Vad krävs för att få bo i Kanada 5 månader?

Rydellen

Ny medlem
Ni gamle rutinerade kanadafantaster kan kanske vara snälla att berätta vad som krävs för att bo i landet ca: 5 månader. Behövs besöksvisum för denna tidsperiod? Vilka kontaktar man för att ordna detta isåfall? Angående jobb har jag hört att det krävs tillstånd för att få jobba, vilket ska vara ganska jobbigt att få eftersom det kräver en hel del från arbetsgivaren?
Är det vanligt att man jobbar svart i tex: Whistler, eller är det bra koll på detta? Vad är vanligt folks inställning till frågan?

En sak till jag funderade på är hur det funkar med sjukvård om det skulle krävas?
Enligt regeringssidan går det inte få "health insurance card" om man inte är Kanadensisk invånare. Hur gör man som besökare? Köper man en lös försäkring?

Skulle gärna vilja ha allmänna tips av någon som gjort säsong där.

Vi åker ca: 1 januari till vancouver och Whistler, hemresan går ca: 1 maj.

Mvh. Emil

Senast ändrad:
Behövs inget visum upp till 6 månader.

Jag tror att det är ganska ovanligt med svartjobbande där men är lite osäker, bara känslan jag har eftesrom det finns australiensare i överflöd och då de är med i engelska unionen (vet inte exakt vad den heter) är det betydligt enklare regler kring deras anställning. För att vara ärligt orkade jag inte ens kolla upp vad som behövdes för att kunna jobba där.

Du har fri sjukvård upp till 45 dagar utomlands (om du är försäkrad dvs), om du planerar att stanna längre än så måste du utöka försäkringen INNAN du åker iväg.

Senast ändrad:
Kontakta det försökringsbolag som ni har er hemförsökring hos, förklara läget och dom fixar resten. Saken är biff!

Hemförsäkring gäller enligt vad föregående talare skrev. Kom bara ihåg att du måste lägga ut pengar om du skadar dig, så se till att alltid ha pengar i beredskap, det kan bli dyrt. Kvitton måste sparas för att få ersättning från ditt svenska försäkringsbolag.

Angående att jobba "svart" så vet jag de som bara sa att de hade en "permit" och arbetsgivaren kollade aldrig detta närmare, de flesta jobbar dock "vitt". Det är ju en fuling som ni kan köra, men jag vet inte om det är att rekommendera med tanke på att man gärna vill vara försäkrad.

Lycka till!

Ok! Då vet jag hur jag ska gå tillväga. Då är det väl egentligen bara att dra nu då ,D
Det är sommar, ändå längtar man till vintern....är man sjuk i huvet då eller? :P
Har någon boende för 3 pers får ni jättegärna höra av er då vi gärna delar med ca: två andra.
Väl mött i Whistler!
Emil

Hej!

Var i Banff säsongen som var. Jobbade inte under mina 5 1/2 månad där, men kan säga åtminstone där tror jag att man relativt lätt kunde få svart jobb. Ett tips kanske skulle kunna se om du skulle kunna få jobb på hostel eller hotell och köra "work-for-stay"... hade flera kompisar som gjorde detta, krävdes ej working-visa för sådant arbete. Lycka till!!

Om du är arbetslös så finns det en möjlighet att skaffa arbetstillstånd genom arbetsförmedlingen. Jag träffade en svenska i Whistler i vintras som hade fått tillstånd på detta sätt. Enligt henne har Sverige cirkus hundra "utbytesplatser" för arbetslösa (några speciella platser för puderjägare har jag dock inte hört om...).

Annars är det nog lätt att få ett svart skitjobb i a f på de större orterna. Det är dock en stark rekommendation att jobba så hårt innan att man inte behöver jobba där. Speciellt om man är ung nog att orka åka alla dagar i veckan hela säsongen. Om man däremot, som jag, börjar bli gammal och stel så rekommenderas istället midweek pass. Då kan man välja att åka de bästa lördagarna och söndagarna om man vill men behöver inte betala för alla så att säga.

Åk förresten till rätt ställe... Alla orter i Ca passar inte för alla och har man ingen bil så kan det bli knepigt att ta sig runt. Några av de små orterna är rena helvetet om det inte dumpar ordentligt. Whistler bygger tyvärr en jvla lift på piccolo som förstör för oss som orkar gå men det finns nog kvar lite backcountry ändå...

Howdy
Jag var några månader i Whistler för tre år sedan så mycket har säker förändrats sedan dess. När vi var där var det i princip omöjligt att jobb svart.

Min resa slutade på sjukhus i Squamisch (stavningen är väl åt h*vete) och jag hade försäkring men inte koll på dom. Jag la ut pengar för all akutvård (typ 20 loppor) och dagarna på sjukan fixade försäkringbolaget direkt. Sedan ringde jag försäkringsbolaget hemma och kollade vad jag skulle göra och dom sa att jag fick ta mig hem bäst jag ville.
Allt slutade med att jag inte fick någon ersättnig för typ lägenhet, hemresa och liftkort.

Hade jag istället kontaktat SOS.alarm i Köpenhamn direkt från akuten (som länsförsäkringar använder sig av som assistansbolag) hade de tagit alla beslut om vård och eventuell hemresa och jag hade fått tillbaka innebrända lägenhetspengar och liknade. Dessutom hade jag inte behövt lägga ut en dollar.

Så kolla upp vad ditt försäkringbolag använder sig av för assisstansbolag. Finns typ tre i Norden tror jag, dom har läkare och handläggare som beslutar vad för vård du behöver och var, ordnar även med ambulansflyg och sånt om det skulle behövas. Om du blir skadad lämnar du bara försäkringsnummer och tele nummer till personalen så ställer assistansbolaget ut betalning för alla kostnader.

Peace/Jocke

Enligt min morsa som jobbar på försäkringsbolag ska man alltid gå genom SOS alarm i Köpenhamn om man skadar sig utomlands, dom kontaktar försäkringsbolaget åt en.

Tillbaka
Topp