Vad är pumpbindningar?

tanja

Ny medlem
Vad är pumpbindningar?
Tänkte skaffa bräda på Skifix och där står det att man får pumpbindningar. Har aldrig hört talas om sådana. Killen i snowboardaffären visste inte heller. Vad är det för slags bindningar: strap-in eller step-in?

Vad är pumpbindningar?
Hej,
Detta är strapbindningar. Jag tror det kommer från att man kan likna det genom att man "pumpar" med spännena när man spänner fast bindningen.

Vad är pumpbindningar?
Precis, det är vanliga strapbindningar med spännen som spänns genom att man "pumpar". För varje gång man drar i handtaget spänns strapsen lite hårdare. Var rätt nytt för kanske åtta-nio år sedan och då hade det fungerat som säljargument. Nu för tiden kan du knappast köpa en bindning som inte har såna spännen.

Edit: det finns f.ö. mig veterligen inget som heter pumpbindning, det är säkert snubben som gjorde annonsen som tyckte det lät bra bara.

Vad är pumpbindningar?
Jag har iofs hört "pumpbindning" i en sportbutik i år, och för de som inte är insatta i ämnent förklarar det ju rätt bra vad det rör sig om ... kanske :-)

Vad är pumpbindningar?
jag använder aldrig något annat än ordet "pumpbindning" när jag menar såna bindningar med straps och spännen.

konstigt att killen i snowboardaffären inte visste det.

Vad är pumpbindningar?
Vad var det för butik som inte ens vet vad en pumpbindning är särskillt med tanke på att dom har en annons där de använder det ordet?

Vad är pumpbindningar?
Tack för svaren. Annonsen ligger på www.skifix.com Jag själv vill inte ha något annat än step-in och eftersom jag inte visste vad det var gick jag in i en skate/snowboardbutik i Linköping och frågade. Killen i affären har aldrig hört talas om pumpbindningar vilket verkar ju konstigt eftersom alla här verkar veta vad det är.

Vad är pumpbindningar?
Ska du köpa något annat: Fråga inte killen i affären. Fråga här istället. Tror fokl här har lite mer koll än killen i affären =) Som inte vet vad en "normal" snowboardbindning är för något ^_^

Tillbaka
Topp