Vad är det för material till skidbelag?

Alltså, vilka material används i belagen?
Vad jag vill veta är om det är plast och vilken beteckning den har isf!
Har tillgång till väldigt många olika sorters plaster på jobbet, och sitter
därför och spånar alternativa metoder att laga väldigt stora belagsskador på!

Den generella beteckningen är polyethylene på engelska vad jag vet. Sen finns det ju en massa olika hårdheter och olika behandlingar av råmaterialet som ger olika egenskaper. De flesta skidbelag genomgår en process som kallas att sintra belaget. Jag vet inte vad det innebär rent mekaniskt/materialtekniskt, men det ska i alla fall rent teoretiskt skapa porer i plasten som sedan kan absorbera valla. Det är något som är mycket uppe på diskussion, speciellt i längdkretsar iom Kuzmins snart klassiska, men också lätt kommersiellt drivna, avhandling om glidvallning kontra stålsickling för längdskidor.

"Sintring är en process där fasta partiklar sammanfogas vid höga temperaturer, dock under smältpunkten

Sintring kan ske både mellan partiklar, så att de fogas ihop, eller inom partiklar, så att porer fylls ut. Sintring innebär alltid att materialets specifika yta minskar, och drivs av det faktum att en mindre yta har en mindre energi. Sintring kan ökas genom att materialet, eller en del av materialet, delvis smälter, eller genom kemiska reaktioner.

Sintring utnyttjas bland annat vid tillverkning av material genom pulvermetallurgi."

Citerat från wikipedia.

Enkelt förklarat: belaget tillverkas av små korn som sammanfogas med hjälp av värme.

Det finns en massa varianter av plaster som används, oftast poyethylene, och en hel del hemlighetsmakeri, "hokuspokus" och rena tok-idéer.

Tillbaka
Topp