"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Vad gömmer ni i ryggsäcken? | Freeride

Vad gömmer ni i ryggsäcken?

R0b123

Ny medlem
Jag undrar vad alla ni som åker med ryggsäck har i den? Och vad är det för mening med att ha ryggsäck om man bara åker i pisten :P ser så kul ut med alla som bara åker pist men ändå kör med ryggsäck.

Ni kan väl besvara dessa frågor;
1. Vad har ni i ryggsäcken?
2. Vart åker ni mest? Pist/Off pist?

titta även in här, en rolig tråd om en nybörjare som åker pist som har tänkt att han ska se profisionell ut genom att åka med ryggsäcken men han vet inte vad han ska ha i den... Roligt eller vad?
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3518

Reagerar ofta på samma sak.
Jag personligen störs otroligt av att ha något på ryggen, förrutom ryggskyddet, och tycker man blir begränsad i sin åkning om man använder ryggsäck.
Min högst personliga åsikt är att 88% har den bara för att det ser coolare ut- visst har de något i den, men det är bara en undanflykt för att kunna ha den.

Jag åkte med ryggsäck en dag under min vistelse i Tignes. Det som känndes jobbigt var att jag inte kunde stå på eller dra nått spontant trick eftersom detta skulle kunna skada både mig och filmkameran jag hade i ryggsäcken...
Helt värdelöst.
Min polare hade dock ryggsäck varje dag, den var full med förstärkningplagg och en kamera.

1. Hatar ryggsäck under åkning
2. Offpist! (vad annars?)

håller med... lr nått

1. jag har aldrig ryggsäck på mig när jag åker.
2. har inte åkt så mycket offpist men det e helt klart roligare

Ryggsäck? Jägern får ju plats i fickan eller?

vem orkar ha en fet rygga på sej? håller med uppåt..det stör i åkningen som faan..hett tips; åk med nån som diggar att ha en ryggsäck knöla ner ditt shit i hans..weeeeeee

annars finns det ju fina midjeväskor också..

åker var som helst, hur som helst, när som helst

Portabel snökanon och träskor har jag i min...
Åker bara offpist. Måste jag korsa en pist så tar jag av mig skidorna och går, annars kan man ju bli klassad som nån j-vla svensson...

...och det vill man ju inte!

Jag har alltid ryggsäck var jag än åker.... Detta främst eftersom jag har en tendens att bli sanslöst törstig när jag åker och därmed vill ha vatten med mig. Dessutom brukar jag alltid ha med min systemkamera och något extra objektiv. De sakerna tar plats och då är det mer praktiskt att ha ryggsäck än en ICA-påse i ena armen.......

Åker man utanför pisten blir ju packningen större med ex. extra kläder, spade, stighudar, etc..... då är ju ryggsäck ännu mer motiverat.....

Ha de!
/Ryggsäcksälskare.....

Grillspetten ligger i ryggan, men jag brukar kasta in den till liftskötarn. Gillar inte den extra tyngden.
2 Utanför.

1: jag har sond, spade, vatten, extra handskar och stighudar. Även prylar så jag kan bygga en bår av skidorna och första hjälpen kit. Går jag på topptur så är det ett extra värmeplagg för överkroppen. Självklart fika.
När jag åker i liftsystem och lite så där så är det en 20liters ryggsäck. På topptur en 30-40liters.

2: hamnar man i pisten har man felnavigerat.

Man går ju genom livet med en ryggsäck. Varje dag utan skidor på tassarna känns tungt. Dåligt väder känns tungt. Jobba kan kännas tungt. Så utan ryggsäck känns ju ovant.

Jag använder min till vätska, extra kläder samt att bära skidorna på när man skall till de ställen inte liften och pisthyvlarna når.

Runda svängar.

>>Skantz: Har du transceivern i ryggan? Då tycker jag du ska sluta upp med att ha den där och använda de "remmar" som kommer med att för att fästa den närmast kroppen, ja kanske inte allra närmast, men utanför understället i alla fall.

>> Rapiernet: Jag citerar dig: "Min högst personliga åsikt är att 88% har den bara för att det ser coolare ut- visst har de något i den, men det är bara en undanflykt för att kunna ha den."
Sen säger du även att det är Helt värdelöst och att du naturligtvis åker Offpist...??!?!??

Jag förstår inte...

Får jag fråga; Var förvarar du spade, sond, karta och dylikt? I brallorna kanske?

Nej, åker man offpist har man rygga, och har man inte rygga med säkerhetsutrustning bla är man en idi*t. Basta!

1.
Precis som i DrBrinkmans fall är det så att jag blir vanvettigt törstig när jag åker skidor, och då snö inte alltid är bra för hälsan (har hört att det kan ila ordentligt i tänderna) så ser jag gärna att jag har med mig en vattenflaska av modell större med mig ut i backen. Vad kan då vara bättre än att ha den i en ryggsäck?
En extra tröja brukar också vara bra att ha med om det skulle visa sig att det blir kallare än man hade räknat med när man klev upp ur sängen på morgonen. Likväl är det bra att ha en ryggsäck att lägga en tröja i om det helt plötsligt skulle bli varmare än tänkt.
Utöver detta så är det mest smågrejer såsom kamera, mobil, möjligtvis tobak och en pistkarta (vilket leder oss in på fråga 2).

2.
Pist, mestadels.

För övrigt har jag aldrig förstått att det faktiskt ser coolare ut att köra med ryggsäck (eller var det kanske motsatsen när man åker i pist?), alltså har jag åkt runt helt ovetande om folks beundrande blickar på mig, intressant.
Nämnas kan även att ryggsäcken inte är något hinder för mig i själva åkningen. Däremot kan det bli lite krångligt i liften när den ska av och på.

I min ryggsäck har jag:

- Sittunderlag
- Camelback
- Spade
- Extra goggles
- Balaklava
- Extra handskar
- Snickers eller dylikt
- Plats att lägga jackan i

och rätt ofta även:

- Macka
- Mattermos med gryta/soppa
- Kamera

Men framförallt så har jag remmar att spänna fast brädan på så jag slipper bära den i handen i tre-fyra timmar som ett annat cepe ...

I min rygga brukar det ofta finnas:

* 1 stycke thermos med kaffe i
* 1 stycke dricka utan kolsyra
* någon form av godis
* Baugette med varierande pålägg
* en extra tröjja eller fleceväst.

Skiter fullständigt i om det ser coolare ut med eller utan rygga, När man vill byta tröjja vill man inte harva igenom ett halvt(helt) liftsystem bara för att man fryser eller svettas som fan eller som nämnts tidigare är törstig.

Anledningen till att man blir störd att att åka med ryggsäck på beror troligtvis på att man har fel sorts ryggsäck

Kör med min kamera i jackan! Men sen så blir det ju inte heller några längre utflykter så att säga!

hmmmm åker med rygga de ganger det finnes möjligheter för off pist och det kan gå laviner.

Då finnes följande i säcken

Ortovox Lexan Spade
Sonde
Stighudar
Camelback
Extra Fleece
Extra goggles
nån powerbar

Transiver är ALLITD med och sitter på kroppen.

2. PIST är för transport mellan off pist åken..

Att ha ryggsäck är som att ha ryggskydd, man vänjer sig till slut. Jag brukar ha en extra tröja eller liknande om det blir kallt, min kamera, kanske ett par extra handskar. Jag åker mycket allround på hela berget. Om du ska köpa en ryggsäck så köp en som sitter bra på ryggen, testa att hoppa lite med den i affären så att den inte åker omkrinbg för mycket, sedan är ju storleken en fråga, det beror ju på vad du har planerat att ha med dig, jag känner att desto minder desto bättre. Ett stort plus är om den har skid/snoboard-fästen. Det e himla mycket lättare att ta sig upp dit man ska om man ta sig upp någon stans.

Viktor

Rapiernet: Du skriver "Jag personligen störs otroligt av att ha något på ryggen, förrutom ryggskyddet, och tycker man blir begränsad i sin åkning om man använder ryggsäck." För det första kan du väl ta och byta ut "man" mot "jag" i din mening ovan. Det är ju DU som blir begränsad i din åkning, och du behöver väl inte lägga på denna begränsning på den mer kompetenta allmänhet som klarar av att köra med ryggsäck utan att bli direkt begränsad av det. Om du inte kan stå på för att du har en rygga på dig behöver du antagligen träna både teknik och styrka. Lite mental träning skulle säkert inte heller skada. Vissa av oss har redan genomgått denna träning och klarar av åkningen finfint även med rygga på.

Sedan åker jag personligen inte runt med ryggsäck i onödan, men eftersom den är ett måste när åkningen är som bäst och mest krävande (offpist) så blir det ju liksom lite problematiskt för dem som känner att rygga är jättejobbigt och, som det låter, knappt tar sig nedför backen med ett par kilo på ryggen.

När det gäller originalfrågorna är mina svar:
1. Det beror på om det är pist (ingen rygga), topptur (mycket grejor) eller normal offpiståkning (mindre grejor) det gäller, men bland annat brukar jag ha med: bröd, pålägg, öl, sprit eller annan dryck, lite reservdelar, verktyg, kamera ibland, kanske lite kläder, säkerhetsutrustning, karta samt ett extra gott humör ifall jag skulle tappa mitt eget.

2. Allt. Jag åker allt.

HitMe

När man väl åker i pist så gör man ju det för att träna och då brukar jag åka med ryggsäck för att få lite mer vikt och bättre balans så att det känns som på riktigt

ha de

Va tusan ska man ha i den om inte :P

- Spade
- Druvsocker/godis
- Telefon
- Kamera
- Dr.Pepper
- Glasögon & solglasögon
- Kikare
- div verktyg

m.m

dr pepper! det är så jävla äckligt! dricker hellre piss fan.. kanske inte. :P

i min rygga har jag spade, kamera, extra kläder, sond, verktyg, godis, mamma och en xbox

Mitt svar tar utgangspunkt i pistnær offpiste. For toppturer o.l blir ofte listen kortere.

1. Tynn fleecegenser, sonde, spade, camelback, multitool, vinåpner, terninger, tpformybunghole, 2 underberger, snus, sjokolade, en slynge og noen snorer, epar karabinkroker, fangremmer, kompass, dogtag, tynne hansker, 1 stk av min flickvens brukte strings, småpenger, liten lommelykt, noen pent brukte batterier, lightstick, en liten burk urter, lighter, pocketbok, tyggegummi, gaffateip.

2. Fortrinnsvis på snø. Og helst urørt av dieseldrevne maskiner.

jag brukar ha med mig mina skolböcker. Ibland tar jag o kompisen en resväska istället så vi får med våra modellplan utan att skada dem, sen när vi står uppe på toppen kastar vi våra modellplan o ser vems som kommer längst. för att vi inte skall riskera att landa under en lavin har vi med oss transciever när vi går o letar efter våra plan, som även de är utrustade med sändare. Så det blir allt som oftast 3-4 resväskor.

jag kör med ryggsäck även i pisten för att det är bekvämt! är ju inte fel med vätskesystem så man slipper gräva efter vatten. utöver vätska klämmer jag ner kamelhårsfillingar och en uppblåsbar barbara för sällskap i liften och som airbag om det skulle gå för fort

1:
-Rep. saker (tape, skrujern, reservedeler til telisbindingene)
-1. hjelpssaker
-Spade
-Søkestang
-Batterier
-mat og drikke
-isolerende lag (dunjakke eller fleece)
-kamera
-kart
-4mm tau (kan brukes til alt fra graving av rutchblokk til skikjelke)

2:
Offpiste (og toppturer)

Pisten er for piger

Jag änvänder bara ryggsäck då jag åker i gränsen tex, då det kan bli en tur på nordals eller annat fjäll. och då finns:

spade.
extra handskar.
extra tröja.
vatten.
kamera.

Men framförallt så är det skönt att sätta skidorna på ryggan =)

gruff: räcker inte en sån där vatten påse till tex dakine väskorna?

Vill även citera Skantz:
2: hamnar man i pisten har man felnavigerat.

allt från mig, -peace-

pappa har allt i sin. Därför kallas den "Den magiska väskan"

Senast ändrad:
1. Kläder, nödverktyg, Första skidhjälpen (inte silvertejp alltså...;)), vatten, kamera, mat samt alla småsaker jag inte vill ha i fickan, t ex nycklar, mobil (avstängd oftast), plånbok. Alla dessa saker har jag oftast med mig i pisten också.

1a) (Vad jag dessutom borde ha i den:) spade, sond.

2. Numer letar jag offpist så ofta det går, tidigare mest pist.

Shortie: Då jag inte har förmånen av att vara så pass rik så att jag skulle kunna ha som hobby att vara prylbög, så har jag heller inte införskaffat mig vare sig Dakine-ryggsäck eller tillpassande vattenpåse.

Tillfällena då jag oftast upptäcker att jag lider av en enorm törst är när jag har stannat, d.v.s. mestadels före/under/efter liftturen. Då är det heller inget bekymmer att med mer eller mindre möda kränga av sig ryggsäcken, dra upp en vattenflaska (av, som tidigare nämnt, modell större) och ta sig en klunk eller flera. Detta innebär även att det blir lättare att bjuda eventuella medresenärer i liften som också känner för något törstsläckande. Alltså är vattenflaska även ett bra hjälpmedel för att skaffa nya vänner.

Tänk på det go vänner!!

brukar åka naken eftersom kläderna begränsar min åkning tyvärr får inte spade och sond plats mellan skinkorna så jag släpar numera både på kläder och ryggsäck vilket begränsar min åkning så pass att jag måste hålla mig till pisterna vilket för mig tillbaka till ruta ett då jag återigen kan utöva min nakenhet fri från begränsande utrustning.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp