vad för videokamera ska man ha?

maxen

Ny medlem
tjenare , jag funderar på att köpa en ny videokamera men behöver lite tips på kameror som ligger kring 50000kr och neråt.

varför inte en Panasonic PV-GS400 eller den lite billigare PV-GS250. Hur som helst ska du ha en kamera med 3CCD HDV. Eller en Sony HDR-FX1E från 47000:-, men du kanske menade 5000:- och nedåt?

pd 170 är fina, lätta å små, bra ljud och bild..även tåliga mot stötar.. och inte att förglömma, vitbalanseringen är eXXXXXakt.... ja bra liten smidig kamera ... ända minuset är liten display.. själv har jag en pd 150 nästan samma... men 170 är bätre på nåt vänster.. cannon har en jävligt bra kamera som jag inte mins vad den hetter, den är röd å vit. bra men större och utan display. men dock har den separat optik..

Sony HDR-FX1E är jävligt bänglig i storlek om du ska ha med den ut på fjället, då funkar PD150
grymt bra, free radicals filmar med en PD150, swedish posse filmar med Canon XM-2. Den rödvita
kameran som nämns borde vara en XL-1 eller XL-2. Jag har funderat på en HDV-kamera men jag
kommer vänta ett tag, jag gillar inte hur plastig känslan var i sonyn, då skulle jag hellre köpa en
Panasonic DVX100 eftersom den filmar progressivt jävligt snyggt, men men, hdv är ju hdv...

Jag kan bara säga att min PD150 är en riktig arbetshäst, den har hängt med i ryggsäck runt klotet,
filmat i allt från stekhett singapore till iskallt abisko, och klarat det mesta. Det är standardkameran
på robinson tex.

mvh dkv

Tja! Kan inte tillägga så mycket mer i debatten än att Abisko är ett betydligt kallare ställe än Riksgränsen pga närheten till havet ... iofs. påverkar detta knappast valet av kamera.

;-) / MM

Beror helt på vilken ambitionsnivå du har. Om man jobbar på en profssionell (hel-/halv) kanske en HDV kamera som David Kvart nämner från Sony vara ett alternativ. Möjligheten att filma i 1080i och sedan låta kameran domwnconverta bilden ner till 720p 16:9 ger dig fantastiskt skarpa bilder jämfört om du ställer in kameran i 720p på en gång. Banden som används är i princip vanliga DV-Cam band. För att få plats med 1080i information på bandet får man kompromissa och i detta fall genom att väldig kraftig komprimering vilket kommer att ställa till med stora problem när du sedan ljussätter din film. Innehåller den dessutom en massa snö i bilden kommer högdagrana sticka iväg direkt. Dv är visserligen ingen höjdare det heller. Sony släpper dock speciella band till HDV som heter Digital Master speciellt för att få ut ditt material på band i bästa upplösningen. Jag skulle tror att banden kommer att vara väldigt dyra om ser till hur mycket banden kostar för de andra nya videofrmaten som kommit på senare år. HDV är långt ifrån det smidigaste att ha med sig.

PD150 är som sagts tidigare en trogen arbetshäst för många. Har en kompis som bl.a filmar åt Fanatic Surfboards och Hot Sails Maui med en PD150. Det finns mycket bra och kul tillbehör och prylar till den som ex. anamorfiska objektiv mm. Eller om du vill spara pengar och hittar en lite äldre PD100 (som fanns innan PD150 kom) Bildkvaliten är lika bra som de PD150 du hittar nu och bättre än de PD100 som kom ut samma år som PD150 kom ut på markanaden.

Eller om du vill komma upp i proffsnivå och börja filma med IMX och roterande mattskiva med linsadapter för canon och panavisionoptik, men du är vi inne på en helt annan nivå

Tillbaka
Topp