Vad köpa?

The_MIKE

Ny medlem
Vad köpa?
Jag är en kille på 28 år som väger 72Kg och mäter 182 cm!
Jag åkte mycket skidor förr i tiden men pga. ett felköp av pjäxor (Salomon SX91 Equipe)så tappade jag rätt snart intresset!
Har nu inte åkt regelbundet på ca 6 år men skulle vilja börja igen till vintern! SÅ! Vad skall jag köpa för utrustning? Skidor/Pjäxor/Bindningar??? Mycket tacksam för råd!

Vad köpa?
Slalom!? Vet inte! har aldrig varit vidare intresserad av att köra "seriöst" typ med portar å sånt så det blir väl lite offpist, hopp eller bara att glida lite i svart backarna!

Vad köpa?
Jag köpte head x40 i vintras och har åkt på dem i drygt en vecka. Jag är kanonnöjd.

Ett tips är att gå till flera skidbutiker och fråga om vad de rekommenderar. Annars brukar Åka Skidor ha ett skidtest i något av höst nummren.
Lycka till
/sebbe

Vad köpa?
Tja

Det beror ju som sagt på vilket sätt och hur mycket du åker samt hur rik du är... Det går ju lätt åt lite deg till utrustningen. Jag testade ett par Stöckli Stormrider i vintras och blev kär direkt. Alltså kan jag bara rekomendera dessa. Du och jag är lika stora så det borde gå bra för dig med.

Pjäxor går ju inte att sitta här och snacka om vad som är bra och dåligt, men gå till några som verkligen vet vad dom gör. De brukar hitta nåt bra.

/2bbe

Vad köpa?
MEn Micke .. åkte inte du monoski *skratt* .. ring mig ngn dag så drar vi ner och synar lite skidor på Birger Jarlsgatan ... jag behöver oxo nya lagg.

Vad köpa?
Testa Salomon Pocket Rocket!
Klart ROLIGASTE skidorna jag har, trots att jag nog är lite för tung för dem.
+Carvar bra i pist = liten svängradie.
+Flyter helskönt offpist = bred midja, 90mm, mjuka.
+Gymma i tät skog.
+Hyfsat lätta i luften (med tanke på måtten).
- Ganska fladdriga på platten, men vem fan kör platt? (Jan Boklöv kanske).

Kan garantera dig en helt ny upplevelse!

Håll till godo med tipset.
//Pow Pow.

Vad köpa?
Hmmm SX 91:orna har fått mkt skit genom åren...men på den tiden det begav sig så gillade faktiskt jag mina riktigt bra!

Eftersom det har hänt så pass mkt på skidsidan de senaste 3-4 åren och du inte har åkt något själv så skulle jag råda dig till att provåka ett antal olika skidor/typer av skidor om du har möjlighet. Detta för att du skall få en egen uppfattning om vilken karaktär på skida som passar just dig. Min uppfattning och erfarenhet är att man "känner/märker" större skillnad mellan olika typer av skidor (SL/GS/Friåkning etc) nuförtiden, jämfört med de gamla fullängdsskidorna...Och kompromisser kan aldrig bli lika bra som originalet, så är det! T ex åker man 99.9 % i pisten så är den bästa skidan en renodlad pistskida, en "bredare" skida som fungerar mkt bättre utanför pisten kan aldrig fungera lika bra i pisten som den renodlade pistskidan...

Lycka till med din comeback!!!

Vad köpa?
Jag kör oxå på ett par Pocket Rocket och är helnöjd med dem. De är dock otroligt svårjobbade i kortsväng och inte alls samma isbett som en smalare pist-skida. Har därför valt att ha även en Salomon Equpie 3V för att använda i pisten. Jag skulle vilja rekomendera dig att lugna dig med att köpa till den första snön fallit. Då åker du till fjälls och provkör hela sortimentet hos någon skidbutik/skiduthyrning. Du kan dessutom göra kanonpriser om du t ex väljer att köpa testskida från förra året. Jag gjorde det i Åre och fick en Rossignol Viper X som hade gått tio åk, för halva nypriset.

Jag skulle dock rekomendera en friåkningsskida, typ Salomon X-Scream, Rossignol T-power eller någonting liknande. Pjäxor skall du ABSOLUT teståka. Salomon har i regel pjäxor för lite bredare fötter, Lange gjord för smalare fötter. Tycker du skall ha ett flex på runt 100 (Salomons skala), inte hårdare. Själv har jag ett par Salomon Evolution 2 10.0 och är helnöjd. Ganska mjuk sko med ett flex på 80-90.

Annars får jag önska lycka till....

Ps. Glöm inte skaffa störtkruka...en mycket billig livförsäkring....Ds.

Vad köpa?
Ned har helt rätt vad gäller test och demoskidor. Jag införskaffade mina nya älsklingar, Stöckli Asteroid, i Åre på Stöckli testcenter för en bråkdel av nypriset i butik!!! Och som allroundskida kan jag INTE rekomendera dom, dom är bra när man kör brant, fort och farligt.. . .

Stormridern är annars grymt bra. Pocketrocket är mycket trevlig men lite kasst isbett i, man blir tvungen att verkligen köra ner dom i backen ordentligt...

Men åk på en skidprovarhelg och testa... Alpint eller Alpingaraget för att testa och köpa pjäxor. Prova allt! Det är enda sättet, och tänk på att det ska göra ont i tårna första två dagarna ;-D

/ p u t t E

Vad köpa?
nå en del skidorter brukar ha sådant i början av säsongen...andra har litt då å då....men dom flesta butiker brukar ha nåra par testskidor...

Vad köpa?
Tandådalen brukar ha i slutet på November
Kungsberget har men kommer inte ihåg när
Åre har brukar stå på deras hemsida när

Annars brukar du kunna gå in till Alpint eller Alpingaraget och hyra ett par tre testskidor och få priset avdraget när du köper ett par nya från dom...

Åre har ju dessutom Stöckli testcenter där man kan hyra och testa allt och få hyran avdragen på priset...

Vad köpa?
Förmodar det är någon av dessa Powaire-skidorna du syftar på ?
http://www.techsupportforskiers.com/rossignol.htm
De verkar ju i huvudsak vara riktade för åkning i "park and pipe"...
Dvs. "busskidor". Det är säkert OK skidor, men frågan är om de passar sig för din åkning och behov...För åkning i pisten eller utanför pisten lär det finnas bättre lämpade skidor (inte så bra isgrepp och inte så bra bärighet utanför pisten).

Vad köpa?
Ok här kommer min åsikt vad gäller priset. Förra säsongen kunde man köpa Salomon 1080 som är jämförbar med Powair monterad för 5500 och då var det årets modell. Iår kommer kanske nya 1080(bättre skida än fjolårets) med bindning kosta runt 6000. Powair är en gammal modell som kommer att ersättas av Scratch iår och bör därför monterad med en BRA bindning kosta max 4000. Pruta om du vill ha dom, för ska dom ha 5000 för dom kan du lika gärna lägga på nån tusenlapp och få en bättre skida av årets modell.

Vad köpa?
dom har ju utförsäljning av fjolårets modeller på alpingaraget nu. i förrgår köpte jag ett par K2 Enemy för 2400, kostar 4000 nya. helt klart värt de...dock utan bindning. men de kostar inte lika mycket som skidorna så jag tjänar ju ändå en hacka på de....
men kolla med alpingarget om dom har fjolårets powaire skidor på rean. dom sänker priset med 40%...

Vad köpa?
4000 var faktiskt vad jag tänkte bjuda! Vi är 2 som ska köpa + att vi ska ha pjäxor, stavar, skydd och ev. kläder! 4000 är ca 43 % rabatt och det är väl inte varken bra eller dåligt? eller?

Vad köpa?
Tjena!
Köp inte på dig FÖR dyra grejor med tanke på att du ändå inte har åkt på ett tag. Jag skulle rekomendera dig att försöka ta dig till någon backe där du kan hyra BRA grejor och provköra för att se vart du står. Säg inte att du är världsmästare när de frågar hur pass vass du är som åkare ;)
Hinner jag så kan vi väl ta ngn tur tillsammans kanske?!

// Mats

Tillbaka
Topp