Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen

Tycker det är svårt med Funäsfjällen då det är så lite fallhöjd på fjällen.

Lägger in lite idéer över Bruksvallarna:

Visa bilaga 17639

Två stycken 1.7 km långa sittliftar och drygt 300 fhm. Start på andra sidan ån vid skotercrossbanan. Kan ju vara bra att ha två extra släp/stormliftar som endast går till trädgränsen.

Visa bilaga 17640

Kortare lift upp mot Walles.
Kortare lift under trädgränsen mot väst.
Sist en kortare lift upp mot knallens stuga (kallfjället).

Borde ju gå att bygga ihop med Ramundberget.
Hear, hear! De här idéerna fanns faktiskt i skiftet 70-tal/80-tal och jag vill minnas att SvD publicerade en stor artikel med en framtida pistkarta där Ramundberget och Bruksvallarna byggdes ihop med liftar och backar. Det var även liftar dragna åt Kariknallarna. Allt drivet av Stenmarksvågen. Är det någon som liksom jag är en gammal fossil och minns detta? Jag har försökt hitta artikeln och kartan men inte lyckats. Fast med tanke på hur det slogs upp i en av de stora morgontidningarna så måste det gå att få tag i tänker jag.

Hear, hear! De här idéerna fanns faktiskt i skiftet 70-tal/80-tal och jag vill minnas att SvD publicerade en stor artikel med en framtida pistkarta där Ramundberget och Bruksvallarna byggdes ihop med liftar och backar. Det var även liftar dragna åt Kariknallarna. Allt drivet av Stenmarksvågen. Är det någon som liksom jag är en gammal fossil och minns detta? Jag har försökt hitta artikeln och kartan men inte lyckats. Fast med tanke på hur det slogs upp i en av de stora morgontidningarna så måste det gå att få tag i tänker jag.
Jag har för långt till kungliga biblioteket för att läsa vidare men hittar inget från skiftet 70/80, dock detta från 1991:

Jag har för långt till kungliga biblioteket för att läsa vidare men hittar inget från skiftet 70/80, dock detta från 1991:
Borde ha varit SvD men kan också ha varit Expressen. Osäker på årtalen också men det känns inte som jag är helt fel ute. Borde åtminstone finnas någon äldre nestor där uppe som minns i alla fall. Kanske något att luska i för den som ska upp till Ramis i vinter ;)

Såg ut som att de grävde för snökanoner i tännporten och Svansjön när jag körde förbi, och sen ska det vara en ny vd för funäsberget men det ger väl inte effekt än på ett tag. I övrigt noterade jag inget när jag var uppe förra veckan.

Bilagor

• ramundberget.webp
    ramundberget.webp
    212.8 KB · Besök: 154
Tillbaka
Topp