Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1289022" data-attributes="member: 144594"><p>Visst är det en smaksak. Men jag tror - tror! - nog att det är fler alpturister som sätter flera tummar upp för närmiljön (bortsett från naturen) på själva orten än motsvarande fjällturister. Och det känns som att de mer utbyggda alp-orterna (t.o.m Ischgl om jag får sticka ut hakan...) ändå lyckas följa/utveckla en lokal månghundraårig tradition som redan fanns på plats, medan man i fjällen (och i Frankrike!) svajar mer mellan modern arkitektur och en sorts ny identitet. Som litet oftare slår slint och ibland redan känns mer "outdated" än de gamla hus som redan fanns där (typ Duveds gamla by... min favorit).</p><p></p><p>Grundorsaken är gissningsvis att det bodde en hel del människor i alpernas dalar redan innan skidturismen kom dit, inte att vi skandinaver skulle vara sämre på arkitektur etc. Det är ju också i de rena nybyggena högt uppe i alperna (särskilt en del franska orter) där man ser de allra värsta resultaten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1289022, member: 144594"] Visst är det en smaksak. Men jag tror - tror! - nog att det är fler alpturister som sätter flera tummar upp för närmiljön (bortsett från naturen) på själva orten än motsvarande fjällturister. Och det känns som att de mer utbyggda alp-orterna (t.o.m Ischgl om jag får sticka ut hakan...) ändå lyckas följa/utveckla en lokal månghundraårig tradition som redan fanns på plats, medan man i fjällen (och i Frankrike!) svajar mer mellan modern arkitektur och en sorts ny identitet. Som litet oftare slår slint och ibland redan känns mer "outdated" än de gamla hus som redan fanns där (typ Duveds gamla by... min favorit). Grundorsaken är gissningsvis att det bodde en hel del människor i alpernas dalar redan innan skidturismen kom dit, inte att vi skandinaver skulle vara sämre på arkitektur etc. Det är ju också i de rena nybyggena högt uppe i alperna (särskilt en del franska orter) där man ser de allra värsta resultaten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Utveckling av liftsystemen i Funäsfjällen
Tillbaka
Topp