vad har hänt me freeride

vad har hänt me freeride
johan sa:
Forumet "Skidor" har nu delats på sig och resultatet är:
Skidor - Freeride (Diskutera skidutrustning för: Friåkning, Offpist, Puder, Telemark.)
Skidor - Jibb (Diskutera skidutrustning för: Park, Pipe, Rails.)
Mer om det kan du läsa här.

Nästa steg känns nu att ta tag något slags straffsystem. Tråkigt att det ska behövas, men det kanske ändå är enda vägen att gå. Vid en snabb tanke kom jag fram till detta:
1 gult kort = inget
2 gula kort = inget
3 gula kort = avstängning 2 veckor
1 rött kort = avstängning 1 månad

gult = vid lättare överträdelse
rött = grov överträdelse

Känns det rimligt?
Tycker jag låter som en bra idé, men vad innebär då en lättare överträdelse respektive en grov överträdelse?

vad har hänt me freeride
gillar verkligen kortsystemet, bra idé!

antagligen skulle jag isåfall dragit på mig ett gult kort igår när jag blev grinig och på ett kanske inte alltför konstruktivt sätt bad en person googla sin fråga. jag tyckte att det inte var så farligt men eftersom svaret var borta idag så tyckte tydligen någon annan annorlunda, då är det bra med ett varningssystem som informerar en om eventuella överträdelser.

vad har hänt me freeride
Kanske vi kan ha ett OT-forum (off-topic) som många andra stora sidor/forum har, t,ex sporthoj.com. Då hålls allt skitsnack där, och man får chansen att ställa frågor om lite andra saker också. Tror det skulle sitta perfekt med ett sådant, också kan man ju stänga av att se valfritt forum om någon inte vill ha ett OT-forum, så ingen skulle ju ta skada av det!

vad har hänt me freeride
Ovanstående är en bra idé.

Dessutom skulle jag vilja be om ett forum under utrustning som skulle behandla skidkläder goggles o dyl kanske med namnet Mode :).

Det är lite synd att jag måste blockera eventuella trådar om lavinsändare bara för att jag ger 17 i vilka skidbyxor som passar en fjortonåring med limegröna hängslen...

Däremot tycker jag att straffen är för korta.

vad har hänt me freeride
johan: tror du är för snäll med varningarna.

när vi styrde upp swebikers.se så fixade vi så man kunde få 2 varningar. tredje gången åkte man ut för alltid med IP och mailblock.
det har fungerat relativt bra.

problemet när forumet blir oseriösare och yngre förmågor hittar hit är att de gamla och seriösa skräms bort. alltså en ständigt ond cirkel.

som iller sa vore det grymt att kanske dela upp forumet ännu mer i storberg/jibb.
jag skulle även jag se en separering av Övrig utrustningsforumet, så vi som är intresserade av lavinsäkerhet etc kan fortsätta få smaskig information, men slippa läsa om dom vita XXL-brallorna som är så "blingbling" i parken under JOI.

det är trots allt rätt olika sporter jibb och storberg. känns lite som att jämföra vandring och gymnastik.

en annan schysst lösning är att skapa ett VIP-forum, det gjorde vi på Swebikers och det har fungerat riktigt bra. Det gör att de äldre/kunniga medlemmarna som var med från början stannar kvar för det trevliga umgänget och hjälper till att dra upp nivån på forumet, men har sitt egna lilla VIP-forum när man tröttnar på att läsa skräptrådar.

vad har hänt me freeride
Bra idé med VIP-forum. På snowboard.com har dom nåt som hete "Core-membership". Man får betala lite för att få den statusen och man får typ en tröja och lite stickers plus att man får tillgång till delar av forumet som bara är öppna för "core members". En sådan typ av lösning kanske kunde vara något?

vad har hänt me freeride
Det här är ett svårt problem, och det behövs helt klart en lösning. För vårt forum är verkligen skräpigt!
Det största problemet ser jag som skräptrådar där man länkar till nån studsmattefilm man gjort eller dylikt, sekundärt har vi de utflippade trådarna fulla med gaydiskussioner och personliga angrepp m.m. För att inte nämna trådar med värdelösa rubriker!

För att lösa detta ser jag två huvudsakliga lösningar:

Hårdare moderering
Helt enkel eliminering av dessa trådar, rätt upp och ner. Hårt men effektivt. Nackdelen är väl att trådarna lär dyka upp efter 5 min igen...

Avskärmad del av forumet
En avskärmad del av forumet som inte syns från förstasidan på freeride, där offtopicsnack, studsmattefilmer, gaydiskussioner och övrigt oviktigt kan få frodas. Istället för att eliminrea dessa trådar så flyttas detta till "soptippen". På så vis är problemet flyttat och isolerat, och ett städningsarbete på freerides forum kan ta fart, vilket snabbt kommer öka kvaliteten för dem som söker intressanta diskussioner och svar på frågor.

vad har hänt me freeride
Jag skulle vilja lägga till en till forumdel.

Förutom att dela upp utrustning övrigt i Mode respektive annat så tror jag att det skulle vara bra att styra upp filmforumen.

Jag tycker att det är kul att folk kan lägga upp filmer men självklart är man inte intresserade av alla. Skulle man kunna dela upp det i tex:
amatörfilmer - jibb
amatörfilmer - freeride
amatörfilmer - annat

Precis som med "utrustning - skidor - jibb" så kan vi som inte är intresserade välja bort detta utan att missa alltihopa.

"utrustning - Mode" är dock en mer akut åtgärd.

Senast ändrad:
vad har hänt me freeride
vill först bara säjja att det här va en mkt bra tråd. d här med bestraffningar å sånt låter mkt bra tkr ja. har sj fått en varning men efter d så bestämde ja mej för att skärpa till mej. om man svarar drygt på t.ex. en film så e d stor chans att man kommer få lika dana kommentarer när man lägger ut en egen.d här med allt tjat om olika stilar å sånt e var å ens ensak, alla som e medlemar på den här sidan lever väll för att åka skiis/snowboard!! Tycker att Illers förslag om att lägga upp amatörfilmer i olika kategorier verkar väldigt bra. då slipperr dom som inte vill se på en speciell film att tycka den sög å ge dryga kommentarer. som sagt en mkt bra tråd tkr ja å folk borde verkligen skriva va dom tycker.

vad har hänt me freeride
Jag tycker freeride blir mer å mer som newschooler, där alla säger, du suger, sug kuk, skaffa ett liv m.m, personer med stora kläder och blingbling får väl ha det? personer som åker runt med jl får väl ha det utan att visa personer ska behöva klaga på det.. låt alla ha sin egna stil och låt det va så! ni ska inte klaga på andras stilar..
hoppas på ett stop nu.

fred / Toffe

vad har hänt me freeride
pinn sa:
tips...några bra moderatorer som håller koll och ordning,,, man får EN varning och sedan blir man bannad.. detta är det enda sättet..

varningar och avstängningar .. samt en "tvingad" regestrering som skall innehålla många personuppgifter... inkl. telefonnummer och verifierad adress... då kan man ha koll på riktigt..

/Pinn
Helt rätt!

vad har hänt me freeride
Jag gillar både Nojlas och Illers förslag starkt eftersom jag så gärna vill slippa jibberinläggen. En baksida till dessa förslag är förstås att eftersom det främst är jibberungarna som håller en låg nivå på sina inlägg och svar, så kommer ju jibberdelen av freeride att försvagas. Detta innebär ju att tilldragelsen av nytt folk till sidan minskas och varumärket Freeride.se kan inte hålla samma tillväxtkurva som tidigare.

För egen del ser jag dock hellre att man kan dölja jibberdelen som man nu kan till stor del. Jag tycker det är synd att se hur kvalitén på forumet har minskat med åren och tycker att det är riktigt skönt att något görs åt det äntligen.

vad har hänt me freeride
Tycker alla ideér låter vettiga men jag tycker endå att det borde vara någon form av åldersgräns på sidan.
En liten kul sak att pröva vore att alla under säg 15 fick regga sina föräldrars e-mail (går ju att hitta på en e-mail men endå) och varje ggn dom sa något opassande så fick föräldrarna ett mail med deras inlägg.
Känns som att det inte är genomförbart men skulle säkert vara effektivt.

vad har hänt me freeride
Bra idéer från många tycker jag. Johan o Co jobbar ju stenhårt för att freeride inte ska bli som Newschoolers och jag tror absolut att dom lyckas med det. Dock så är det ju dom små embryona som inte riktigt förstår sig på normalt "skidsnack". Kan man dela upp Freeride på olika åldersnivåer, där dom mindre har ett eget forum kanske? Tror att juniorerna gärna slipper kommentarer som "väx upp" med mera. Va fan, dom har ju inte växt upp så mycket än! Dom är ju trots allt barn. Och vi i sin tur slipper ju gärna "kolla mitt nya trick" varannan tråd.. eller hur?

Vet inte om det är genomförbart, bara en tanke.

Stay fresh alles!

vad har hänt me freeride
dann-e sa:
johan sa:
Skidor - Freeride (Diskutera skidutrustning för: Friåkning, Offpist, Puder, Telemark.)

Nästa steg känns nu att ta tag något slags straffsystem. Tråkigt att det ska behövas, men det kanske ändå är enda vägen att gå. Vid en snabb tanke kom jag fram till detta:
1 gult kort = inget
2 gula kort = inget

rött = grov överträdelse

Känns det rimligt?
Tycker jag låter som en bra idé, men vad innebär då en lättare överträdelse respektive en grov överträdelse?
Ja tror problemet ligger i att vi/ni bryr oss förmycket.
Bara släpp allt å strunta i varningar å sånt. Stäng av personer på livstid om dom tänker mörda er men annars så ta d lungt!

vad har hänt me freeride
Är det bara så här för mig, eller måste man gå in på inställningar och trycka på spara för att slippa de inlägg man inte vill se varje gång man går in på freeride? Skall inte inställningarna finnas kvar till varje gång man går in på forumet?

vad har hänt me freeride
Jespr sa:
Är det bara så här för mig, eller måste man gå in på inställningar och trycka på spara för att slippa de inlägg man inte vill se varje gång man går in på freeride? Skall inte inställningarna finnas kvar till varje gång man går in på forumet?
Det är likadant för mig. Varje ny inloggning måste jag gå in och spara om inställningarna :S

vad har hänt me freeride
Jespr sa:
Tack för att du sa till! Nu ska buggen vara borta. Har ni fler tips/synpunkter på just denna funktion ta det i denna tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=29414

vad har hänt me freeride
dallan sa:
Tycker alla ideér låter vettiga men jag tycker endå att det borde vara någon form av åldersgräns på sidan.
En liten kul sak att pröva vore att alla under säg 15 fick regga sina föräldrars e-mail (går ju att hitta på en e-mail men endå) och varje ggn dom sa något opassande så fick föräldrarna ett mail med deras inlägg.
men hur smart är du då dom över femton då då kan dom ju bara släppa loss det ska va upp till alla åldrar freeride är ju ändå en sida för SKIDÅKARE inte för myndiga!!!!

vad har hänt me freeride
k_trum sa:
dallan sa:
men hur smart är du då dom över femton då då kan dom ju bara släppa loss det ska va upp till alla åldrar freeride är ju ändå en sida för SKIDÅKARE inte för myndiga!!!!
Edit (OT?):
Nu var det precis det här jag gärna vill slippa. Inlägg som är oläsbara rakt igenom såvida man inte lyckas pussla ihop dem ord för ord med en gnutta förnuft och en hel del tur. Ursäkta min förvåning k_trum. Även fast jag förstår vad du vill säga så gillar jag när det är någorlunda lätt att läsa i alla fall.

Senast ändrad:
vad har hänt me freeride
Att behöva agera polis är både trist och tidsödande, men tyvärr kan det vara nödvändigt ibland, åtminstone för en tid för att tydligt markera en önskvärd nivå på innehåll i forumen.

Många av inläggen följer ju faktiskt inte de forumregler som finns, och som man faktiskt implicit godkänner när man sparar ett inlägg. En del av de infantila inläggen uppfattar jag som både kränkande och innehållande personangrepp, förutom det faktum att de inte innehåller ett vårdat och korrekt språk. Det är både tidsödande och trist att plöja igenom infantila och innehållslösa one-liners.

Det kan nog vara en bra idé att lägga till att man skall hålla sig till rådande netiquette för sina inlägg, där en av de viktigare för att hålla en god och trevlig ton är "praise in public, criticize in private". Signal/brus-förhållandet skulle öka betydligt om fler kunde följa den regeln.

Sedan skall man förstås inte förakta tekniska lösningar på problemen, t ex:
- möjlighet att filtrera bort inlägg från vissa personer
- gå igenom inlägg som innehåller vissa uttryck och flagga dem för moderatorgranskning innan de läggs in
- samma sak med för korta inlägg - nästan alla one-lines är totalt meningslösa; kan man inte skriva flera rader har man troligen inget intressant att säga, utan är mest ute för att göra sig hörd (t ex alla inlägg som går ut på att vara först med att kommentera något. Dubbelplussuck).

Idealt skulle det finnas möjlighet att lägga alla dessa filter i sin egen profil. Då kan ingen klaga över att de blir censurerade centralt, men får kanske en tankeställare om de skulle få veta att 30% av Freerides medlemmar inte vill se vad de skriver :-). De egna profilerna skall naturligtvis inte offentliggöras på något sätt, vare sig enskilt eller i grupp, dock.

Allt ovan är "bara en fråga om lite programmering" som det brukar sägas av insiktslösa projektledare och beställare (som konsult har jag tyvärr alltför mycket erfarenhet av sådana).

vad har hänt me freeride
jag ÄLSKADE verkligen stämningen på forumet för några år sedan då den där speciella freeride ironin fans

vad har hänt me freeride
liszt sa:

Idealt skulle det finnas möjlighet att lägga alla dessa filter i sin egen profil. Då kan ingen klaga över att de blir censurerade centralt, men får kanske en tankeställare om de skulle få veta att 30% av Freerides medlemmar inte vill se vad de skriver :-).
Det där finns redan. Gå in på en användares sida, klicka 'Blockera'. Jag testade nyss, funkar finfint... Freeride känns redan bättre utan den personen.

vad har hänt me freeride
Vip forum låter bra, jag pyntar gärna för att slippa alla som inte har råd. Jag är mäktigt trött på alla "dö dah, ba typ eller" trådar, som inte ger något och som man inte orkar läsa. Har knappt orkat engagera mig överhuvudtaget på forumet sista året/åren och många av legenderna och brantåkarna har försvunnit från forumet.

En generationsskifte? Visst, det är säkert bra, men jag har nog fortfarande tio år i benen innan majoriteten av moppegänget kör ifrån en... ;-)

Som sagt var, ekonomin skiljer oss åt, jag pyntar gärna... Varför inte ha att betalande medlemmar kan voucha för ickebetalande och om den vouchade åker ut så åker den betalande ut utan snick snack...

VIP annar brukar oftast borga för självdöd för forum och det är ju lite synd... Det freeride som jag tyckte var bra och intressant är tyvärr ganska dött... Inte på grund av att det inte skriv intressanta trådar, men det är för mycket skräp i vägen för se dom.

Annars håller jag nog med, jibberkidsen lever på sin anonymitet här till skillnad från på berget. Mer personkontroll, men straffen tror jag inte så mycket på, moderatorer tar mycket tid och internet brukar flöda bäst med lagom kontroll...

vad har hänt me freeride
Idén med åldersindelningar är något som har funkat bra i andra fall, typ en del med utrymme för friare diskussioner inriktat mot en viss åldersgrupp. Och att dela upp forumdelar i amatör resp. grym på tex filmområdet är säkert jättebra. För som jag ser det så borde man inte stänga ute någon del, utan istället bereda plats åt mångfalden som nu håller på att uppstå. Är så trött på fenomenet att utövare av samma sport blir rivaler inriktningar emellan, det har jag sett nog av inom ridsporten. Vad 17, det är ju samma åkglädje vi delar, fastän utövat på lite olika sätt. Men jag ser faran för det här, i o m att många uttrycker sig åt helvete och irriterar, lösningen blir väl att varna och blocka. Annars förstör man för alla.Fram för att tänka fritt men även att tänka sig för innan man skriver ett inlägg.
:D

Senast ändrad:
vad har hänt me freeride
Jag håller absolut med dutchess om att det är en bättre ide att på något sätt bereda rum för mångfalden, istället för att försöka moderera forumet stenhårt. Man kan helt enkelt inte hindra folk från att prata om det dom vill. Och det borde man inte heller. Det evinnerliga tjatet om studsmattor och oakleybyxor kan upplevas meningslöst för någon som gillar att åka skidor... Men för jibbkidsen är det (tydligen) intressant. På samma sätt som dom förmodligen tycker det är meningslöst att läsa om laviner, sandwich-kontra-capkonstruktion, eller tips om turer.

Ett annat skidåkarforum på nätet som fungerar mycket bra, har knappt någon moderation alls. Det pga att när ett efterblivet inlägg poppar upp, blir det antingen besvarat med härlig sarkasm eller bara ignorerat. Ungefär som på den gamla goda tiden här alltså :). Numer är skidåkarna i minoritet här och det är nog något man får acceptera och anpassa sig efter...

Senast ändrad:
vad har hänt me freeride
Enklaste lösningen tycker jag, istället för att fr:s "ägare" (vet inte vad de heter på dataspråk:P) .Helt enkelt lägga in en liten sak man kan klicka på vid varje inlägg där de står "anmäl detta inlägg" ,så kan dom ( fr:s "ägare") bara kolla på inlägget å välja om dom bara ska ta bort inlägget eller banna han/hon som skrivit inlägget

vad har hänt me freeride
Blev medlm för ca 4.5 år sedan och sedan dess har jag bara sett freeride.nu dala i kvalitet, vilket jag tycker är synd eftersom det var (och tyvärr är) den bästa svenska skid-communityn som finns på nätet. Problemet som jag ser det är att freeride.nu har växt ur kostymen. Sidan innefattar för mycket... För mig (och för många andra) står ordet "freeride" för skidåkning som har så mkt med naturen att göra som möjligt. Inte att åka runt och göra 1080;s i låstsas-världar (läs funnparks etc...). Däremot ser jag upp till personer som klämmer såna trick ut för "riktiga" klippor.
Mitt råd är att gå tillbaka till det som freeride.nu en gång stod för, att ha så kul som möjligt på naturens villkor. Inte på pistmaskinernas villkor. Låt dom som är av en annan mening bygga en egen sida, jag tror att den skulle ha lika stora chanser att bli lika populär som freeride.nu är.

Åk hårt!!!

/lengquist

vad har hänt me freeride
johan sa:

1 gult kort = inget
2 gula kort = inget

rött = grov överträdelse

Känns det rimligt?
Kanon! mm som dann-e skrev.. Vad innebär var för sig?

vad har hänt me freeride
ScratchPro sa:
Enklaste lösningen tycker jag, istället för att fr:s "ägare" (vet inte vad de heter på dataspråk:P) .Helt enkelt lägga in en liten sak man kan klicka på vid varje inlägg där de står "anmäl detta inlägg" ,så kan dom ( fr:s "ägare") bara kolla på inlägget å välja om dom bara ska ta bort inlägget eller banna han/hon som skrivit inlägget
Funktionen finns redan, kolla på den gråa listen där medlemens namn står, längs ut till höger... Rött utropstecken, can't miss it!

vad har hänt me freeride
Lengquist sa:
Blev medlm för ca 4.5 år sedan och sedan dess har jag bara sett freeride.nu dala i kvalitet, vilket jag tycker är synd eftersom det var (och tyvärr är) den bästa svenska skid-communityn som finns på nätet. Problemet som jag ser det är att freeride.nu har växt ur kostymen. Sidan innefattar för mycket... För mig (och för många andra) står ordet "freeride" för skidåkning som har så mkt med naturen att göra som möjligt. Inte att åka runt och göra 1080;s i låstsas-världar (läs funnparks etc...). Däremot ser jag upp till personer som klämmer såna trick ut för "riktiga" klippor.
Mitt råd är att gå tillbaka till det som freeride.nu en gång stod för, att ha så kul som möjligt på naturens villkor. Inte på pistmaskinernas villkor. Låt dom som är av en annan mening bygga en egen sida, jag tror att den skulle ha lika stora chanser att bli lika populär som freeride.nu är.

Åk hårt!!!

/lengquist
Är det inte så att Freeride stod och fortfarande står för skidåkning??? En plats där skidåkare kan träffas? Inte bara offpiståkare? Om du vill ha en community på "naturens villkor", gör en friluftscommunity. Där kan du nog hitta människor som också har svårt för utveckling.

vad har hänt me freeride
liszt sa:

Idealt skulle det finnas möjlighet att lägga alla dessa filter i sin egen profil. Då kan ingen klaga över att de blir censurerade centralt, men får kanske en tankeställare om de skulle få veta att 30% av Freerides medlemmar inte vill se vad de skriver :-).
Som Peter_K redan skrivit så finns det en funktion för att blockera en speciell person. Gå till medlemssidan för aktuell person och tryck på blockera. Tyvärr hade det smugit in sig en bug så att trådar från den blockerade person dök upp på "Nya inlägg.." sidan, nu är det fixat.

vad har hänt me freeride
johan sa:
Som Peter_K redan skrivit så finns det en funktion för att blockera en speciell person. Gå till medlemssidan för aktuell person och tryck på blockera. Tyvärr hade det smugit in sig en bug så att trådar från den blockerade person dök upp på "Nya inlägg.." sidan, nu är det fixat.
Hur funkar den här blockeringsfunktionen lite mer exakt? I forumet, slipper man alltså se trådar som en av mig blockerad person startat och/eller försvinner dennes inlägg i trådar startade av andra som denne kommenterat? Det är väl inte så att hela trådar försvinner om den blockerade personen skrivit ett inlägg i tråd skapad av nån annan? Och om den blockerade personen skriver ett gästboksinlägg i min gb alt. ett FR-mail, kommer det inte heller att synas?

Edit: har nu testat att blocka och såg beskrivningen för hur det funkar. Tack, tack, min nya favoritfunktion på FR!!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp