va fan hände med årets skidfilmer :S

Westers segment i Claim är riktigt sevärd!!
Claims musik var dock väldigt trist och gjorde filmen sämmre!

Av de filmer jag har sett är ingen någon speciell höjdare än, har inte sett Claim men har inte direkt någon förhoppning då MSP hittils bara gjort sjukt sega och långtråkiga filmer.

*Turbo - Kan nog vara den film jag tyckte var bäst i år ändå även om tidigare års filmer har varit bättre (Iaf. Long Story Short och Shanghai six). Det börjar väldigt bra med en sjukt bra del med Rainville, fortsätter bra med Wallisch och Harlaut men efter det tycker jag det tar tvärstopp och filmen avstannar för att sluta helt plötsligt. Riktig besvikelse trots allt, Level 1 brukar leverera

*Reasons - Poor Boyz som tidigare var ledande inom skidfilmer enligt mig har inte gjort en bra film på många år och inte blir det bättre i år. Det görs ett halvhjärtat försök på något dokumentäraktigt i MSP-stil men det blir inget vidare.

*Field productions - Har diggat Field sedan deras första film och denna är inget undantag, PKs del är sjukt bra samt ett bra inhopp av Wallisch, annars är åkningen också rätt bra och sticker ut ibland. Helt klart en bra film som tillsammans med Turbo är den bästa jag sett i år av proffsfilmerna.

*4bi9 - Slamina var en överraskning för mig då deras förra film verkligen var ett bottennapp. Mycket okända namn som presterar hyffsat och sjyssta delar i slutet med Wallisch och Harlaut, vilka man dock vet presterar bättre av de småedits man sett. Annars är filmen inget vidare, det är alldeles för mycket handrails och det är inte mycket som sticker ut samt att bland det bästa syns i Harlauts och Wallischs Winterjamedits.

För mig känns det som att problemet med filmerna är både bristen på utvecklig i redigering och filmning och dels bristen på utveckling i tricken - Man har redan sett det mesta när filmerna väl kommer ut. Tycker fortfarande att Teddybear Crisis är bland den bästa skidfilmen som gjorts och var revolutionerande när den kom ut.
I år är faktiskt gratisfilmer som inponerat mest på mig, dels Joystick Medias - Hot Lunch som har en grym åkglädje och dels snowboardfilmen Ponytale som känns grymt välgjord.
Vill för övrigt tipsa om Ante Olofssons film från i vinter, även den gratis och sjukt välgjord, man vill verkligen ut och åka när man ser den: http://www.vimeo.com/1732065

Näe, nu ska jag sova!

Senast ändrad:
SverigeTomten sa:
jonathan-o sa:
SverigeTomten sa:
Jag har aldrig varit riktigt förtjust i skidfilmer eftersom jag ser inget unikt hos dem.
Jag vill inte hata men jag kan inte se så mycket kreativa saker inom skidfilmsbranschen, det kanske beror på att jag är snowboardåkare och vet inte riktigt hur det är att stå på två par skiis.

DÄREMOT, så kan jag föreslå några av årets snowboardfilmer som är vansinnigt bra gjorda.
Kolla på "Thats it, thats all". Gjord av QS, RedBull och Co. Min morsa såg på trailern (hon är inte det minsta insatt i brädåkning) och hon tyckte att den var sevärd.

Jag ska å kolla filmen på bio nu till helgen, det blir fett!
sh111t om din morsa anser den vara sevärd måste den vara den bästaste filmer ever.
Oh yeah!
seriöst om ja klipper en trailer tkr min morsa den är sevärd, ingen bra o jämföra med en vuxen som inte är insatt, det blir bara heelt sunk om ja säger det så.

turbo va bäst av dom ja sett, under förväntningarna men det va alla ändå, get lucky var också helt grym, reasons sööög, för mkt big mountain och inga "nya grejjer" such is life va bra men blev rätt långtråkig, alla parts kändes rätt likadana:S
måste se slamina nu o utrycka mig men get lucky o turbo är dom enda som lyckats få mitt skidsug.

Kollade precis CLAIM.
För att vara en storproduktion (mindre åkglädje och lekfullhet) så har dom fan lyckats ändå!
Så många sjuka åk och dropp. Jibbdelarna va kass enligt mig. Ballast va Colbys långsamma 180 i Whistler hippen!

Annars va James Heim helt störd

pasen sa:
Under the influence är helt sjuk, speciellt Dana Flahrs del
Helt ok klipp. Men det känns VERKLIGEN som ett medelålders gubbe sitter och redigerar och regiserar hela filmen. "Säg vad bergen betyder för dig" ^^ Snälllllla!

Musiken va riktig missmatch och VARFÖR har dom ens en "jibbdel"...Snälla alla vet att TGRare är 40+ och inte håller på med skiten. Sammy Carlson hyrs in för att kunna sälja lite fler filmer. Gissar på att minst 500 randoms skulle kunna göra en bättre part än hans om dom fick chansen!!!!!!

Nää ärligt jag blev så less på hela filmen. Sämsta skiten på länge!

Dana Flahr och självklart Morrison är det ENDA som håller filmen lite levande.

En sak till som jag kom på. Delat på klipp med absinthe och MSP men bara fått "skiten" av klippen. Suck....varför gör dom så ens!? man jämför och blir besviken.

OCH den där jävla slowmotionen HELA tiden...

Jag blir förbannad när jag ser filmen. Ge mig budgeten så skall jag utan större kunskap få till ett bättre koncept och film! SHIT!

CLAIM va typ 10ggr bättre och mer "in real life" än denna pinsamma gubb-puder-slowmo segdeg film .....

Hackat den tillräckligt?

Rydellen sa:
pasen sa:
Helt ok klipp. Men det känns VERKLIGEN som ett medelålders gubbe sitter och redigerar och regiserar hela filmen. "Säg vad bergen betyder för dig" ^^ Snälllllla!

Musiken va riktig missmatch och VARFÖR har dom ens en "jibbdel"...Snälla alla vet att TGRare är 40+ och inte håller på med skiten. Sammy Carlson hyrs in för att kunna sälja lite fler filmer. Gissar på att minst 500 randoms skulle kunna göra en bättre part än hans om dom fick chansen!!!!!!

En sak till som jag kom på. Delat på klipp med absinthe och MSP men bara fått "skiten" av klippen. Suck....varför gör dom så ens!? man jämför och blir besviken.

Jag blir förbannad när jag ser filmen. Ge mig budgeten så skall jag utan större kunskap få till ett bättre koncept och film! SHIT!

CLAIM va typ 10ggr bättre och mer "in real life" än denna pinsamma gubb-puder-slowmo segdeg film .....

Hackat den tillräckligt?
Nej, berätta mer :)

Kruxelidux sa:
Rydellen sa:
pasen sa:

Hackat den tillräckligt?
Nej, berätta mer :)
Haha, kan hålla med om att "why do you ski" scenerna är sjukt fjantiga, samma sak i varje film...
I övrigt tycker jag den var grym, Sages del är riktigt cool och Jermy Jones kör några riktigt sjuka linjer.
Men man börjar kanske bli gammal :)

Rydellen sa:
pasen sa:

Hackat den tillräckligt?
Haha...Emil vilken toksågning :P SHeet vad jag är sugen på att se den nu och sedan ha en lång diskussion om vad som var dåligt/bra..
btw..smeker mina steeze nu..OMG va rosa dom lixom är bah...jäääh!

Ohm1e sa:
ang Claim

Är den så bra som dem säger på trailern?
"The greatest ski movie of the year.... ever"

Tänkte dom sätter ju endel press på sig när dom gör så, för då förväntar man sig ju lite MER än bara bra!
Haha...Ironi ngn? De drev väl liiite med sig själva under i stort sett hela filmen. Se trailerna iaf...där får man ju rätt bra grepp om att de driver med sig själva.

Shiieet Kollade på The Massive idag. Hade nog LITE för höga förväntningar. Förra året tyckte jag att filmen Believe vart klart överlägsen på alla plan. Men detta året har nog Tanner å gänget svårt att slå filmer som Claim å Reasons.

Favoriten just nu är nog ändå Claim, bl.a Kaj gör sin del av filmen riktigt härlig.

Ja, massive var klart under förväntan.
De som störde mig mest var musiken.
Allvarligt, Cali P genom hela filmen??
Skiten låter exakt lika dant från första till sista klipp.
Själva åkningen är bra, kunde vart mer believe-puder, men ändå ok.
Filmen faller helt klart på musiken. Believe var verkligen ljusår bättre.

Personligen tycker jag årets bästa film änsålänge är Journal.
Om man spoolar i vissa jibbdelar vill säga. Grymt skön musik och skön lekful åkning,

Claim var bra tyckte jag. Men hade ändå förväntat mig lite mer av vissa åkare.
Kaj är underbar. :) Får helt klart godkänt ändå. Sean Pettits del i slutet är faktiskt en brutalt bra del, framför allt med tanke på att killen är 15år och åker med enormt flyt och stil.

Hunting Yeti-serien/filmen i HD var riktigt rolig att se igen dessutom.
Pollard och grabbarna är galet sköna att se på. Joystickfilmen var som någon annan inne på också enormt rolig att se. åkglädje på hög nivå!

PBP var ok, börjar bra med japanpuder och en skön rail/urban-jibb del. Abma och Douglas del är också helt brutalt skön. Filmen dör lite efter Jon Olssons avsnitt.. Eller egentligen under Jon Olssons avsnitt. Och Cammy Carlsson. Kille behöver lära sig åka lössnö med stil! Jösses.

Such is life är bra film annars. Mycket puder. Jävligt konstigt filmad dock.
En del klipp verkar vara inspelade med 16mms superkameror på rull tativ.
Dessa klipp är verkligen världsklass. Sen helt plötsligt kan de komma en hel bunt klipp lite här och var emellan som ser ut som nån har filmat för hand med en enkel DV kamera. Hade man lagt lite mer tid på att rigga utrustning och tänka igenom klippen lite mer, samt redigera bort sånt som inte häll måttet hade man utan tvekan kunnat göra året i särklass snyggaste film..

Senast ändrad:
The Massive SÖG.. Musiken kan nog varit bland det sämsta jag någonsin hört. Liknande Jean Paul på NRJ.

Jag tycker faktiskt The Massive var riktigt bra. Lätt på topp tre av årets tycker jag. Men ni har rätt när det gäller musiken. Den saknade variation så det smäller om det. Verkligen beklagligt.

Snacka om att skidfilmsmusiken har ändrats med åren. Tittade på Global Storming från MSP 1999, där de endast spelar slipknots wait and bleed och dylikt.

Eric_W sa:
Om man spoolar i vissa jibbdelar vill säga. Grymt skön musik och skön lekful åkning,
Där instämmer jag helt och hållet.

SLUTLIGEN: Jag har frågat förut men inte hittat något svar. VAR I CLAIM ÄR JON? Han är både med i trailern och i eftertexten bland de andra åkarna. Men påträffas inte i någon sekvens i filmen :S

aepe sa:
Jag tycker faktiskt The Massive var riktigt bra. Lätt på topp tre av årets tycker jag. Men ni har rätt när det gäller musiken. Den saknade variation så det smäller om det. Verkligen beklagligt.

Snacka om att skidfilmsmusiken har ändrats med åren. Tittade på Global Storming från MSP 1999, där de endast spelar slipknots wait and bleed och dylikt.

Eric_W sa:

SLUTLIGEN: Jag har frågat förut men inte hittat något svar. VAR I CLAIM ÄR JON? Han är både med i trailern och i eftertexten bland de andra åkarna. Men påträffas inte i någon sekvens i filmen :S
hmm är du galen?

Stepup sa:
aepe sa:

Eric_W sa:

hmm är du galen?
du får nog definiera dig lite mer vad du menar med galen...

I have seen Turbo, Claim and Reasons so far. And in overall I'd say that films are getting quite boring.

Turbo: Tanner Rainville, Tom Wallisch and Monashee catskiing segs were great. But watching some average skiers like Steele and Stefan Thomas trying to rip steep lines in backcountry is just not my cup of tea. I'd rather choose a MSP film instead.

Claim: Abma/Hoji shredding yet another steep line in AK/BC. Impressive skiing, but haven't I seen this before? What I liked: James Heim, PK, Kaj and Sean Pettit.

Reasons: Huge disappointment. The opening segment in Japan was poor compared to e.g. Japan segs in "Believe" or "Realtime". Felt kinda embarrassed when Sammy/Simon/Jossi Wells were skiing/discussing backcountry and big mountains. JOSS segment was just crap. What I liked: Håtveit, EP+Mahre+Pep. Please, no more Sammy or Simon!

Tillbaka
Topp