* * * V a l T h o r e n s * * *

King_of_Clean

Ny medlem
Efter att ha spenderat 1 tokbra vecka i Val Thorens ställer jag mej nu frågan, hur ska man slå detta!

Säsongen i StAnton veckorna i Chamonix och diverse andra orter alla får de knäpp på näsan av Val T.

Det ska väl också tilläggas att veckan dominerades av sol och pudret var så gott som obefintligt, så jag kan ju bara tänka mig hur bra det skulle ha varit om det även hade funnits puder på de jättelika ytorna utanför pisterna...

Är det någon som tror sig veta någon skidort som kan erbjuda allt det som Val Thorens har att erbjuda?

Val T är bra, den saken är klar. Massor massor med möjliga och omöjliga ställen att åka på och gå till. En säsong när vägen till byn stängs av snömassor, taken buktar inåt och snöfallet är taget förgivet varje natt kan Val T troligtvis vara en upplevelse utöver det vanliga. Snömängden i alperna i år har ju varit bedrövlig, men trots detta så höll Val T i en månad om man ser till åkningen... men nästa resa går gärna till en mindre ort, mer öde och mindre Holländare. Tro inte att Val T har glömts bort för det... återbesök blir det och det så fort "snön ligger vit på taken, ändas jag är vaken.... " Väl mött - Erik

För mjukisar är val thorens rätt bra! Men du hittar inte den mängd av underbara couloirer som finns i chamonix. Terrängen är lite roligare och extremare där. Men håller man sig i turiststråken blir det snabbt uppåkt!
Val Thorens är självklart också underbart men du hittar inte de speciella terränger och härliga glaciärer som finns i Cham. Val thorens är mer som ett förstorat lindvallen.

Skillnaden är att cham bara är bra när det har snöat! Och regnar det i cham så kan man ge sig fan på att det snöar i val T. Liftsystemet i cham är så dåligt så att man kan gråta för mindre!!! Dessutom finns det ganska gott om colouirer i Val T också. Ta alla St. Per rännorna tex ingen som åkere bara för att man får knalla en timme lite drygt + en massa annat!

Men men, jag klagar inte håll dig gärna i chamonix så får ja val thorens för mig själv.
Sen är det iofs jäkligt synd med alla holländare...

Jag har iofs haft en av mina absolut bästa veckor i Chamonix men det va bara för att det snöade så brutalt den veckan!!! Men sammantaget så tycker jag bäst om VT

(Har varit reseledare på båda orterna)

Ja...det snackas ju mycket om ställen som Cham (eller "nix" som vi kallar det) och verbier, men jag antar att det finns dussintals av gömda pärlor i Alperna, som är minst lika bra.... skulle vara kul att veta mer om dem.... någon med erfarenhet?

Tillbaka
Topp