Vad liknar en Burton Cascade 173 idag?

johan6504

Medlem
Jag skall uppdatera min bräda nu när Burton äntligen släpper sin nya Step on bindning.
Sedan hedenhös (2002 kanske) )har jag åkt på en Burton Cascade 173 (även om den säker är för lång enligt tabellerna...) jag väger 73 och är 180 lång.

Jag vill ha en Burton med liknande karaktär men är osäker på vad jag skall välja. Har tittat på Flight Attendant och Landlord, är jag fel ute? Har även sneglat på Custom X, Barracuda och Fish. Blir inte klok på alla termer och begrepp ;-)

Någon som kan ge tips?

//Johan

Liknade den du har blir nog svårt att hitta i nuvarande modellprogram eftersom den längsta är en Custom 169w, sen FA 168 och LL168 split(den vanliga har försvunnit och även Barracuda). Har hänt en del på 15 år i utvecklingen av brädor så leta mer efter brädor som passar din åkstil och vart du åker än dina mått även om de ska tas med i beräkningen.
Passa på att åka upp när det är brädtestarhelg på försäsongen så kan känna, klämma och provåka de som verkar intressanta för dina önskemål.
Ang den kommande Step On bindningen så måste dina fötter passa bootsen annars känns den rätt värdelös tyvärr. Skulle först mäta mina fötter och sen pröva alla boots hos en vettig butik som kan hjälpa dig att hitta rätt. Gjorde själv misstaget att köpa boots som kändes bra hemma och första veckan men som tillslut packade ut en hel storlek och nu måste jag köpa nya.
Var lite i samma situation som du, hade inte köpt en bräda på ca 18år vilket resulterade i 3 nya brädor och 3 nya par bindningar(1 nytt och 2 begagnade) och har aldrig haft så kul som den här säsongen.
Har själv bara prövat FA av ovanstående brädor som jag gillade skarpt(om jag hittar en till vettigt pris blir det nog ett köp) men har hört riktigt gott om både LL och Fish även om de är mer puderorienterade brädor än FA.
Finns annars en hel uppsjö av andra märken på brädor, bindningar och boots som är riktigt bra.

De 2 till höger i bilden är nya :)

Hej
Tack för alla tankar och förslag :-)
Jag var nere hos Niclas Glavell på Burton i Göteborg och provade Burtons kängor rejält. De kommer att funka finfint. Jämfört med mina gamla stenhårda Step-in kängor från 2002 är de en dröm!
Just nu lutar det åt att jag försöker hitta en FA och en Fish begagnat och tar det därifrån. Alternativt försöker åka på någon test tidigt på säsongen. En Burton blir det definitivt, har kört på deras brädor sedan tidigt 90-tal och min Craig Kelly Mystery Air står fortfarande kvar i källaren...

https://www.dropbox.com/s/zj61rfyz2xlt2sv/IMG_2576.JPG?dl=0

Senast ändrad:
Finns en del Burton kvar på Blue Tomato och säkert på andra webaffärer om du är intresserad av nytt.
Brukar vara testarhelger i både Åre och Sälen början på December. Planen för mig är att komma iväg till Sälen då jag har hör att förutsättningarna är bättre.

Tillbaka
Topp