Vad kan man vänta sig för väder i mitten januari / Val Thorens??

Mullret

Ny medlem
Planerer en tidig skidresa, redan mitten Januari, till VT. Nån som har erfarenheter kring hur kallt det brukar vara samt snötillgången? Tacksam för svar.

Jag var i VT v1 förra året och då var det gott om snö och fint väder nästan hela veckan så jag tror inte du behöver oroa dig men man kan ju inte veta...

var i val thorens över nyår 03/40. val thorens har ju fördelen att ligga mycket högt vilket bidrar till snö tidigt på säsongen. när vi kom dit bliev vi dock lite besvikna, det var inte allt speciellt mycket snö. men under veckan kom det ca 70 cm så vår besikelse snöade snart bort. något som dock var lite synd var att andra daegn efter det största dumpet blåste det en hel del. detta bidrog till att det fluffiga pudret förvandlades snabbt till vindpackad snö. detta är tydligen ganska vanligt i val thorens berättade vår guide. men, men vad vet ja..

Jag var där mot slutet av jan. förra året och hade då 10-14 minusgrader och snöfall hela veckan. Bra snö, taskig sikt...

Jag var där under den berömda kräksnö veckan, hur mycket underbar snö som helst! sola ska man väl inte göra i backen?

Bo i Val Thorens i Januari. Tveksamt

Som på alla andra högalpina ställen oavsett vad dom heter kan det bli kallt till och med mycket kallt och blåsigt tidigt på säsongen.
Riktig snöbrist är det nog ingen risk att du råkar ut för i alla fall inte om du är piståkare.

Däremot krävs ganska mycket snö för att den steniga terrängen skall bli väl åkbar utanför pisterna. Och glaciererna kan vara mycket tveksamma innan snöbryggorna växt till.

Myten att det skulle snöa mer på högre höjd är enligt min mening bara en myt. Hög höjd blir mer vindutsatt än mellanhöjd. Som någon skrev är snön mycket ofta vindblåst, till och med bortblåst.

Sen har vi det här med sikten. Vid snöväder är det nästan omöjligt att se något. Referenserna är noll! Många liftar stänger. Har du oturen att hamna i en period av lågtryck är du torsk. Är du på plats en längre tid har du ju tiden på dej men en chartervecka blir lätt förstörd av dåligt väder.
I samma vädertyp hade du jublat på en ort med åkning i skyddande gles lärkskog med djup torr kallsnö.

Val Thorens är bra, riktigt fina dagar men pest när det är det motsatta.
Ett betydligt bättre val om du bestämt dej för Trois Vallees är att bo på lägre höjd i Meribel tex. Där är Meribel Les Allues trevligast. Där finns skyddad åkning för dåligtväderdagar. Och några få liftar tar dej upp till Val Thorens eller La Masse fina dagar.

Om du inte bestämt dej för Val Thorens finns andra bättre alternativ i Frankrike.
Vilken ort som är att föredra beror ju på vad du söker för typ av skidåkning

Jag har åkt rätt mycket i Trois Vallees och Val Thorens men aldrig funnit någon anledning att bo uppe på kalfjället.
Att denna ort blivit något av en favorit bland kidsen är för mej ofattbart. Men alla har ju olika smak som tur är.

Ha det bra oavsett vad du väljer

Har faktiskt varit i VT två år i rad vecka 4 och båda gångerna har det varit helt lysande... Rejäla
snöfall kominerat med lite sol, så jag har inget mer att önska...

Angående påståndet att det snöar mer på högre höjd kan jag väl säga så här: Regnar det på 1800
meter kan det snöa på 2300 m...

Va i VT förra nyåret. Tror det va kasst väder en eller 2 dagar....sol och snö resten =) bra åk efter nysnön =)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp