Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1288984" data-attributes="member: 175247"><p>De flesta alporter (AT, CH där jag har hållit till det senaste decenniet) känns fortfarande genuina. Sen är det stor skillnad på hur deras säsonger ser ut eftersom skidsäsongen i de flesta fall bara är 3-4 månader lång. Vissa har en jämn turistsäsong året runt t ex Mayrhofen som är en stor men fortfarande supermysig alport, med massor av folkliv, gågator, caféer och butiker. Och fortfarande ganska få byggnader som förstör den gamla tyrolerstilen. Andra orter kan vara ganska döda på sommaren.</p><p>Jag återsåg Ischgl i januari för första gången på 30 år och gillade inte vad jag såg. Det var en välutvecklad skidort redan då, men nu hade den förvandlats till en lyxig och dyr upmarket resort, med mängder av stora 5* hotell. Tack och lov bodde jag i lilla orten See im Paznaun (Kappl är också fortfarande fint).</p><p>En trevlig och genuin skidort som jag kan rekommendera är Nauders am Rechenpass, som har ett medelstort liftsystem med ganska trevlig skidåkning, men framför allt många fantastiska dagsutlyktsmöjligheter till andra skidorter på 20-60 min avstånd.</p><p>Sölden är en ort där jag har varit både förr och nu, och det känns som en ort som är på väg att tappa charmen och gå lite samma väg som Ischgl.</p><p>Neustift im Stubai är fint.</p><p>Sverige är ju väldigt annorlunda än Alperna eftersom det egentligen finns väldigt få "skid<strong>orter"</strong>, det är väl i stort sett bara Åre som kan klassas om en riktig "skidort"?</p><p>Svenska skidorter består ju annars oftast av en skidanläggning omgiven av mängder av semesterstugor, och ett kommersiellt center/byggnad där man kan köpa livsmedel, liftkort mm. Och så några restauranger/matställen förstås. Det är ju inga gamla kyrkbyar som i alpernas dalar, så den myskänslan finns ju inte naturligt hemma hos oss i Sverige.</p><p>Funäsdalen är väl också en "skidort", men förutom att där finns skidliftar så känns den som vilken svensk landsortsby som helst.</p><p></p><p>Slutrekommendation för Alperna:</p><p>Om du söker en genuin känsla och oavsett om du vill åka till Österrike, Schweiz, Italien eller Frankrike, så välj en skidort som INTE är en charterort.</p><p>Välj någon av de övriga 98-99 procenten skidorter i stället.</p><p>Jag tycker det är trevligast med en medelstor klassik gammal "kyrkby" med nära avstånd till andra skidorter. Att prova en 4-5 olika skidorter under en vecka ger så mycket mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1288984, member: 175247"] De flesta alporter (AT, CH där jag har hållit till det senaste decenniet) känns fortfarande genuina. Sen är det stor skillnad på hur deras säsonger ser ut eftersom skidsäsongen i de flesta fall bara är 3-4 månader lång. Vissa har en jämn turistsäsong året runt t ex Mayrhofen som är en stor men fortfarande supermysig alport, med massor av folkliv, gågator, caféer och butiker. Och fortfarande ganska få byggnader som förstör den gamla tyrolerstilen. Andra orter kan vara ganska döda på sommaren. Jag återsåg Ischgl i januari för första gången på 30 år och gillade inte vad jag såg. Det var en välutvecklad skidort redan då, men nu hade den förvandlats till en lyxig och dyr upmarket resort, med mängder av stora 5* hotell. Tack och lov bodde jag i lilla orten See im Paznaun (Kappl är också fortfarande fint). En trevlig och genuin skidort som jag kan rekommendera är Nauders am Rechenpass, som har ett medelstort liftsystem med ganska trevlig skidåkning, men framför allt många fantastiska dagsutlyktsmöjligheter till andra skidorter på 20-60 min avstånd. Sölden är en ort där jag har varit både förr och nu, och det känns som en ort som är på väg att tappa charmen och gå lite samma väg som Ischgl. Neustift im Stubai är fint. Sverige är ju väldigt annorlunda än Alperna eftersom det egentligen finns väldigt få "skid[B]orter"[/B], det är väl i stort sett bara Åre som kan klassas om en riktig "skidort"? Svenska skidorter består ju annars oftast av en skidanläggning omgiven av mängder av semesterstugor, och ett kommersiellt center/byggnad där man kan köpa livsmedel, liftkort mm. Och så några restauranger/matställen förstås. Det är ju inga gamla kyrkbyar som i alpernas dalar, så den myskänslan finns ju inte naturligt hemma hos oss i Sverige. Funäsdalen är väl också en "skidort", men förutom att där finns skidliftar så känns den som vilken svensk landsortsby som helst. Slutrekommendation för Alperna: Om du söker en genuin känsla och oavsett om du vill åka till Österrike, Schweiz, Italien eller Frankrike, så välj en skidort som INTE är en charterort. Välj någon av de övriga 98-99 procenten skidorter i stället. Jag tycker det är trevligast med en medelstor klassik gammal "kyrkby" med nära avstånd till andra skidorter. Att prova en 4-5 olika skidorter under en vecka ger så mycket mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen
Tillbaka
Topp