Vad hander i Funasdalen?!

jojjenahl

Ny medlem
Hej!

Jag sitter i Kanada och far hora chilienare och Kanadicker snacka om nan "Fjoneesdejlen in Sweden" och om off-pisten där. Jag vet inte ens knappt var det ligger. Har kollat upp att dom bygger om men vad ar hajpen som alla snackar om?!! Jag som borde veta mest om det har noll koll!

'mycket snö' är väl ledorden, framför allt i ramundberget som snittar ca 6 m/säsong. funäsdalsberget har också kanonoffpist med många riktigt branta åk, dock inte riktigt samma snötillgång fastän det bara är två mil mellan anläggningarna.

Jag var i Schweiz förra månaden hos en polare och dom snackade en massa om nybyggda off-pistrännor som skulle var out-standing. Men även hemma snackas det underground om att det kommer att bli några helsikes åk. Dom har nån guru som har bökat med det där.

Jag har varit uppe och tjuvåkt rännorna! Dom heter ABC-rännorna, som i första hjälpen... Dom har bara fått en 40 cm men fyfaan vilka åk!! Dom har byggt som i den jävligaste skogsterrängen, kommer det bara lite mer snö så kommer det att bli fett med pillows och cliffs! Men det verkar som om dom inte vill snacka om det däruppe utan det verkar som nån jävla secret. avstängt för att komma upp och bara nån testgrupp som jag alldrig sett förut var där och körde.

ok, sa dom har byggt nya rannor som är grymma men vafaan snackar grabbarna har i kanada sa javla mycket om det? Funasdalen bestar val inte bara av "rannor"? Har nan varit dar forra sasongen och vet hur det ser ut? Kommer det att bli vinterns grej? Borde man fara hem? Har nan nagra bilder?

Det borde ha hänt för flera år sedan.
Har haft stuga i tänndalen i många år och åkt offpist på andra sidan dalen sett från anläggningarna i området. I hela området runt om funäsdalen kan man hitta outstanding spots med kuddar och skapliga drops. Med lite tålamod, hiking eller en skoter kan man åka brutal skidåkning! Det är på tiden att det blir mer lättillgängligt! Den sydligaste äkta offpisten i Sverige vågar jag påstå!

det är jon som har sågat upp några riktigt feta åk ner i skogen med drop och grejjer . han vissade oss ner för han mtb banna (som också såg riktigt rolig ut) och pekade ut vart offpist åken gick . det så riktigt fett ut! funäs kommer bli hur bra som hellst!

bertilsson sa:
det är jon som har sågat upp några riktigt feta åk ner i skogen med drop och grejjer . han vissade oss ner för han mtb banna (som också såg riktigt rolig ut) och pekade ut vart offpist åken gick . det så riktigt fett ut! funäs kommer bli hur bra som hellst!
hehe jag kommer och hælsar på emil :)

Men va är det som är så jävla hemligt? Hur har det blivit så mycket snack överallt? Håller dom inne med nåt stort eller är det en ny grej, typ som dom försökte med skogsåkningen i Whistler för några år sen men gjorde för jävligt och ett par åkare dukade under? Det verkar ju fett som fan men är det nån som vet vad dom håller inne med?

Alltså, jag tror att både HeLium och Benny har rätt. Det är skogsåken, det har aldrig byggts på samma sätt tidigare och med samma aggressivitet tror jag. Sen kommer ju definitivt området att explodera snart, det är så stort område så det blir ingen trängsel och sen finns det hur mycket som helst att hajka till. Det verkar som om det snöar drä nu om man kikar på webcamsen. Den där testgruppen som var upp tror jag är lite hysh-hysh. Snacka med en kille däruppe på förmiddan och han menade att dom var influgna för att sätta spets på saker och ting.

Verkar som den där spontanresan jag bokade in över jul till funäs inte var så himla dum ändå...
Är dessa skogsåk på funäsdalsfjället eller är de på någon av de andra anläggningarna? Någon som vet några andra bra repor (förutom dom som finns här under offpistrepor/svenska fjäll) som inte ligger för otillgängligt?

Bly84 sa:
Verkar som den där spontanresan jag bokade in över jul till funäs inte var så himla dum ändå...
Är dessa skogsåk på funäsdalsfjället eller är de på någon av de andra anläggningarna? Någon som vet några andra bra repor (förutom dom som finns här under offpistrepor/svenska fjäll) som inte ligger för otillgängligt?
ramundberget ligger två mil utanför funäsdalen, där har du en massa lättillgänglig offpist. tänndalen har också ett par sköna ställen som är lätta att ta sig till, 1,5 mil från funäsdalen.

Jag jobbade där förra året och jag vet från dom som bor där att det byggs jättemycket överallt men också att det blir uppbokat! Det finns billigare boende för packers om man tar bussen upp en vecka. Kolla in Osthangs i Ramundberget och Storkläppen i Tänndalen om du vill åka fett off Bly84. Sen är det ju överallt när man börjar kunna området lite. Jag tror att det kommer att bli årets ställe, det är för mycket attityd i åre och för litet i Sälen. Jag blir sugen nu, är det nån som ska med upp och dela en bil nu över helgen?!!!

Det här verkar vara en planterad tråd!
Typ overkligt att Whistler-locals skulle snacka om ett av världens minsta skidsystem. Sorry kids men sanningen är att Funäs endast kommer att vara världsberömt i Sverige.

Men om ni erbjuder mig gratis boende en vecka så kan jag förstås ändra mig och ta bort inlägget :)

Sellouts!

Ooohh, konspirationsteorier. Mín favorit!

Men det faktum att Jojjenahl blev medlem strax innan han skrev det här ger mig en sån känsla iaf.

Ja, faktiskt, det luktar definitivt skumt! men dom som hade strandgården flyttade ju faktiskt till whistler förut... Jag som varit där kan ju säga att jag håller med om att det kommer att bli maffigt när snön lägger sig. Förresten har jag bokat vecka sju men vi har två platser lediga, nån som är sugen?

Ha! Skitsamma om det är en konspiration och planterad tråd! Skitsamma om det inte finns en kanadick som har hört talas om Fjoneesdejlen, låt alla Svennebananer veta att det finns härlig offpist i närheten!

Dags att göra Funäsdalsfjällen ännu mer världsberömt i Sverige!

HeLium sa:
Ha! Skitsamma om det är en konspiration och planterad tråd! Skitsamma om det inte finns en kanadick som har hört talas om Fjoneesdejlen, låt alla Svennebananer veta att det finns härlig offpist i närheten!

Dags att göra Funäsdalsfjällen ännu mer världsberömt i Sverige!
göra det världsberömt i Sverige?

Är det någon som har bilder på den nya terrängen ser ut? Är skogsåkningen bätre än Borgafjäll måntro?

Har också hört att de ska bygga in hela Helags för att få bra sommaråkning inomhus.. Tänk er att åka ellas fall i badshorts? Så att alla i baren ser det dessutom!

jojjenahl sa:
Hej!

Jag sitter i Kanada och far hora chilienare och Kanadicker snacka om nan "Fjoneesdejlen in Sweden" och om off-pisten där. Jag vet inte ens knappt var det ligger. Har kollat upp att dom bygger om men vad ar hajpen som alla snackar om?!! Jag som borde veta mest om det har noll koll!
hur kommer det sig förresten att du skrivar 'hora' och 'nan', istället för 'höra' och 'nån', när du sedan visar att du kan skriva 'ä' som i "off-pisten dÄr"? im on to you, big guy! :)

Finns bara ett sätt att veta om det är löst snack eller inte. Kom hit eller ännu hellre gör inte det....
Skämt å sido så är det riktigt avancerad åkning som kräver sin kvinna.

Tycker det kan få vara som det är nu. Ser det ogärna som något stort exploaterat Sälen eller Åre. Det är ju ändå lite "genuint" där i Funäsdalen :)

Åkningen som man ser i filmen på funasdalsberget.se , sker det på själva berget man åker?

Om detta stämmer (oavsett konspiration eller inte) verkar det ju onekligen grymt kul att man försöker utveckla mindre ställen som exempelvis Funäsdalen och göra nått i positiv anda istället för att snacka skit på internet. Tror inte det är nån risk att det blir som Åre eller Sälen inom nån snar framtid..
Personligen skulle jag inte åka till Åre/sälen över Jul om syftet var att åka bra offpist, dels för att det enligt min erfarenhet inte är så mycket snö öch dels helt tappat charmen.
Keep up the good work locals! Om inte nån åker dit så har ju de som bor där iallafall gjort sif själva en god tjänst, grymma repor i oförstörd snö!

JAke

Tillbaka
Topp