Utveckling av skidor från år till år?

HugoH

Ny medlem
Det är dags att köpa nya skidor och jag har tittat runt lite. Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa nya.

Det jag lurar på är om det är värt att gå bak en årsmodell eller 2 för att nästan kunna halvera priset. Är det nån verklig produktutveckling varje ny säsong?

Jag kan väl sägas vara en medelgod skidåkare med 20-25 skiddagar per år. Tidigare har jag åkt med gamla Salomon Teneighty(5-6 år gamla). Så hur stor skillnad kommer jag att märka mellan 07'or & '10-or?

20-25 dagar är ju en del, men om man går ner i pris på skidorna 3-4000 kan man ju lägga de pengarna på en långweekend till i backen. De extra dagarna är nog värda mer än den eventuella utvecklingen som skett på en årsmodell.

Din fràgeställning är lite som att jämföra färger pà skidor vad det gäller àkprestandan. Under de senaste 3 àren sà har det öppnats upp rätt mycket för hur en skida kan se ut. Rocker var tex inte sà stort 2007.

Jämför du raceskidor sà är skillnaden ganska liten men annars màste du nog nämna exakta modeller för att fà vettiga svar.

Jag kör hellre ferrari fràn 2007 än renault 2010. (Oavsett färg)

Förtydliga sà kommer nog hjälpen.

Färgen kvittar för mig. Jag har tänkt köpa mig ett par twintips.

Ta teneighty till exempel:

'03 -> 07 körde jag på den här Salomon Teneighty (2001?):
https://www.freeride.se/img/review/normal/25.jpg

07 -> nu har jag kört på den här - Salomon Teneighty (2005):
https://www.freeride.se/img/review/normal/2114.jpg

Så jag har genrellt kört på gamla skidor, jag är nog motsatsen till materialåkare.
Så det jag undrar nu är om det är värt pengarna att byta 05-->10 eller om jag istället ska köra på '08 eller '09?

Är skidan slut eller varför ska du byta till en ny? 1080 från 2005 är ju riktigt roliga, hade gärna fortsatt åka på mina om dom inte vore så korta... du lär nog inte märka någon skillnad på 08, 09 eller 10. Inte skett några större ändringar vad jag vet.

Om du railar med dina skidor spelar det ingen roll vad du har för skidor. Ett par skidor utan stàlkanter visar ändà inte nàgra egenskaper. Köp de snyggaste/billigaste om du ska raila med dem. àrgàng spelar ingen roll.

Tillbaka
Topp