Vad kör du med för pjäxor?

Hur ofta byter du pjäxor?

• Efter 1 säsong

Röster: 2 3.1%
  • Efter 2 säsonger

Röster: 3 4.7%
  • Efter 3 säsonger

Röster: 2 3.1%
  • Efter 4+ säsonger

Röster: 57 89.1%

• Antal röster
    64
Byter max per tredje säsong, oftast innerskon tidigare, brukar försöka ha två innerskor att växla mellan.
Välbyggda sulor som brukar följa med mellan pjäxor och kanske görs nya när det behövs :)
Just nu så är setupen så här:
"Race" - Lange RS, Nordica Dobberman, båda frästa och moddade bootboards, frästa invändigt och Langen tryckt, har lite blandade innerskor till dem, Booster och extra kil i bakkant, båda har några år på nacken
"Freeride" - Tecnica Cochise Light DYN GW, booster och extra kil i bakkant, värmde innerskon, satte på mig dem och åkte, märkligt bra och välpassande
"Tour" - Dynafit TLT Speedfit, moddad innersko, extra hälgrepp, skalet tryckt på bredden
"Telis" - Scarpa TX, första generationen och hårt moddade på längd och bredd, andra innerskor

Senast ändrad:
Dalbello Panterra ID130. Värmda i butik. Provade runt och kände att Dalbellos 130 flex var betydligt styvare än övriga tillverkares 130. Är på andra säsongen med dem och fipplar fortfarande med inställningar. Verkar finnas en stora möjligheter för finlir.

Skiljer mellan liner och liner.
Technica Mach 1 Concept MV köpta på Juls i Trysil för några veckor sedan. Köpte enbart tills hans iläggsula förövrigt inga mods.
Han ville gärna inte värma dom utan tyckte det var bättre för innerskon om man körde in dom istället. Fick lite domningar i fötterna första 2-3 dagarna men nu efter 6 skiddagar sitter dom allt bättre och bättre.
Vet inte om jag blev lurad för att han var i tidsnöd eller om det är sant att det är bättre om man kan låta bli att värma så ska man göra det.
Var främst på utsidan strax under lilltån där foten är som bredast det klämde lite, inget jag kände i affären. Men som sagt, nu har domningarna försvunnit och dom blir bara skönare och skönare.
Enl honom påstod han att dom bara värmde ca 10-20 par av 200 par sålda pjäxor. Kan det vara rimligt?
Köpte exakt samma pjäxor denna säsong, men i Vemdalen och de har värmt innerskon, har tryckt skalet lite etc. Tyvärr sitter de fortfarande inte helt bra så måste fortsätta arbeta med dem.

Angående hur ofta man byter pjäxor med anledning av omröstningen: Så sällan som det är möjligt, är ju ett h-vete att byta pjäxor. Har man ett par som sitter bra så undviker man ju pjäxbyte så länge det bara går. 😄 Har ett par pjäxor som höll i 20 år (150+ skiddagar) skalet är faktiskt fortfarande helt, det är innerskon som blev liiite sliten.

Körde Lange länge.. (rolig mening:rolleyes:) RS 130 närmare bestämt. De blev både frästa och tryckta i början av deras karriär med mig. Gjuten sula också givetvis. men efter många funderingar och tröttma på krämpor så botaniserade jag runt, testade och kom fram till Tecnica.
Hittade ett par nya Mach 1:or LV, körde några åk utan modifieringar och gillade skon i stort, men kände av ett liiitet glapp i tåboxen. Men prestandan och känslan i stort var fantastisk.
Köpte denna i 27,5 som jag kört med i alla år, men det kändes helt plötsligt som att det var enormt mycket utrymme där fram.
Velade fram och tillbaka länge innan jag tog mod till mig (även ekonomiskt) och köpte ett par i 26,5 istället.
Sitter perfekt! Och bra hälgrepp utan modifikationer!
Ska man hård dra det så är min storlek (som så många andras) preciiiis mitt emellan två storlekar, men 26,5:an vann.
Gillar den skarpt och för första gången har jag nöjet att kunna spänna på mig dojorna vid ankomst till backen och sedan inte röra dem förrän dagen är slut.
Ingen smärta, inget ont.
På grund av en nervskada har jag extremt dålig blodtillförsel till tårna så jag har även investerat i ett par tunna värmestrumpor. Kanske världens bästa uppfinning. Trodde ett tag att jag skulle störa mig på batterier på benen, men icke. Kostar en slant, men absolut värt det. Om ni går samma väg som jag så välj en tunnare strumpa (gäller väl iofs alltid enligt mig). Många värmestrumpor är i tjockaste laget..
Pjäxbyte (vilket förhoppningsvis dröjer) sker när skon har tröttnat.. Kanske efter 4 säsonger.

... ett par tunna värmestrumpor. Kanske världens bästa uppfinning. Trodde ett tag att jag skulle störa mig på batterier på benen, men icke. Kostar en slant, men absolut värt det. Om ni går samma väg som jag så välj en tunnare strumpa (gäller väl iofs alltid enligt mig). Många värmestrumpor är i tjockaste laget..
Vad heter dina elektriska strumpor?

Scott Superguide Carbon. Innerskon värmd och moddad för bättre hälgrepp. Har kört den sedan 2018 och det kan vara den bästa pjäxa jag åkt med v.g. passform och avvägning lätthet/styvhet. Så den hoppas jag hänger med ganska många år till.

Vad heter dina elektriska strumpor?
My electric socks går under namnet Seger Heat Thin. Rekommenderas å det grövsta. Värmeslingan går dessutom genom hela strumpan istället för bara runt tårna som på många andra modeller. Gör att det helt sonika blir en bra fördelad värme från vaden och ner i foten. Topp!

Salomon QST Pro 120 och vill aldrig att de ska ta slut. Åkt med de ca 5 veckor totalt och de är som nya. Bara värmda och ngn sula i som de rekommenderade. För mig är det som att ha sneakers på sig i backen, en fröjd helt enkelt. Valde dom pga har ganska smala fötter och de har smalare läst.

Kör just nu med Lange RS 130 med gammal formgjuten sula som flyttats över från de gamla. Fick även jag rådet att inte värma innerskon utan köra in den och det ångrar jag inte idag även om de första 5-10 skiddagarna var hemska med bortdomnade fötter m.m.
Hade ett tryck över skarven vid toeboxens start så åkte tillbaka och fick innerskon värmd med varmluftspistol över tårna och sen på med en tåhätta och lite extra foam som fick trycka ut innerskon lite. Sedan slipade han ner den gjutna sulan någon mm under tårna med och det löste problemet.
Nu efter ca 15 skiddagar börjar pjäxorna bli rätt sköna faktiskt även om de måste knäppas upp i liften varje gång 😊

Köpte mina nuvarande Salomon MTN Lab på våren 2017. Så de är ju inne på sin sjätte säsong. Säg att jag har legat runt 20 dagar per säsong.

De är dels tryckta på några punkter men sen har jag gjutna sulor (som varit med sen 2009). Jag har även bytt innerskor till Intuition pro tour. Dessa tillkom i januari 2018. Så även dessa har varit med i fem år snart. Det skulle kanske inte vara helt orimligt om jag behövde byta snart men än så länge är de riktigt riktigt bra.

Den största fördelen med pjäxan är att skalet inte överlappar över fotryggen, vilket kraftigt underlättar på- och avtagning

Tillbaka
Topp