vad för kamera ska jag ha?

Funderar på att köpa en systemkamera och det jag undrar är följande: jag vill kunna ta många bilder på rad (t.ex. så att jag får med någon som railar, från början till slut), är detta ngt som de flesta kameror har, samt vad kallas det?

ha det bra

Sak du ha en digital systemkamera??..i såfall ska du lägga pengarna på en canon eos 20d, den tar 5 bilder i sekunden, men den är rätt dyr.. Annars är väl Nikon D70 bra, men vet inte riktigt hur många den tar i sekunden.. Canon eos 300d tar typ 2,5 eller något sånt de är aldeles för lite om du sa sekvens bilder när man hoppar

Får man fråga varför du inte ska ha en digital? Jag skulle också rekommendera en Nikon D70. Grym digital systemkamera.
Har du gott om pengar har nikon en modell som heter D2X som tar 12 bilder i sekunden - men då är du uppe i 40 papp.

har funderat lite och vill nog ha en digital systemkamera... undrar dock om man kan använda objektiv från systemkameror (som inte är digitala) till en digital systemkamera? tacksam för så många svar som möjligt...

Gå till Kameradoktorn och tala med ett proffs. Eller om du inte har möjlighet att enkelt ta dig dit...http://www.kameradoktorn.se/. De har också ett forum för frågvisa.

Jag har en Canon EOS 20D... inte vansinnigt dyr, men ändå jävla snabb. Startar på 0,2 sek.
Tar 5 bilder/sekund. Vilket är bättre än de flesta Digitala SLR i samma prisklass.
Kör man på högsta upplöningen 8,2 Mpixel så kan du trycka av i 5 sekunder innan kameran börjar ta bilder lite långsammare.
Själv är jag helnöjd. Bildkvaliten är outstanding!

fyller i lite,

Nikon D70, 3 bilder/sekund, och Canon eos 20d, 5bilder/sekund, är 2 bra alternativ.

Kika in på www.fotosidan.se och fråga på deras konferens så tror jag att du får mer utförliga svar.
Köp ett trevligt objektiv, ett fisheye är trevligt.

lycka till

vet ej hur det är med canon men nikonobjektiv funkar alla objektiv med autofokus. Dom utan autofokus går men det blir väldigt bökigt. Fördelen med digitalt är väl ganska uppenbar, men dom är ganska dyra och bilderna blir generellt sett sämre än med en analog. Dessutom har dom blivit billiga nu med digitalarenas intåg. Motor för sekvenstagning har alla moderna systemkameror och även dom flesta äldra har tillgång till motor även dom.

Så du får ta och klura på om du vill köra digitalt eller analogt. Själv kör jag analogt dels pga att det finns en bunt billiga tillbehör och kameror, dels för att det är kul att hålla på med film, mörkrum osv. Fast fanns pengarna skulle en D2X inte sitta fel. Bara att börja spara, saknas väl en sådär 40,000....

köp begagnad.. Det är mitt tips. Då får man mycket för pengara. Du verkar inte så erfaren så köp inget allt för dyrt. Det komemr inte hjälpa dig ta bättre bilder. Lär dig grunderna på en lite enklare kamera..

Canon eos 350d nikon d70 om du är jävligt tät kan du ju köpa hasselblads digitala systemkamera den ¨går lös på runt 350000:- eller nåt

Begagnat is the way to go. Beroende på budget så är de kameror som redan nämts (Canon 300d, 350d, 10d eller 20d och Nikon d70) fina alternativ. Men det är i princip ALDRIG kameran som avgör om du får bra bilder eller inte. Störst betydelse har såklart din egen förmåga, men rent utrustningsmässigt så är det gluggarna du trycker på huset som är det viktiga. Så spring inte och köp ett flashigt hus bara för att plåta med en kass budgetzoom, det ger ingenting. Möjligheterna att ta snabba bildsekvenser är iofs bättre på de nyare digitala modellerna, men prismässigt är det svårt att motivera ett sånt köp för en nybörjare. Vad gäller objektivkompabilitet för Canon så fungerar alla eos-gluggar till de digitala, dvs. objektiv tillverkade de senaste ~20 åren.

Tillbaka
Topp