndalen får de förutsättningar den förtjänar. Lite synd att de byggde lodge mm på halvan med lägst fallhöjd.

Man kan ana planerna för Funäsdalsberget i den gamla Freerideartikeln på https://www.freeride.se/funasdalsberget-blir-sveriges-nya-skidberg/, och sen ger översiktsplanen en bra helikoptervy.

Man kan gissa att en ersättare till dagens ostahangsbana ligger högt upp på investeringslistan i Ramund, frågan är när man får tummen ur bara...

När jag var i Ramundberget sommaren 2018, hörde jag sägas att det mer eller mindre var beslutat och klart med en ny Osthangbana. Dessutom nämndes det att det fanns planer på ytterligare en lift bortanför Skarsliften eller vid "Grytan" söder om Osthang. Det låter intressant, i så fall.

Västhang eller vad man kallar det är underutnyttjat, samlas ofta mycket snö där så där får de gärna utöka med bättre liftmöjligheter men en lift i grytan hade ju varit förödande...

Västhang eller vad man kallar det är underutnyttjat, samlas ofta mycket snö där så där får de gärna utöka med bättre liftmöjligheter men en lift i grytan hade ju varit förödande...
Fast det är precis bredvid liften som det är möjligheter att åka. Kör bort mot korkskruven och där vi byggde en naturpark så blir det dessvärre för flackt oftast. Gillar att Cruise runt där men det är inte speciellt bra åkning egentligen.

Om man skall bygga en lift vid grytan(tror inte det kommer hända) så är det mycket sprängning som skall till varje vecka med tanke på lavinsäkerheten där.

Hade gärna sätt att man i Tänndalen byggt på andra sidan vägen. Upp mot hamrafjället. Brantare och ytterligare fallhöjdsmeter.

Skulle det här kunna vara en draging för en stol (eller två) eller blir det svårt att komma över myren?
pistkarta_2021.jpeg

Varför vill du ha en stol där? Är du ute efter dyrare liftkort? :)

Nä men hur ofta är det kö i västhang? Nyår och v9 eventuellt
Haha fan de är dyra nog, nej tänkte kanske primärt ersätta stjärn (eller en av dem) med stol för att göra det lite enklare att ta sig västerut, och dessutom få några fallhöjdsmeter på köpet.

Haha fan de är dyra nog, nej tänkte kanske primärt ersätta stjärn (eller en av dem) med stol för att göra det lite enklare att ta sig västerut, och dessutom få några fallhöjdsmeter på köpet.
Du har ju de fallhöjdsmeterna redan? Om du tar stolliften upp och så åker ner den gröna streckade. Du kan testa så får du se varför det inte ger så mycket.
Det är enkelt att ta sig västerut men folk är inte villiga att göra det verkar det som.i dagens samhälle där allt skall vara serverat

Skulle det här kunna vara en draging för en stol (eller två) eller blir det svårt att komma över myren?
Visa bilaga 15958
Jag var där och åkte ett par dagar i Påskas, och området du har ringat in med "lila" ger ingenting ur skidåkningssynpunkt, lutar inte mer än att det räcker för styrfart rakt fram. Så ingen mening med liftar som går högre, dessutom med risken att de måste stänga dem när det blåser. Under en av våra dagar stod Fjällgårdsbanan still, men de kunde köra Stjärn- och Skarsliften som ligger mer skyddat.
Övre delen av Fjällgårdsbanan är inte så spännande den heller, och den lutar mer än området ovanför Skarsliften.
Vill du över till den andra delen av skidsystemet, så åker du bara dit från toppen av Skars- eller Stjärnliften.
Nerfarterna runt Skarsliften är trevliga, men tyvärr väldigt korta.

Tack, bra bild, försökte att visualisera i huvet men kunde inte riktigt dra mig till minnes hur terrängen ser ut där. Då ser det ju onekligen svårexpanderat ut åt väst...
Varför inte bygga där det finns riktiga sluttningar i stället?
Ånnfjällsmassivet och Blåstöten mittemot Funäsdalen skulle ge ca 600 fhm.

Anåfjället skulle vara öppet lika ofta som högzon, och med tanke på att man knappt får cykla på renbetesfjäll...

Anåfjället skulle vara öppet lika ofta som högzon,
Det finns i alla falla vägar till det fjället.... annars tyckte jag att Skarsfjället såg bra ut på håll.

Det här med att bara exploatera med fler semesterbostäder på svenska fjällskidorter som har fallhöjder som inte är mycket högre än Hallandsåsen och Isaberg, är en återvändsgränd.

och med tanke på att man knappt får cykla på renbetesfjäll...
Jag såg renar högt uppe på Åreskutan när jag var där en gång och åkte skidor.:unsure:

Det finns i alla falla vägar till det fjället.... annars tyckte jag att Skarsfjället såg bra ut på håll.

Det här med att bara exploatera med fler semesterbostäder på svenska fjällskidorter som har fallhöjder som inte är mycket högre än Hallandsåsen och Isaberg, är en återvändsgränd.

Jag såg renar högt uppe på Åreskutan när jag var där en gång och åkte skidor.:unsure:
Skarsfjället är verkligen no go. Dit får du inte ens köra skoter utan där är det anmarsch på skidor om duvslag åka. Men bra åkning är det.

Skarsfjället, Anå-/Ånnfjället m fl skulle vara jättetrevliga att åka på när det är fint väder, men i svenska fjällvärlden är det väldigt exponerat ovanför trädgränsen. Antalet möjliga skiddagar blir kraftigt begränsade, vilket inte gör det ekonomiskt lönsamt att bygga liftar på ett fjäll som nästan helt ligger ovanför trädgränsen. Därutöver har vi som sagt respekten gentemot renbetesmarkerna att ta hänsyn till.
Det är ändå synd att det inte blivit något av Ryfjället utanför Tärnaby. 1000 m fallhöjd med bra lutning hela vägen, skyddande skog där nere och öppna vidder där uppe, lättillgängligt precis intill europavägen...
...men då hamnar vi off topic för den här tråden.

Skarsfjället, Anå-/Ånnfjället m fl skulle vara jättetrevliga att åka på när det är fint väder, men i svenska fjällvärlden är det väldigt exponerat ovanför trädgränsen. Antalet möjliga skiddagar blir kraftigt begränsade, vilket inte gör det ekonomiskt lönsamt att bygga liftar på ett fjäll som nästan helt ligger ovanför trädgränsen. Därutöver har vi som sagt respekten gentemot renbetesmarkerna att ta hänsyn till.
Det är ändå synd att det inte blivit något av Ryfjället utanför Tärnaby. 1000 m fallhöjd med bra lutning hela vägen, skyddande skog där nere och öppna vidder där uppe, lättillgängligt precis intill europavägen...
...men då hamnar vi off topic för den här tråden.
Det var ju synd.
Fler korta liftar och nerfarter "på bredden" bredvid de som redan finns är för mig, och tror jag för de flesta alpresenärer helt ointressant.
Mina erfarenheter av fjällen begränsar sig också till två Påskveckor (Åre och Funäs), och även då reagerade jag över att det för det mesta blåste rätt mycket jämfört med Alperna.
Kommer ihåg förra året att det oftast blåste "halv storm" när man klev av Tännporten Express, men en liten bit ner på läsidan var det sedan rätt ok.

Det var ju synd.
Fler korta liftar och nerfarter "på bredden" bredvid de som redan finns är för mig, och tror jag för de flesta alpresenärer helt ointressant.
Mina erfarenheter av fjällen begränsar sig också till två Påskveckor (Åre och Funäs), och även då reagerade jag över att det för det mesta blåste rätt mycket jämfört med Alperna.
Kommer ihåg förra året att det oftast blåste "halv storm" när man klev av Tännporten Express, men en liten bit ner på läsidan var det sedan rätt ok.
Där byggde de ett vindskydd till den här säsongen :)

Den fördjupade översiktsplanen för Funäsdalen gick ut på samråd idag, och den bekräftar de tidigare planerna att bygga ut Funäsdalsbergets norra sida, eller går iallafall inte emot dem.

Nordv%C3%A4stra%20sidan%20av%20Fun%C3%A4sdalsberget.PNG

Sen kan vi även se att man har pausat arbetet med fördjupad översiktsplan i Vemdalen pga tillväxten av boenden i området varit större än utvecklingen av alpina anläggningar och infrastruktur.

Tycker det är svårt med Funäsfjällen då det är så lite fallhöjd på fjällen.

Lägger in lite idéer över Bruksvallarna:

bruks1.png

Två stycken 1.7 km långa sittliftar och drygt 300 fhm. Start på andra sidan ån vid skotercrossbanan. Kan ju vara bra att ha två extra släp/stormliftar som endast går till trädgränsen.

bruks2.png

Kortare lift upp mot Walles.
Kortare lift under trädgränsen mot väst.
Sist en kortare lift upp mot knallens stuga (kallfjället).

Borde ju gå att bygga ihop med Ramundberget.

Fick mail idag med vinterns nyheter i Tänndalen, mest upputsningar:
Vinterns nyheter
  • Snölagring där vi redan nu kan garantera öppning inför höstlovet. Sveriges längsta säsong blev precis ännu längre.
  • Ny skiduthyrning i Tännporten. Till vintern gör vi en stor satsning i Tännporten där vi bygger en ny skiduthyrning med gästcenter samt fler toaletter.
  • Nytt barnområde Tännporten. Vi bygger även ett nytt barnområde för de minsta med inbyggt åkband och spännande figurer
  • Krokskogen 2.0 Barnens favorit krokskogen får sig en rejäl uppdatering med nya interaktiva upplevelser med fokus på skidglädje.
  • Hamra Sportshop Får bättre kapacitet i uthyrningen med fler kassor och vi fortsätter att utveckla hantverket kring pjäxor samt slipning av skidor.
  • Renoverade liftar Till nästa säsong så installerar vi nya motorer samt elsystem i 7 liftar, detta leder främst till driftsäkrare liftar samt lägre energiförbrukning. Nu har alla våra liftar den senaste tekniken och mest energieffektiva motorerna.

Tillbaka
Topp