Vad kostar en säsong i Whistler?

Dejvy

Ny medlem
Hejsan.

Planerar att dra en säsong i Whistler och har ganska bra med pengar sparade redan nu men hur mycket krävs det egentligen om man vill klara sig utan att jobba en hel säsong+resa T&R?

David

Tycker 80.000 för 5 mån verkar rimligt.

Hur räknar du fasta kostnaderna hemma under den tiden? Gör du dig av med alla eller är dom inräknade?

Sen undrar jag hur f-n ni lyckas spara i hop till det år in och år ut på 7 månader. För jag har för mig att ingen av er jobbar på plats.

Kräver ju trotts allt att man sparar nästan 12 papp i månaden. Jag skulle väl kanske klara av det men det skulle bli jäkla tufft och jag ligger ändå rätt långt över en medellön.

Här hemma hur bor ni? Bor ni hemma eller delar ni lägenhet med massa folk så ni kommer ner i kostnader??

Tex

När jag var i Whistler 4,5 månader säsongen 06/07 gjorde jag av med 78.000kr utan att snåla alldeles för mycket varav 7.700 på flyg dit och hem 20.000 på utrustning och 13.500 på boende. Förmodligen kan man justera ner utrustningsutgifterna (jag kom hem med 4 par skidor m.m) och justera upp boendekostnaden som nästan garanterat har stigit.

Tex,
Bo med mor och far öppnar ju en och en annan dörr av möjlighet till avancerat sparande, utan att bo hemma nästan gratis vet jag inte riktigt om jag klarat spara ihop de pengar som krävs.

Jag betalade den symboliska suman av 1000kr per månad för mat och husrum förra året och jag körde bil för 500-1000kr per månad. Jag var inte ute och festade mellan midsommar och mitten av november. Jag hade det rätt tråkigt faktiskt. min inkomst efter skatt var 114.000kr och det var inte mycket förutom ovan nämnda utgifter som jag spenderade av de pengarna hemma i Sverige. I slutet på maj så tog pengarna slut så nu är det tillbaka till jobb och snålande.

Det är ju inte så svårt att göra en överslagsräkning

Fasta kostnader

Liftkort 11000
Flygbiljett 7000
Gear 10000
Hyra ~4500*5
Mat ~2300*5
Nöjen 2500*5

~75k

Utöver det tillkommer såklart vad för lyx man vill unna sig... som bredband, mobiltelefon, reparationer, vallagrejer, för att inte tala om transport om du råkar bo i creekside.

Men ja, det är värt det, och något som är smart är ju att jobba för berget, det kan vara slitigt, men det är riktigt fina förmåner, börjar du jobba tillräckligt tidigt så kan du ju till och med lösa in ditt season pass

11000 på liftkort låter mycke... räknar du massa skiddagar på orter där du inte har säsongskort???

Sen så måste man faktiskt inte köpa nya pryalar varje säsong.......

TexMurphy sa:
11000 på liftkort låter mycke... räknar du massa skiddagar på orter där du inte har säsongskort???

Sen så måste man faktiskt inte köpa nya pryalar varje säsong.......
kortet ligger ju på cirkus 1700 CAD... early bird för typ 1400 CAD + TAX. you do the math...

Tillbaka
Topp