Vad hände med svängarna?

Trasselkalle

Ny medlem
Vad hände med svängarna?
Jag vet inte vad det är för fel på mig, men jag saknar skidfilmerna som faktiskt visar folk som svänger och inte bara GS-/super-G-cruise'ar nedför bergen. Jag förstår att det ibland inte rymms att svängas speciellt mycket, men det blir snabbt gammalt att se åkare efter åkare surfa fram.

Stabilitet i all ära, men jag blir lite less känslan att man måste tvinga in skidorna till mer sväng än dom egentligen trivs bäst med. Speciellt med tanke på våra ärade fjällbjörkskogar som alltid är rysligt mycket tight'are än de lyxiga asparna i Colorado, vore det så jäkla kul att se både mer skidfilmer och skidmodeller där bra flyt i svängarna fick en mer framträdande roll.

Seriöst, vad finns det för svängglada skidfilmer och skidmodeller för offpist? Själv tycker jag utbudet är tragiskt litet jämfört med till "surfingskolan", men det kanske bara är jag som blivit blind såhär på andra sidan 35 år?

Vad hände med svängarna?
Förstår inte riktigt kritiken här, folk svänger ju hela tiden i alla skidfilmer?
De fetare skidorna har öppnat upp för en surfigare, friare åkstil där man kan utnyttja en större yta av åkfältet. Detta leder också till att hastigheten ökar i allmänhet.

Vad menar du med mer flyt i svängarna? På vilket sätt saknar dagens åkare flyt?

Vad hände med svängarna?
Förstår inte riktigt heller , är det gammal "powder 8" åkning du efterlyser , alltså jättekortsväng hela tiden oavsett lutning och terräng? Med nyare skidor har man ju mer frihet att inte behöva åka så utan svänger mer när man känner för/behöver det.

Sen förstår jag inte alls vad du menar med:" ...jag blir lite less känslan att man måste tvinga in skidorna till mer sväng än dom egentligen trivs bäst med." menar du att du är less på att tvinga in skidorna i tightare än de trivs med , i samma inlägg där du är less på att folk svänger med för långa svängar??
Ifall du med "mer" menade längre svängradie , så förstår jag inte vad som får dig att känna att du "måste" svänga långa svängar du får ju svänga precis hur lite/mkt du vill?

Vad hände med svängarna?
Jasså det var otydligt? Jag ylar bara över att storleken på svängarna är mer storslalom och super-G än vanlig slalomstorlek.

Vad gäller flyt i svängarna avser det att det är för många ensvängsklipp, dvs man ser att åkarna laddar på för en sväng med extra mycket pudersprut. Jag menar inte att åkarna idag nödvändigtvis skulle ha mindre flyt i vanlig åkning än förr - bara att skidfilmerna klipps ihop med alldeles för få sammanhängande svängar. Man vill ju hinna komma in i gunget själv medan man sitter där och tittar, inte bara sitta och säga "wow" mellan klippen.

Storslalom och super-G bidrar till att det blir väldigt lite svängar att titta på under ett åk också. Man har på alla sätt kunnat köra stora svängar även förr i tiden (krävdes iofs mer av åkarna) men då såg man betydligt mer korta svängar också - inte bara full fart. Ibland ser det också mer ut som att det är farten som gör att svängarna blir så få och stora och inte tvärt om, men det gäller iofs mycket mer i backen än på film.

Jag gillar helt sonika inte att enbart se dessa stoooora surfiga svängar, eller heller att utrustningen går mer och mer åt det hållet för friåkning. Inlägget var mest för att se ifall jag var ensam med dessa åsikter, samt att få höra lite tips på såväl skidfilmer som inte enbart är super-G-surfing och vilka modeller som faktiskt är glada i att svänga trots att det är en modern friåkningskida. Inte för att jag tokhungrar på nya skidor, men lite sugen är man alltid.

EDIT: balanselius - jepps, det var just den känslan att skidor ibland kan kännas som man försöker pressa in dom i en lite tightare svängradie än dom är gjorda för. Vi snackar dock mer känsla än problem, typ som att en socka som vikt sig kan skava lite i pjäxan men inget som gör att man stannar upp och gråter ;) Vidare var det kanske inte 8'orna jag saknade, utan det är kanske mest att jag gärna ser åkare (styrs av filmare dock) som varierar sin åkstil mer än man får se ofta. Skogsåkning och knepig terräng är alltid kul att se, tex, just pga behovet att anpassa sig efter den.

Senast ändrad:
Vad hände med svängarna?
Det senaste inom utrustning (läs skidor) är ju att skidan bara ska vara ett verktyg för dig så att du ska kunna göra precis vad du vill på berget. Istället för svängradie och skärning ---> omvänd skärning och valfri svängradie! Små tajta svängar om terrängen så kräver, eller stora svepande drag över sidan... Jag upplever det så iaf. med mina offpistskidor med rel. liten skärning. Enda gången jag gör svängar som övverensstämmer med radien på laggen, är när jag är i pisten... Annars är det små härliga djupa svängar, eller raka streck rakt ner...

Vad hände med svängarna?
Jag kan i viss mån hålla med. Storsvängarna är sjyssta men de blir, precis som enkom powder8-svängar, rätt enformiga i längden. Roligaste åkningen i skidfilmer på senare tid tycker jag oftast är skogsåkningen, där det svängs lite mer än på storsluttningarna i Alaska. Detta är dock helt subjektivt och min personliga åsikt.

Vad hände med svängarna?
leta gamla filmer , enkelt va?
Slalomsväng är ju väldigt kort , ska du hitta folk som åker så i filmerna får du nog gå tillbaks till mitten av -90 talet. Varför gillar du inte att åka lite större? Att åka kortare gjorde man ju delvis som anpassning till utrustningen, finns inget "bättre" med kortare svängar annars. Är det kanske lite nostalgi? Sen att göra kortsväng a la powder8 med moderna fetingar är inte särskilt svårt. Som jag skrev innan, tekniken idag ger oss möjlighten att välja mer.

Vad hände med svängarna?
Att de korta klippen i skidfilmer ibland känns rörigt och att man tappar skidkänslan köper jag. Å andra sidan kan det vara svårt att fånga ett långt åk på ett nytt, kul sätt utan att sitta på motsatta berget och zooma in åkaren varenda gång. Därför gillar jag när man får se åket genom en helmet-cam. Man kommer närmare åket, förstår linjevalet, upplever hastigheten bättre och känner mer skidglädje.

Den surfiga super-G stilen är nog en naturlig utveckling. Åkare strävar efter att åka så fort som möjligt, så brant som möjligt och på det svåraste sättet. Det blir helt enkelt så i jakten på att pusha gränserna. Den enda naturliga åkningen som kräver massor med svängande är nog just, som nämndes tidigare, skogsåkning.

Men gillar du inte att utrustningen går åt det håller ska du kanske kolla in Hendryx skidor? Svängglada saker det där...

Vad hände med svängarna?
Jo helmet-cam gillar jag skarpt och det var precis subjektiv reflektion som jag ville se. Varför gillar jag inte att åka större? Tja, jag tycker helt enkelt inte det ger lika mycket ut av åket när jag bränner av dom stora svängarna. Det blir ett par tre seriösa sådana åk per dag, men sedan är jag mätt på det. Samma sak gäller i skidfilmer.

Med anledning av att vi sett det gå från slalomsväng till super-G känns det rätt naturligt att stanna till och reflektera över om det är riktningen man själv vill gå åt. Personligen har jag nog gått andra hållet nämligen. När jag la av med tävlandet i framförallt storslalom och började åka friåkning för hela slanten har det progressivt blivit mer och mer skog, besvärlig terräng, puckel och allmänt lite bökigare åk än de stora öppna bergslutningarna erbjuder (speciellt sedan jag flyttade hem från Colorado för några år sedan). Naturligtvis suktar man efter lite mer filmsekvenser att njuta av när man nu inte kan åka själv, så jag ville höra om det fanns fler med samma tankar.

Tyvärr har jag aldrig haft chansen att åka ett par Hendryx ännu. Det vore nog naivt att tro att utvecklingen (och filmningen) kommer stanna av för evigt nu när feta laggen kommit in, så det är kul att se vad som händer och Hendryx verkar iallafall inte vara rädd att bryta lite egen mark. Vi får väl se med tiden vilka val som var steg mot nästa generation. Det svåraste med Hendryx just är att jag lätt får intrycket att det finns några som pushar dom stenhårt och att man inte riktigt vet om det finns annat bakom kulisserna än enbart skidornas beteende. Jag får nog ta och ta mig i kragen och åka till något ställe där jag kan dema dom själv. Före man åkt på något känns det inte så hett att köpa hursomhelst.

Vad gäller just skidfilmer stämmer det nog att det just är varierad åkning och lite längre klipp som jag saknar mest, men det får lov att vara lite trixiga linjer och inte bara storsurfing på helt öppen mark. Man vill ju hinna sätta sig in i hur det skulle kännas att stå där på skidorna själv.

Vad hände med svängarna?
Lol. Är inte det en film från 80-talet? Det släpptes iallafall en med namn i den stilen då. Var första skidfilmspremiären jag någonsin varit på. Får hursomhelst ta och kolla upp den. Tack för tipset Tomten!

Vad hände med svängarna?
"Med nyare skidor har man ju mer frihet att inte behöva åka så utan svänger mer när man känner för/behöver det."
Denna tråd innehåller många kommentarer av detta slag och jag känner att jag vill kommentera detta. Jag var ändå med "då", när skidorna var smala, och och är fortfarande med "nu".

Visst är det lättare att surfa stora svängar med breda skidor men det gick att göra förut också.
Skillnaderna i åkningen "nu" och "då" anser jag, i huvudsak, bero på följande.

# Kortsvängar hela tiden fenomenet var mer en inställning än en utrustningsbegränsning.

# En duktig skidåkare hade kontroll.
Alltså kortsvängde man sig, iförd solglasögon och ett leende, nedför branta rännor till skillnad ifrån dagens straightline's med full kroppspansar, blodsprängda ögon och integralhjälm. (titta!, vi har ju faktiskt svenska ord för såna saker som fullface hjälm...)

# Det är mycket lättare att släppa iväg sina fetingar rakt ner, blunda och hålla tummarna, än att, fullständigt övertygad om att ett fall innebär döden, stilrent svänga sig nedför en ökänd ränna.

De duktigaste åkarna idag åker givetvis stort, snabbt och snyggt men gänget med sponsrade åkare strax under eliten, tycker jag ofta ser ut som om dom bara chansar och sen försöker att inte skita i byxorna innan dom hunnit ner.

Men om dom håller sig på fötterna en gång av tio så får dom ändå ett segment i en film.
Inte särskilt imponerande att titta på, men grattis till snubbarna om dom kommer ihåg att vara bra människor och ha kul också och inte bara posera.

Så varför kände jag mig "tvingad" att kommentera. Bara för att belysa det faktum att saker oftast inte är så förändrade om man tar två steg tillbaka och tittar på det hela nyktert men att det ofta framställs som det när man tar del av PR trummornas senaste slag...

Om ni vill se gamla straightlines som slår det mesta så leta efter Ivan Ghirardinis gamla monoskibravader. Tyvärr var ju kameror så mycket sämre för så liten tid sedan så jag vete faan om det ens finns på film.

-peace
/r

"There are two ways to slide easily through life; to believe everything or to doubt everything. Both ways save us from thinking."
- Alfred Korzybski

Senast ändrad:
Vad hände med svängarna?
Du har jäkligt rätt i det du skriver rabbit, absolut. Helt klart tänkvärt, MEN, har du provat den nya tidens skidor? They sure can turn water into wine!

Vad hände med svängarna?
Carled sa:
Du har jäkligt rätt i det du skriver rabbit, absolut. Helt klart tänkvärt, MEN, har du provat den nya tidens skidor? They sure can turn water into wine!
Jag har och jag håller med rabbit ut till det fullo. Och varför börjar de flesta skidtillverkarna göra skidor som har kring 25 meter svängradie igen för? Jo för folk vill ha en skida som funkar i de flesta fören. Ta bara tex Hellbent som har massa sväng när du kommer ut i pisten. Eller Line, Hendryx, Fa-ypus, Völkl Kuro med flera.

//H

Vad hände med svängarna?
Själv tycker jag att det är roligare att se en välredigerad film än att kolla på carvingsvängar.
Jag tycker ett dropp eller en galen line är långt mycket mer underhållande än kortsvängar på carvingskidor. För övrigt ser det väl ganska roligt ut att svänga utan någon särskild anledning:D Det är ju ändå väldigt få sammanhängande svängssekvenser som ger nåt extra iaf.

Vad hände med svängarna?
Carled sa:
Jodu! Mina absoluta favoriter för tillfället är ett par DPS Lotus 120 med swallowtai. Den får Völkls Sanouk att kännas tråkig och instabil. Och då skall tilläggas att jag älskar Sanouken... :D

Alla som har råd borde köpa DPS skidor! Ni vet inte vad ni missar!

-peace
/r

Vad hände med svängarna?
rabbit , eftersom det var mig du citerade så känner jag mig lite manad att svara, såg du inte att jag faktiskt uttryckt mig lite lagom luddigt just för att det inte ska tolkas så som du gjort?
"mer frihet" bör inte tolkas som att det inte gick innan men nu är det jättelätt utan just som "lättare än förut", du säger ju själv att det är lättare nu?
Du har nog rätt i att det var en mental grej också, man skulle helt enkelt åka "kloss" överallt.

För övrigt tycker jag att det tristaste med skidfilmerna idag är att de åker alldeles för mkt på exotiska platser som man troligtvis aldrig kommer åka till eller så är det akrobater(vill inte kalla dem för skidåkare) som hoppar och snurrar i en park nånstans.

Senast ändrad:
Vad hände med svängarna?
rabbit sa:
Carled sa:
Jodu! Mina absoluta favoriter för tillfället är ett par DPS Lotus 120 med swallowtai. Den får Völkls Sanouk att kännas tråkig och instabil. Och då skall tilläggas att jag älskar Sanouken... :D

-peace
/r
Swallow? Fan, jag har bara lite semi-pintail på mina 120... ;-) Annars håller jag med till fullo. Nästa puderskidor blir ett par 138! Men jag behöver knappast nya puderlagg på ett tag.

Balanselius, jag håller med om att det blir sjukt när de tar åkning till så pass udda platser. Alaska och Sunnmörsalperna, ok, dit kan man ta sig med lite sparande, och knatande om man vill upp i Norge, och få samma åkning. Men Kashmir, Ryssland, snart lägger dem väl svängar i Antarktis... Jag vet att man kan få ruskigt bra liftnära skidåkning i både Kashmir och Ryssland (Fujas del ifrån K. P.), men de tar det hela ett ytterligare steg som gör att drömbilden fallierar lite...

Vad hände med svängarna?
Ta och kika på tgr's filmer där det åks riktigt håriga åk i alaska inga sg svängar där inte, snarare lugna och sansade kortsvängar. Vill du prova hendryx så kom hit till Funäs, Kjaergaards skidskola har ett gäng till låns. Riktigt roliga skidor det där

Vad hände med svängarna?
rabbit sa:
Carled sa:

-peace
/r
Då denna plankan hade swallowtail hette skidan Tabla Rasa och då hette skidmärket DrakeBoinay. Numera har den twintip: http://www.dpsskis.com/page.php?pname=skis/lotus/120
Håller i övrigt med om att laggen sparkar rumpa. Kör både på lotus 120 och wailer 105 charger och är helt såld på skidorna.

BTW, ha råd? Dryga 6 papp för kolfiberlagg är väl knappast dyrt? I.a.f. billigare än att köpa skidor i svensk butik. (Beror i.o.f.s. på rådande dollarpriser...)

Vad hände med svängarna?
balanselius sa:
rabbit , eftersom det var mig du citerade så känner jag mig lite manad att svara, såg du inte att jag faktiskt uttryckt mig lite lagom luddigt just för att det inte ska tolkas så som du gjort?
Jag borde ha gjort en egen formulering istället för att kopiera ett påstående,
Jag trodde att jag skulle komma undan om jag inte gjorde en "quote=balanselius", med att låta ditt påstående representera åsikten att det var, ffa utrustningen som gjorde skillnaden.
Jag är ledsen att jag tog ditt uttalande ur sin kontext.
Sorry.

Carled sa:
Swallow? Fan, jag har bara lite semi-pintail på mina 120... ;-) Annars håller jag med till fullo. Nästa puderskidor blir ett par 138! Men jag behöver knappast nya puderlagg på ett tag.
Visst är man sugen på 138! Fast jag tror man inbillar sig att det skall bli ännu bättre!
Jag menar, hur skulle det gå till? :D

Nojlas sa:
Då denna plankan hade swallowtail hette skidan Tabla Rasa och då hette skidmärket DrakeBoinay. Numera har den twintip:
Det där med swallowtail beror på att jag har ett par beggade test-lagg mitt emellan dps och db så dom är byggda som Goode skidorna, shape och rocker och sånt som DPS Lotus 120 och swallowtail som DB Tabla Rasa.
När jag skriver detta kommer jag att tänka på tagline'n ifrån Nightmare on Elm Street 5(4?); "The bastard son of a thousand maniacs!"

Hehe...

-peace
/r

Senast ändrad:
Vad hände med svängarna?
Tabla Rasa känner jag väl till Nojlas... Du har ju typ världens coolaste bastardskida rabbit. Instinktivt känns den bättre än nya, vanliga 120'n... Klart 138 är bättre, bredare, konstigare och nyare är alltid bättre! Nu när de ändrat flexen så att de inte är lika mjuka i tailen så kan man ju ösa hur mycket som helst!

Jag tycker iaf. att utrustning gör en ganska stor skillnad, iaf. när vi snackar puderåkning. Ett par "vanliga" puderskidor som bara är uppfetade storslalomlagg har en karaktär som är halvsvår att komma ifrån. Då har man hellre raka grejer som inte inverkar så mycket, och vips så är det lätt hänt att det blri få svängar. Därför tycker jag det är skitbra att Pontoon, ARG, och 138:an finns... Fler modeller än tidigare enbart Spatula gör att folk får upp ögonen. Får folk upp ögonen så vill dem testa, och har dem testat är dem fast, garanterat!!!

Vad hände med svängarna?
Carled sa:
Jag tycker iaf. att utrustning gör en ganska stor skillnad, iaf. när vi snackar puderåkning. Ett par "vanliga" puderskidor som bara är uppfetade storslalomlagg har en karaktär som är halvsvår att komma ifrån. Då har man hellre raka grejer som inte inverkar så mycket, och vips så är det lätt hänt att det blri få svängar. Därför tycker jag det är skitbra att Pontoon, ARG, och 138:an finns... Fler modeller än tidigare enbart Spatula gör att folk får upp ögonen. Får folk upp ögonen så vill dem testa, och har dem testat är dem fast, garanterat!!!
ARG kan vara en av de sämsta skidorna jag har åkt på. Man åker bara och slidar runt, plus att de är helt omöjliga i på skrå/transport sträckor. Plus att de är alldeles för styva. Som tur är så har de mjukat upp dessa till nästa år. Oki att de funkar när det är ca 1 meter fluff men snön i Europa är inte sån. Och deras så kallade skärning märker man inte alls. Och hur mycket "surfkänsla" är det att slida runt lite?

Spatula är ungefär samma sak. Pontoon däremot den funkar bäst av de skidorna du har räknat upp.

Och tyvärr så kan jag säga att folk fastnar inte för dessa efter har prov åkt dessa då vi har dessa i hyra plus att vi har en hel del andra fetingar. Folk uppskattar Hell-Bent, EP Pro, Faty-pus A-Lotta, Nordica Jalove mer för dessa kan du åka med i pisten utan att vara rädd.

Och en skida med sväng i kan du även åka rakt med. Det är inga problem men däremot en skida som är rak kan du inte tvinga att göra en 22 meters sväng med tyvärr. Och varför inte svänga för? Hur ofta måste du inte svänga i en tight ränna tex? Då är det bättre med en skida som du kan kasta runt snabbt med istället föra att tvinga runt den till sväng. Betydligt mer kraftsparande om inte annat. Däremot en rak och hård skida är bra om du skall köra uppkört kass snö och inte svänga så mycket.

Nä en puder skida skall ha noll spann, ev lite rocker och vara mjuk. Däremot en allround skida kan vara lite hårdare. (mina åsikter)

//H

Vad hände med svängarna?
Hasse, du vet att jag inte har så mycket att sätta emot... :-P Man måste älska dig för det. Så fort det blir matrielsnack så sitter du på fyrtal!

Hasse sa:
Nä en puder skida skall ha noll spann, ev lite rocker och vara mjuk. Däremot en allround skida kan vara lite hårdare. (mina åsikter)
En puderskida ska ha noll spann, lite rocker, och halvstyv->styv under foten och bakåt. En allroundskida ska vara hård, så att man själv får jobba lite då underlaget är mindre kul. På så sätt förflyttas fokus ifrån pissigt före till skidorna och färden ner. Tid för egen utvecklig!

Vad hände med svängarna?
Lol. Kul att se hur väl alla tar det när åsikterna går isär. Jag blev lite nervös att det skulle bli pajkastning, så jag fegade ett par dagar innan jag la in första inlägget. Kul att se. Jag hade nog underskattat detta forum tidigare.

Även om vi glidit lite från första inlägget (som inte enbart handlade om lössnö eftersom det alldeles för ofta är allt annat än lös snö offpist såklart) tycker jag det absolut inte är ett problem. Huvudsyftet var ändå att stimulera lite reflektion över var utrustning är på väg, vad det kan vara som driver oss åt det hållet och om huruvida det är rimligt. Det känns skönt som tusan att höra flera dela min åsikt om att svängvilliga skidor känns mer intressanta än super-G, även om det såklart kan ställa lite högre krav på skidtillverkaren för att få dom att fungera med lite mer fart och i sämre snö. Därmed inte sagt att det enbart ska finnas svängvilliga saker. Alla måste ju' få sin chans för det man är ute efter.

"Så fort det blir materialsnack sitter du på fyrtal!" Det känns som material för en signatur...

Jag sitter förresten inte i sjön vad gäller att testa skidor. Det är lite stressigt med jobbet just nu och har varit lite för mycket sjukdom för att hinna med. Man vet aldrig dock. En rejäl sväng till vore grymt kul, så vi får se vad som händer.

Vad hände med svängarna?
Måste säga att jag var dj. Skeptisk till "funny-shaped-skis" men har fått ge mig! För mig passar denna typ av skidor utan spann och/eller med rocker utmärkt alla dagar i veckan (även när det inte är super-G före, midjedjupt och bluebird). De skidor jag testat är 4FRNT EHP 193 och EHP 186 samt nästa års Salomon Czar. Med dessa skidor upplever jag inte att det är materialet som sätter begränsningarna när det gäller storleken på mina svängar utan tekniken.

I ärlighetens namn ska det förtydligas att de flesta av dessa skidor funkar mindre bra eller inte alls i pist… Men det ser jag inte som ett problem då det finns skidor som är anpassade efter detta exotiska före som kallas pist…

Tillbaka
Topp