vad är nödvändig sommarträning?

Charlee

Ny medlem
Heej! jag har kollat runt en del mellan trådar här men inte riktigt fått rätt svar riktigt..

jag tror att många känner igen sig i min situation:

jag har nyligen slutat gymnasiet, intresset för skidåkning har de senaste åren bara stigit mer och mer, planerar säsong i alperna till vintern och vill åka och utvecklas till max!

Jag syftar i denna tråd inte om allmän kondis träning, det fixar jag själv. jag letar tips på träning för att förebygga eventuella skidrelaterade skador!

jag har mycket kompisar som redan i unga tonåren skadade sig i sporten och jag har själv en del skavanker (lättare frakturer och sträckningar) det skrämmer mig lite att man så snabbt kan dra ett knä eller förstöra kroppen så att framtida åkning hänger på rehab träning. Lite utav anledningen att jag skapade denna tråden var att jag tycker rehab träning ar det sämsta och tråkigaste som finns och vill helst undvika det helt.

är övertygad om att det finns folk som har haft problem med kroppen här på forumet som skulle kunna dela med sig av sina kunskaper. har du skadat dig på skidor? tror du det hade kunnat undvikas med en viss övning eller träningsmetod? berätta gärna lite om vad du tror är viktigt, och vad man borde fokusera på inför vintern för att hålla sig skadefri.

jag vill också säga att jag letar efter kanske >100 skiddagar och åker ganska aktivt men inte extremt alls.
gissar att med den åkningen är knän, ben och rygg mest utsatta, har jag fel?

när de kommer till åkning är jag sjukt standard: skulle definiera mig själv som bc-jibbare, åker off-pist när de finns läge men gillar att kombinera med parken. gillar skogen och har nog en smärtgräns på ca. 4-5 meter när de gäller dropps i bc. Droppar in i de flesta linjer, känner mig ganska bekväm i Brecke och kläppens svarta linjer men har inte så stor trickbag, mitt rail-game är inte riktigt relevant här.. har tidigare kört på salomon 2012 men har planer på att gå bredare i år.

hoppas ni fatta vad jag menade, lägg gärna till något jag har glömt, rätta mig eller kom med kretik!
jag hoppas detta kan hjälpa någon att förebygga en skada ;) haa de!

Styrketräning är väl det du är ute efter. Satsa på att lära dig basövningarna samt med rätt teknik eftersom dessa får med små många mer muskler än de du "tror" att du tränar.

X-Fit så gör man övningar som faktiskt är röelsemönster som kroppen är byggd för, så som lyfta, kasta, hoppa, dra sig upp och så vidare. Du blir inte biff utan mer allroundtränad och stark genom hela kroppen samtidigt som du får väldigt uthålliga muskler som behövs när man åker skidor.

Det finns hur mycket som helst att säga om Crossfit, och det ska inte rekommenderas till gemene man imo. Man bör vara rejält grundtränad för att undvika skador ordentligt. Är du dock det kan det säkert funka, annars tycker jag du ska satsa på en blandning av styrketräning med bålträningen i centrum, tillsammans med t.ex. intervallträning och backträning.

Senast ändrad:
Den bistra sanningen är att hoppa mindre, dvs det du delvis kallar för skidåkning. Som du själv märkt går även unga sönder, fråga dig själv, vill jag kunna åka resten av säsongen eller är det viktigare att sätta ett hopp?
Har själv 20+ år olika idrotter utan skador som behövt vård, men då har jag skippat de stora hoppen och speciellt trick, en missad landning, speciellt i min ålder så kan hela säsongen vara körd (kanske t o m sommaren efter också...).

Träning: Kampsporter ger väldigt bra allsidig träning med låg skaderisk, god bålstyrka och smidighet. En del styrketräning kan vara bra också men som skrevs i X-fit länken så måste man vet vad man håller på med i ett gym.

Senast ändrad:
Håll det enkelt och kör något schema som bygger på de fyra stora styrkeövningarna (böj, mark, militärpress och bänk), t.ex. stronglifts 5x5, då får du en stark kropp överlag, kombinera med löpning. Lätt som en plätt.

Söker man bland artiklarna gör på soffan hotar man flertalet om just barmarksträning och hur framgångsrika proffs gör.

Tompan14 sa:
Söker man bland artiklarna gör på soffan hotar man flertalet om just barmarksträning och hur framgångsrika proffs gör.
Tycker inte riktigt att det är applicerbart på gemene säsongare. Dessutom varierar träningsintensiteten enormt mycket mellan olika åkare, från tv-spel till ett eller flera pass om dagen.

Sanningen för de flestansäsongarna är att de kommer tappa mycket i vikt så att lägga på sig så mycket som möjligt (läs, skaffa rejäl grundstyrka) är inte helt fel. Speciellt inte med tanke på att tid, energi och kosthållning till träning under säsongen förmodligen kommer ligga väldigt nära noll.

Däremot kan det vara bra att kika igenom för att hitta övningar eller träningsformer man själv tycker om.

Föreslår fortfarande ett styrketräning med fokus på tunga basövningar varvat med konditionsträning till att börja med. Med tiden kommer TS hitta den träningen som passar honom bäst.

tack för alla svar!

i dagens läge är jag ute och åker några mil på inlines varje vecka och brukar komplettera med lite överkropp när jag kommer hem. har spelat hockey i flera år så känner mig ganska grundtränad men samtidigt rinner det ju av fort så har planer på att köpa ett nytt gym kort och nya löpardojor

xfit verkar ju intressant! en lockande träningsform men förstår att de finns risker, tack Åke de va en bra länk!

jag är nöjd med svaren men finns det något som glömts bort som är extra viktigt för en skidåkare, skriv in de fö fan!

I övrigt tror jag att en förnuftig åkning med en mogen DIN inställning är nyckeln till skadeFrihet ;)

Har läst i någon annan tråd med ungefär samma ämne att balansbräda ska vara väldigt bra för just skidåkare.
Jag kan iof. vara helt ute och cykla här men det ligger någonstans i bakhuvudet=)

Jadin sa:
Har läst i någon annan tråd med ungefär samma ämne att balansbräda ska vara väldigt bra för just skidåkare.
Jag kan iof. vara helt ute och cykla här men det ligger någonstans i bakhuvudet=)
Eller slackline för den delen...eller varför inte en sån här ;)
Board%2Bw%2BSkis.jpg

PNyberg sa:
Jadin sa:
Eller slackline för den delen...eller varför inte en sån här ;) http://1.bp.blogspot.com/-l0yeNpuLvd0/UFM9d7sATrI/AAAAAAAACdQ/HUAHuDW_WZk/s1600/Board+w+Skis.jpg
Står du mitt på skenorna då eller? och kör du med en fot åt gången eller båda i brädan samtidigt med balansen på en? eller båda?

Sammmyboy sa:
PNyberg sa:
Jadin sa:
Eller slackline för den delen...eller varför inte en sån här ;) http://1.bp.blogspot.com/-l0yeNpuLvd0/UFM9d7sATrI/AAAAAAAACdQ/HUAHuDW_WZk/s1600/Board+w+Skis.jpg
Står du mitt på skenorna då eller? och kör du med en fot åt gången eller båda i brädan samtidigt med balansen på en? eller båda?
Du stå på skenorna. Väldigt enkel konstruktion egentligen. Ett hårt och relativt stort rör + planka = done.

Tillbaka
Topp