V werks

Seecard1

Ny medlem
V werks
Står i valet mellan v werks code och rtm. Har ett par pistracer med 66 cm midja och ett par 98 mm allmountain. Vilken v werks är bästa komplementet som en allround pistskida?

V werks
Jag har inte kört V-Werks men har ett par Code Speedwall och ett par RTM 84. Ingen tvekan om att RTM är mer allsidig och håller för piståkning från hård morgonpist till uppkörd eftermiddagspist. Code är klart mer "racecarver" och tappar när det blir uppkört.

/MM

V werks
Känns som hela skidindustrin möts på 100 mm midja. 130 skidorna försvinner likt de riktigt smala racecarvers som endast används av tävlingsåkare

V werks
Jo det finns fortfarande breda skidor men kolla på Extrem som plockade bort Big pen ur sortimentet. Likaså reducerade Dynastar cham 127:an till 117. Jag menar att fetingmarknaden är inte så stor. Hur många dagar pumpar du bottenlöst puder per år och i behov av en 130:a?

V werks
Seecard1 sa:
Jo det finns fortfarande breda skidor men kolla på Extrem som plockade bort Big pen ur sortimentet. Likaså reducerade Dynastar cham 127:an till 117. Jag menar att fetingmarknaden är inte så stor. Hur många dagar pumpar du bottenlöst puder per år och i behov av en 130:a?
Ja men att säga att de möts på 100 mm är att överdriva. Sedan att 100 mm är en bra kompromiss är inget att säga om. Men det finns minst 10-12 märken som har feta skidor med midja kring 127-140 mm ;)

V werks
Sweet att köra med en hel uppsättning. Klarar mig dock bra med 100 mm på lössnö och är ute efterdebatten allround pistskida. Därav grundfrågan kring v werks code eller rtm

V werks
Var du som skrev att skidtillverkarna slutade med skidor över 100 mm ;) Massa skidor som är bredare än 100 mm som fungerar kanon som allroundskidor. Men sedan är nog 100 mm det ultimata. Både Extrem P100 och Salmon Q98 är fantastiska tex.

Code listas som pist skida så den är väl mest lämplig med 76 mm i midjan?
RTM är ju en fantastisk skida iofs...

V werks
Som du skriver, så har du både en pistracer och en mer friåkningsaktig skida, så då skulle jag lätt satsa på RTM skidan, den är sjukt allround och funkar hela dagen, fin i manchester på morgonen och riktigt bra när det framåt dagen blivit uppkört. Coden är en riktigt bra skida med, men eftersom du redan har ett par bra pistskidor, så skulle jag satsa på ett allternativ till dem.
Problemet som du kommer få, är att det blir 2par skidor som inte kommer användas så mycket, då du kommer köra RTM mest hela tiden ;)

V werks
Nu är inte jag Hasse, men svarar ändå :) Jo, RTM får camber, och det kommer även en 86mm modell, det kommer även UVOdämpare på toppmodellerna. Riktigt intressant...

Seecard1, längd är svårt, beror lite på sin kroppslängd, men även vikt, är du en lättviktare så kan du gå på lite kortare modell, men du har inga problem att gå upp i längd om du väger mer. Jag är 176cm och väger runt 100, alltså ingen lättviktare, jag körde RTM84 i 181 längden, testade även 176 och de var inte jätteskillnad, tog den längre länden för att jag ville ha en lite lugnare skida för mer storslalom karaktär.

V werks
Ja, jag är ingen tungviktare med mina 69 kg ( bytt gym mot skogslöpning). Har kört Katana 191 utan problem. Kanske satsar på 176 då jag mest kommer ha denna skida i pisten.

V werks
Äger själv ett par RTM Vwerks 176 cm. Jag väger mer än dig ca 95 kg, jag borde åka på 181 cm skidan men gillar snärtigheten i 176 an. Jag tycker du ska ta 176 an en suverän skida som du kommer ha roligt med.

V werks
Äger och har åkt på V-werks RTM 181 i minst 30 dagar väger runt ett deciton med all utrustning på
Det är en fantastiskt bra allround pistskida som trivs allra bäst i pister med natursnö då har dom ett helt obarmhärtigt bett i skäret. GS-svängar, kortsväng, avslappnad åkning, full satsning, uppkört eller machester, spelar ingen roll. Dom är lka underhållande oavsett. Enda svagheten, och troligen en anledning varför dom nästa år verkar få en liten camber, är blåis som dom inte trivs på,
Så ett par RTM V-werks i 176 längd blir nog bra till dig.

/GC

Tillbaka
Topp