Vad ger man race-ungar när de vill gasa i eftermiddags-pisten?

zupermac

Aktiv medlem
Det fungerar med tävlingsskidor men kanske inte optimalt (inte för mig och all vall-och-sliptid). Iaf inte sedan jag blev med Hendryx och fick känna på vad PH kunde ge tillbaka från allt före. Oavsett snöbullar, is eller snömos. Herrejissus vilka skidor.

Nåväl, nu handlar den här tråden inte om mig utan om kortare åkare som också vill känna kanten i backen isf boot-out med sina race-lagg.
150cm och flugvikt.
Vad finns det för alternativ när de vill gasa i EM -föret?

Magngan sa:
Tack.
Jo, men är de inte för hårda till de yngre förmågorna? De väger väl knappt 40kg och i vissa fall ännu mindre. Vissa är känsliga för olika hårdheter.
Tillgängligheten är också något begränsad på de här finingarna.

Köp något som öppnar upp för lek -bakåtåkning, hopp mm - men som man samtidigt kan carva på. Ger bra färdigheter och är kul. Så kanske völkl revolt.

Har ju varit endel racingungdommar häruppe i Åre nu under sportlovet v9

Har sett några av ungdomarna körandes på Mantra skidorna, och de är lite som en förväxt storslalomskida.

Men skulle som ovanstående inläggare säga, kör twintip, perfekt då de kan leka hur som helst med dem, och vad är det värsta som kan hända, att ungarna har kul.

Völkl mantra jr är en riktigt fin skida. Hade annars rekomenderat likvärdig allmountainskida. renodlade twintips är så tråkigt att åka i pisten med.

Mantra JR (fd Gotama JR) är ett populärt val. Gamla Völkl Yumi i 154 eller 161 är bra.
Men det finns många som förespråkar att dom ska vara på raceskidor oavsett i den åldern. Lära sig hantera stökiga underlag, hoppa etc. utan stödhjulen som ökad bredd och rocker ger. Så kanske ett par begagnade JR GS-skidor som är en size ner från tävlings?

Tycker att kids ska få vara kids med allt vad det innebär, så att enbart åka på race-lagg osv. behövs föga tycker jag. Utöver Völkl så vill jag minnas att även Faction och Blizzard gör fina allmountain-lagg för lite yngre stjärnor.

/C

För bana är det race-lagg som gäller, oavsett före men oftast är det plogat och fint då. Det är iaf inte någon EM- före där med snöbullar.

Men som teknikträningsskida, friåkningsskida eller som bara "frididsskida" kan det nog vara lättare att ha lite bredd under foten på eftermiddagen. Med t ex PH så kan man köra som i bana även om det är rejält uppåkt i backen på EM. Det är alltid skönt att ha grepp genom hela svängen (utan att vara orolig för släpp) och det är inga problem att träna tekniken även då. Det kan möjligtvis vara så att det tar lite längre tid att växla i svängen men det ser jag inte som ett problem. Iaf inte om jag hänför mot t ex boot-out.

PH skulle kanske vara optimalt (bara för att jag gillar den) men med tanke på åkarnas vikt kan jag nog inte rekommendera den. De vill kunna svikta skidorna i svängen och då kan nog mantra vara ett bättre alternativ?
Vissa åkare känner en tydlig skillnad mellan hårdare skidor VS mjukare.

Senast ändrad:
zupermac sa:
Hawk100 sa:
Völkl Mantra JR kanske kan vara något??
Ja, se där. Vilket bra alternativ. TACK.

Hur lägger man sig i längd på dessa typer av skidor, som SL eller GS?
Jag har en kille på ca 130 cm (28 lätta kilon) som kör 138 på Mantra JR. Funkar klockrent.
Ganska mjuka och väldigt roliga i EM-föret.

Även om jag inte nödvändigtvis håller med (åka raceskidor så mycket som möjligt) ska man veta att JR-banor, när man kommer till U12-U14-nivå, brukar bli ett riktigt mayhem. Många gånger klart värre än uppåkt e.m-pist. Så om man inte klarar eftermiddagen på raceskidor blir det tufft att hantera bib 43 på lilla VC. Så att åka på raceskidor även utanför bana/fritt bidrar mycket till inlärningen och utvecklingen för den som vill åka tävlingar. Sedan kan ju ambitionsnivån vara olika. Men det är lätt att ledsna på ”dåligt underlag” och inte längre vilja vara med. Har sett det många gånger.

Mina tjejer är raceåkare men älskar sina mantra JR. Yngsta är 133 åker på 138 och den äldsta är 145 och åker på 148
Funkar absolut i parken och skogen. Samtidigt som dom åker bra i pisten på dom, bara man håller lite slip på dom?

Samma syfte.

Nu har de vuxit lite mer och är precis mellan barn och vuxenlängder (160, 175). Samtidigt väger de inte alls så mycket som en vuxen. Jag skulle vilja att de får köra några av mina Hendryx men är rädd för att de blir för tunga. Extrem Project 90 och kanske Mother Tree 95?

Vad annat tror ni skulle passa?

Samma syfte.

Nu har de vuxit lite mer och är precis mellan barn och vuxenlängder (160, 175). Samtidigt väger de inte alls så mycket som en vuxen. Jag skulle vilja att de får köra några av mina Hendryx men är rädd för att de blir för tunga. Extrem Project 90 och kanske Mother Tree 95?

Vad annat tror ni skulle passa?
Mina kids kör extrem roots 152 och mother tree 165 med 105 midja.
11&13 år 147cm 35-40kg. 164cm 50-55 kg dom gillar sina skidor. Men är det hårt och pist så väljer dom alltid racelagg

Fischer gör grymt bra skidor för barn. Ranger FR rekommenderas. Funkar både i park & pist.

Tack för alla svar.

Nu har vi kört en del i både nypistat, bana och i EM-slusk. Allt med rejsers. Jag själv har kört på 110 i midjan på mina och det spöar allt och lite till (Hendryx/Funk), bara att vinkla, trycka och gasa. Oavsett före. Fn vad de går bra...

Den yngsta kommenterade ett par gånger att det släpper lite väl när det var alldeles för uppåkt med snöbullar. Jag funderar på att ställa om ett par (lite bredare) Extrem som jag har hemma. När blir skidorna för långa och för tunga?

Tillbaka
Topp