Vad är normalt slitage för en bindning? 914/STH14

la_grave

Aktiv medlem
Inför det här vintern hade jag 2 hela 914 samt en hel STH14. sammanlagt tre kompletta bindningar. Nu har jag drygt en komplett bindning kvar. Allt har gått sönder, en inkomplett lista:

* Platbitarna under vingarna på framdelen har brutits av = glapp mellan pjäxor och bindning

* Brutit av en bakbindning i metallen som går i spåret som sitter fast på skidan

* Plasten bromsarnas fjädrar tar stöd mot har spruckit = bromsarna är alldeles sladdriga och löser inte alltid ut

* Plastkåpan runt spåren som sitter fast i skidorna har spruckit på flera ställen.

* Spåren bakdelen glider i har böjt sig (uppåt/utåt) = bakdelen glappar mot skidorna och riskerar väl att flyga av nästa gång det böjs ytterligare lite. Hänger väl ihop med föregående punkt.

Jag kan väl acceptera 1 och 3 ovan - det är plast som inte är helt kritisk för bindningens funktion men resten!? Borde inte det vara dimensionerat för att sätta bindningen på 14 + lite till? Jag har samtliga dessa bindningar satta till 13-13,5.

Och innan ni gnäller över att STH14 är en vek bindning, det är oftast den som finns i hyllan när man behöver en ny bindning snabbt. Jag har aldrig stött på en lagerförd STH16 (dessutom är STH14 inte en vek bindning, relativt sätt). Jag har även en STH16 (som jag däremot inte använt så mycket eftersom både skidorna den suttit på böjts ganska tidigt i sina liv) och håller på att migrera till FKX (har hittils en 140 och en 180) och lutar väl åt Dynafit Beast nästa år.

Senast ändrad:
Jag har svårt att följa felen från 2 och nedåt. Skulle vi kunna få lite bilder? Sen är det ju en viss skillnad på om det är STH14 Driver/914 Lab eller om det är vanliga STH14/914.
Även smått oklart att du har så svårt att få tag på STH16, det borde vara givna valet. 14-dinare om du kör på 13 känns klart feldimensionerat!

Carled sa:
Jag har svårt att följa felen från 2 och nedåt. Skulle vi kunna få lite bilder? Sen är det ju en viss skillnad på om det är STH14 Driver/914 Lab eller om det är vanliga STH14/914.
Det är vanliga (Tror jag? Det brukar väl stå Driver/Lab någonstans på bindningen om det är den varianten?).

Har lite dåligt med bilder just nu men jag kan ju försöka förtydliga mig:

2. Bakbindningen består ju av två delar, ett spår som man monterar i skidan som gör att man kan justera längden och själva bindningen. För att glida i det här spåret sitter det ett veckat metallbleck på själva bindningen. Detta metallbleck har gått av. Det har faktiskt hänt mig en gång tidigare.

3. Bromsarna har en fjäder som trycker ut dem när man trampar ur skidan. Den här fjädern sitter i ena ändan i plattan man trampar ner när man stiger i bindningen och i andra mot någon plastplatta som fixerar den. Den sistnämnda plastplattan har gått sönder (på båda skidorna i ett par!).

4. Spåret jag nämner i (2) har en plastkåpa utanför och ovanför. Den har gått sönder.

5. Spåret jag nämner i (2) har ju något slags dubbel j-profil (finns säkert något korrektare sätt att beskriva den - men tänk två j som sitter ihop i toppen (inte kroken) så har du en bild av hur det ser ut) och själva kroken i j:et har alltså böjts uppåt/utåt - som om man satt fast skidan i ett skruvstäd och sedan dragit bindningen rakt upp med stor kraft.

Blev det klarare?

Även smått oklart att du har så svårt att få tag på STH16, det borde vara givna valet. 14-dinare om du kör på 13 känns klart feldimensionerat!
Inte svårt men det tar väl en vecka och innan jag blev med många skidor hände det väl ett par gånger att skida eller bindning gick sönder och behövde ersättas samma dag = man får köpa det som finns på hyllan. Numera har jag en liten garderob och har hyfsade ersättningsmöjligheter om favoritskidan råkat ut för något katastrofalt och behöver inte panikköpa varken bindning eller skida.

images

Kör också med 914, haft de i massa år och flyttat över dem till nya skidor för att spara lite pengar,
Inget går sönder på dessa för mig, men 'vingarna' fram skruvar upp sig så att de börjar glappa (det blir för brett för tådelen på pjäxorna). Jag måste därför skruva åt dem då och då - någon som känner igen sig i det? Kan du ha för mycket förspänning så att belastningen blir för hög? Kör ganska hårt får jag nog säga men inga större dropp - har mina på ca 10 (väger 65-70). Skulle nästan vilja att de gick sönder så jag fick skruva på något snyggare men det är ju bra att saker håller

erik_lagg sa:
Kör också med 914, haft de i massa år och flyttat över dem till nya skidor för att spara lite pengar,
Inget går sönder på dessa för mig, men 'vingarna' fram skruvar upp sig så att de börjar glappa (det blir för brett för tådelen på pjäxorna). Jag måste därför skruva åt dem då och då - någon som känner igen sig i det? Kan du ha för mycket förspänning så att belastningen blir för hög? Kör ganska hårt får jag nog säga men inga större dropp - har mina på ca 10 (väger 65-70). Skulle nästan vilja att de gick sönder så jag fick skruva på något snyggare men det är ju bra att saker håller
Ja, samma problem med mina. Loc-tite kanske skulle funka?

Det är fint väder och välshejpade parker, vem har tid att hänga här då??? ;-) (Jo, jag jobbar tyvärr idag)

Med reservation för missförstånd pga avsaknad av bilder, så skall jag ge mig på att kommentera.

För det första: Om du behöver ställa bindningarna på 13/13,5 så skall du ha DIN 16-bindningar eller mer. Plastiga DIN 14 bindningar får det onödigt tufft, men det finns även race-varianter med DIN 14 som kan funka. Race-bindningar med mycket metall och högre DIN är att föredra. STH 16, P18 eller FKS 180 kan jag varmt rekommendera. Mina erfarenheter säger att du ska undvika Marker Jester, då du betalar mycket för en ganska plastig bindning.

Jag har åkt med gamla 914 (som numera är mest lik STH 14 Driver) i några olika varianter och vissa svagheter får man leva med. Senaste bindnignarna hade jag på ett par parkskidor och körde c:a 200 dagar i alperna utan problem med bindningarna ställda på 12. De löste ut några gånger men höll fint, det enda var en liten spricka i plasten som i punkt 4. Det har även hänt på andra 912 och 810 som tjejen åkt med, så detta skulle jag säga är ett ganska vanligt fel. Har dock inte behövt kassera någon bindning pga detta. STH 14 Driver har metallbleck (som STH 16) vid de bakersta skruvarna och problemet borde således vara historia. Ingen av mina STH 16 har haft några som helst problem med något liknande.

3. Hur gick stopprarna sönder? Landande du switch och klickade båda bindningarna samtidigt? Då är det få stoppers som håller. Skillnaden på 914 och STH 16-stopper är marginell, så det kan hända även efter att du uppgraderat till STH 16. Här kan jag annars rekommendera FKS 180 som i mitt fall löst ut färre gånger med bakbindningen och där stoppern vekar hålla bättre.

5. Det borde inte hända, men allt är möjligt. Är det nya bindningar skulle jag reklamera.

2. Har inte varit med om det någon gång.

1. Skulle vilja se en bild så jag ser exakt vad som hänt och vilken tå-del det är. Men oavsett vilket, så är STH 16 eller FKS 180 att föredra här.

Tillbaka
Topp