vad ska ja ha för skruvar till en dervish

Martin248

Ny medlem
hej

jag ska beställa en dervish, holey truckar och orangatanghjul på www.longboardshop.de men vad är det mer man ska beställa till brädan som skruvar och kullager för att den ska bli komplett?

Nice setup ;) förutom kullager behöver du bara just skruvar för att den ska bli komplett. Skruvar kan vara lite svårt att beställa över nätet om du inte vet hur brädan ser ut riktigt, men eftersom du inte ska ha några risers på den (antar jag) så ska du ha ganska korta skruvar..

risers ska han fasiken ha på en dervish!

Och ja, det är gummit mellan brädan och trucksen

Riktigt schysst brädval, men jag skulle inte rekomendera att köpa från longboardshop, då det är från utlandet vilket innebär dyr frakt, tull och moms vilket blir en extra kostnad på ungefär 1000 kr. Min bror har köpt en dervish därifrån och åkte på 1000 spänn extra. Jag valde då att beställa min Dervish från www.maxeffekt.se, snabb frakt, bra service. Det är något att rekomendera.

jag skulle heller inte rekomendera att köpa holey truckar. Köp istället randal eller paris 180 mm truckar. Randal är orginaltrucken för dervish.

Lycka till med köpet!

JoakimN, där har du fel! Man kan INTE ha risers på en loaded dervish då det är drop-thru tecknik. Det finns så kallade shockpads, om det är det du syfter på, som minskar skador på decket, håller truckarna på plats och dämpar ojämnheter, så det är viktigt (Ett Måste)

Risers är plastbrickor om sitter imellan decket och truckarna. Risers höjer brädan och där med förbettrar svängraidien, no wheelbites: Decket lutar så pass att hjulet tvärstannas mot decket.
Jag har rätt! Jag monterar kanske 10 st Loade dervish i veckan!

du -behöver- inte shockpads, men man kan ju ha det om du vill... Det är inget måste =P jag kör utan, beställer du DIRR från loaded får du utan.

Javisst, det är ju som att köra traktor utan kullager. Däcket kommer att gå sönder snabbare, då det vibrerar mycket mer, Sprickor i brädan, otrevligt att åka, truckarna sitter fast sämre.
Shockpads är något som Loaded själva säljer sina kompletta brädor med och eftersom Shckpads har tagits fram, så finns det ett syfte till att man ska använda de.

då undrar jag varför de inte informerar om detta och varför de inte kommer påsatta när brädan kommer monterad? är det då något man måste specialbeställa?.... att kahalani eller någon annan hemsida inte heller skickar dem monterade så? polarna har kört med sina loaded brädor i mer än ett år utan dessa och det fungerar utmärkt :S

Först och främst är Kahalani inte Loaded själva, utan dom är så kallade återförsäljare för dem. Dom själva har förmodligen inte valt att följa loadeds goda råd, och beställer förmodligen inte kompletta bräder där ifrån, därav inga shockpads. De beställer alltså separata delar från olika återförsäljare.
Rekommenderar att inte beställa från Kahalani, då dom har haft en massa problem såsom praktexempel att de inte säljer shockpads och har sålt brädor under minimum gränsen, dvs "olagligt" sålt brädorna.
Visst, det funkar säkert utan shockpads, men är verkligen inget att rekommendera för åkare som vill ta det till en ny nivå, se Adam Colton. Gör dina kompisar tricks som t.ex shuvits? Eller turns? Powerslides? Det jag vill komma till är att då du utsätter brädan för tryck i sidled, skrapas det och truckarna sitter inte riktigt på plats, det resulterar i skador på brädorna. Gummit, shockpadsen, är mer fast, trucken glider inte lika lätt, sitter "fast" uta bara helvete, minskar skador etc. Tro mig, åk inte utan shockpads.
Som Johan_SK sa, beställ från maxeffekt, bra servic etc säljer kompletta brädor med spacer, tar emot smällarna istället för att kullagren gör det, har jag läst. Sjukt bra vid trick som shuvits turns powerslides. Maxeffekt säljer brädorna för minimum priset också!

okej, jag är ganska ny inom branschen. men om jag har förstått det rätt så fungerar en riser och en shockpads likadant ungefär? jag googlade på shockpads och tyckte det ungefär såg ut som en riser. en shockpad är TYP en riser fast för just brädor som har samma fäste som dervich brädan? vet inte hur jag ska förklara?

Ehe, tja du.. jag har aldrig sagt att kahalani är loaded själva, men jag känner folk som beställt från loaded och har fått brädan precis så som jag har den nu.. ja vi drar slides shuv-its manuals med våra brädor för fullt, om man drar åt skruvarna så sitter trucken då med. Jag säger inte emot att det är bra med shock-pads, säger bara att de inte är SÅÅÅÅ viktigt som du nu påstår, men JA det är bra att använda dem...

Kahalani köper in sina loaded brädor VIA lifeonaboard, vilka har då samma priser som kahalani och maxeffekt.. Får en annan att undra om de ena då är bättre än det andra?

Nej, inte jag heller, du måste lära dig att tolka texter, läsa de noggrant och förstå innebörden.
Som sagt, ja du kan åka utan shockpads, men det är idiotiskt, förstår du inte det? Du säger att det är bra att använda dom men inte så viktigt, fel!
Det är bra att använda dom och viktigt. Jag har ytterst svårt att tro att du känner folk som beställt från loaded som fått bräderna utan shockpads. Det är nämligen så att jag har varit på både skates on hight, och hos loaded själva i USA. Jag har köpt rakt upp och ner därifrån och har kompisar som beställt därifrån, ALLA med shockpads.
Grejen med shockpads är att dämpa vibbar, för mindre skador på longboarden, eftersom den har drop-thru, vilket innebär att trucken ligger PÅ brädan, inte under, på och skrapar och skapar tryck mot den relativt tunna "plankan". Har läst på forum där folks brädor spruckit rejält pga inga shockpads.

Kahalani "har", läs grabben, har legat under minimum gränsen. Vad menar du med: "Får en annan att undra om de ena då är bättre än det andra?" Ytterst svårtolkad fråga? Utveckla, omformulera tack!

ja då Kahalani, lifeonaboard och maxeffekt har samma priser, vad gör då att kahalani tar underpriser när de har samma priser som dina älskade maxeffekt? =)

Jo jag förstår det -är- viktigt.. men då polarna har kört hårt utan i ett år och inget hänt så undrar jag då om de har fått tag på 3 stycken "überförstärkta" brädor då? för de har inte visat några tendenser till att få sprickor osv... jag -skaaa- sätta dit shockpads, men det fungerar utan och det kan du inte komma och säga :P

Jag har som sagt sagt att de funkar utan. Men nog om shockpads. Men hur mycket åker ni? Vi åker kanske 10timmar per dag, inget överdriv. Köpte en ny dervish för två tre veckor sedan, den är i princip sönderkörd redan, måste köpa ny griptape nya hjul, slipat ned dom av alla slides. Jag kan ju säga att min bräda inte skulle funkat utan shockpads. Vilket inte Adam Coltons skulle heller, som han själv sagt. Ingen av Adam Square skulle funka utan, om du vet vilka det är.

Men nu framstår du som ett jävla retard, vad fan håller du på med? Läs vad jag skriver vafan. Kan du nått om marknadsekonomi? Om det funkar som du säger: "vad gör det om..." jo det funkar inte alls. För då tänker jag sälja en dervish för 1000kr. Det finns ett minimum pris, som du inte verkar förstått efter 5 inlägg. Man får inte sälja under det, det är OLAGLIGT.

MEN ASSÅ DITT FAWKING CEPE! de säljer ju för de för samma pris! är du efterbliven på riktigt?

Nej inte 10 H utan snarare en... ca 4-5 och då är det i princip BARA slides som gäller, inklusive manuals and stuff....

Nu tänker jag lämna denna diskussion och låta er tro att jag "givit upp"
Tror däremot att "1357" kan hålla med om att man bör slussa vidare longboardfrågor till ett riktigt longboardforum t.ex longboard.eu..

Trevlig midsommar på er!

1357 sa:
Först och främst är Kahalani inte Loaded själva, utan dom är så kallade återförsäljare för dem. Dom själva har förmodligen inte valt att följa loadeds goda råd, och beställer förmodligen inte kompletta bräder där ifrån, därav inga shockpads. De beställer alltså separata delar från olika återförsäljare.
Rekommenderar att inte beställa från Kahalani, då dom har haft en massa problem såsom praktexempel att de inte säljer shockpads och har sålt brädor under minimum gränsen, dvs "olagligt" sålt brädorna.
Visst, det funkar säkert utan shockpads, men är verkligen inget att rekommendera för åkare som vill ta det till en ny nivå, se Adam Colton. Gör dina kompisar tricks som t.ex shuvits? Eller turns? Powerslides? Det jag vill komma till är att då du utsätter brädan för tryck i sidled, skrapas det och truckarna sitter inte riktigt på plats, det resulterar i skador på brädorna. Gummit, shockpadsen, är mer fast, trucken glider inte lika lätt, sitter "fast" uta bara helvete, minskar skador etc. Tro mig, åk inte utan shockpads.
Som Johan_SK sa, beställ från maxeffekt, bra servic etc säljer kompletta brädor med spacer, tar emot smällarna istället för att kullagren gör det, har jag läst. Sjukt bra vid trick som shuvits turns powerslides. Maxeffekt säljer brädorna för minimum priset också!
Fyfan vad man mår illa av eran marknadsföring utav maxeffekt, ni är helt galet trötta. Det är endast ni i eran "kompiskrets" som rekommenderar hemsidan vilket kanske inte är så konstigt då det var ni som startade den? Som ni håller på kommer ni förhoppningsvis tappa kunder. Ni är raka motsatsen mot vad kahalani är och står för med customerservice, se bara vilken attityd du visar mot potentiella kunder?

Sen kan du ju gärna svara på vad kahalani har haft för problem? Kan du ge exempel på vad det är för lag du bryter när du säljer en bräda "för billigt" och vad menar du med det (för oss som inte är lika "insatta" i marknadsekonomi som du tydligen är :O)? Kom med lite konkreta saker istället för rent snack.

Till sist så är shockpads bra men absolut inget måste för att kunna slajda m.m. Kan du här ge något konkret exempel på vad som hänt med någons bräda som kört utan shockpads eller är det bara snack här också?

Senast ändrad:
tack alla jag har beställt en loaded dervish med holey truckar och abec11 strikers 66mm hjul och abec 5 kullager. blev 5 mm pads är det för mycket? hoppas de blir ett bra köpp!

har hört att man inte måste droppa ner truckarna i brädan utan att man kan sätta dem som man gör med vanliga brädor, stämmer det och svänger den skarpare då?

Martin248 sa:
tack alla jag har beställt en loaded dervish med holey truckar och abec11 strikers 66mm hjul och abec 5 kullager. blev 5 mm pads är det för mycket? hoppas de blir ett bra köpp!
har aldrig förstått det där med abec lager osv. Vad är det och vad gör det för skillnad?

Martin248 sa:
desto hödre abec deste bättre rullar hjulet som jag har förståt det.
Nej så är det inte, ett kullager med t ex. abec5 kan rulla bättre än ett med abec8. Kvalitén på kullagret avgör hur bra det rullar och det går inte att mäta med någon enhet.

Willlmutt sa:
jonathan_chips sa:
Martin248 sa:
desto hödre abec deste bättre rullar hjulet som jag har förståt det.
Nej så är det inte, ett kullager med t ex. abec5 kan rulla bättre än ett med abec8. Kvalitén på kullagret avgör hur bra det rullar och det går inte att mäta med någon enhet.
vad betyder det då?
Det är precisionen i kullagret, den spelar dock inte så stor roll när det gäller skate och longboard. Som sagt stirra dig inte blind på siffrorna utan köp något med bra kvalité..

Johan_Sk sa:
Riktigt schysst brädval, men jag skulle inte rekomendera att köpa från longboardshop, då det är från utlandet vilket innebär dyr frakt, tull och moms vilket blir en extra kostnad på ungefär 1000 kr.
Longboardshop.de
de = Deutschland
Deutschland = Tyskland
Tyskland är med i EU, inom EU behöver man inte betala tull, därför tvivlar jag på att din brorsa fick betala tull när han beställde från ett annat EU-land.

M.a.o sluta ljuga.

Ta reda på fakta innan du börjar påstå saker som du uppenbarligen har noll koll på, tull betalas när man beställer saker från länder som inte är med i EU, det räcker inte med att man beställer från utlandet.

Gudrunnator sa:
Johan_Sk sa:
Riktigt schysst brädval, men jag skulle inte rekomendera att köpa från longboardshop, då det är från utlandet vilket innebär dyr frakt, tull och moms vilket blir en extra kostnad på ungefär 1000 kr.
Longboardshop.de
de = Deutschland
Deutschland = Tyskland
Tyskland är med i EU, inom EU behöver man inte betala tull, därför tvivlar jag på att din brorsa fick betala tull när han beställde från ett annat EU-land.

M.a.o sluta ljuga.

Ta reda på fakta innan du börjar påstå saker som du uppenbarligen har noll koll på, tull betalas när man beställer saker från länder som inte är med i EU, det räcker inte med att man beställer från utlandet.
Nu är det dock du som har fel, hans brorsa fick betala runt 1000 kr extra när han beställde brädan från england.
Och vad jag vet så har England varit med i EU sen långt tillbaks.

http://wiki.answers.com/Q/Is_England_a_current_member_of_the_EU

Den där länken kanske har helt fel du verkar ju ha sån bra koll, vad vet jag?
Så, du kanske ska sluta anklaga andra för att dom ljuger och är korkad o.s.v. när du själv inte har den bästa kollen.

Scherrer sa:
Gudrunnator sa:
Johan_Sk sa:
Longboardshop.de
de = Deutschland
Deutschland = Tyskland

M.a.o sluta ljuga.

Nu är det dock du som har fel, hans brorsa fick betala runt 1000 kr extra när han beställde brädan från england.

Så, du kanske ska sluta anklaga andra för att dom ljuger och är korkad o.s.v. när du själv inte har den bästa kollen.
Vad säger du nu? Du säger ju själv att England har varit med i EU sen långt tillbaka sen påstår du även att man måste betala tull när man beställer saker därifrån? Inom EU = ingen tull, om dom inte har ändrat det nyligt, i så fall ber jag så mycket om ursäkt och önskar att ni får ett trevligt liv. Sen ser jag ingen anledning för dom att registrera en tysk sida(tyska som "förstaspråk" när man går in på sidan och .de i slutet säger väl det mesta)om dom inte gjorde det bara för att det var kul.

Hur som helst så säger du ju emot dig själv och det är ingen toppenidé när man ska argumentera för/emot något...

Ps. Jag har aldrig påstått att han är korkad... Ds.

Scherrer sa:
Gudrunnator sa:
Johan_Sk sa:
Longboardshop.de
de = Deutschland
Deutschland = Tyskland

M.a.o sluta ljuga.

1000kr extra för vad? precis som gudrunnator skrev och som du mycket väl borde veta så gäller inga eventuella tull-pålägg inom EU så varför skulle din "brorsa" behöva betala extra? Med lögner kommer man inte långt, speciellt när man ska driva ett företag.

jag slapp tull i alla fall skönt. vet någon om man kan sätta fast truckarna under brädan som på en vanguard eller måste man ha dem igenom?

prova att söka på brädan på google och titta om den har drop-thru eller inte...
om den har drop-thru så kör du igenom brädan.
om den inte har drop-thru så kan det bli lite svårt att ha dem igenom

Hej,

Jag heter Martin och har startat och driver företaget MaxEffekt.
Jag har läst hela den här tråden och reagerar naturligtvis negativt över hur mitt företag har blivit omnämnt. MaxEffekt är ett företag med hög service och personlig framtoning - vi lyssnar på varje kunds behov och önskemål.

Vad andra personer har skrivit här får de stå för själva, det är inget som motsvarar MaxEffekt eller MaxEffekts värderingar.

Vi har hittills inte haft någon kund som uttryckt missnöje över oss, utan istället har vi flera kunder som är nöjd med vad de får hos oss och hur vi behandlar dem. Jag tror att vi får den reaktionen tack vare vår positiva inställning till service och att vi är personliga mot varje enstaka kund!

Angående minimumpriser så har importören av Loaded i Sverige valt att sätta ett minimumpris på Loadeds produkter, som återförsäljare inte får sälja under. Men det är inget lagbrott att bryta mot dessa, utan det är upp till varje persons moral och etik att följa minimumpriset.

Vi levererar våra brädor med shockpads för att Loaded rekommenderar det, och för att risken för att decket spricker eller på något sätt skadas vid truckfästena minskar. Det är dock inte absolut nödvändigt att använda shockpads, men det blir lite trevligare åkning (dämpande effekt) och decket håller som sagt längre.

Med vänliga hälsningar
Martin Andersson
MaxEffekt

Mobil: 0700-460 450
E-post: martin@maxeffekt.se
Webb: www.maxeffekt.se

Tillbaka
Topp