Vad är en twintip respektive carving skida?

HannesK

Ny medlem
Hej, jag åker snowboard och behöver bli lite mer insatt i hur carving och twintip fungerar.
Vad har de för olika samt lika egenskaper? Jag vet hyffsat väl vad det är för skillnad på dessa två olika sorters skidor men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, så det skulle vara bra om ni kunde ge mig seriösa och helst långa svar som jag sedan ska ha med på en föreningsmässa där vi presenterar en film vårat team spelat in i Sälen respektive Dömlebacken (kolla Dömle i skidorter) där vi båda har med park, pist och bc.

Alltså: Vad är en twintip respektive carving skida? Och hur fungerar dom i pist och offpist? Vad har de för speciella egenskaper och technologier?

Mvh Hannes K

...Jag har kollat i forumet och det finns ingen likadan tråd som denna med seriösa svar

Vet bara att twintip har "dubbla toppar" alltså är den "uppåtböjd" både bak och fram. Twintip är väl mest för jibbare. Carving vet jag dock inte vad det är? Är det inte vanliga skidor bara?

carving skidor har ordentlig skärning för och är ofta ganska smala under midjan.. även kallade timglas skidor. Detta för att det ska vara så lätt som möjligt att få upp dom på kant och alltså Carva. Om du tittar på en slalomtävling nu från Åre VM så ser du att dom åker runt på väldigt korta skidor som har mycket skärning.. Detta är ett par prakt exempel för carving skidor. I freeride.se kretsar kallas dessa för Pist racers då dom i stort sett bara går att åka i pist för att dom är för smala för off-pist..

Twintip skidor är som Thunander säger, uppböjda både fram och bak för att underlätta eventuella landningar baklänges..
Dom allra flesta skidor idag som man ser har någon form av twintip.. alltså olika mycket böjning bak..

Inte för att vara allt för gnällig och tyvärr hjälper jag dig inte heller Hannes med din fråga. Men jag känner att jag måste propagera för den numera nerlagda sidan http://www.skrivihop.nu/

Eller som jag själv brukar beskriva mig:
Jag är en lång hårig sjuk gymnast som ser sex filmer och spelar ett trumpet solo varje dag...

Alla skidor är carvingskidor idag. Förrutom puckelskidor. Resten är carvingskidor. Alltså alla har skärning.

//H

Tillbaka
Topp