Vad ska jag köpa för pjäxor?

icemann

Ny medlem
Åker enbart i pisten, för närvarnade på ett par halvmjuka salomon performa som jag inte är helt nöjd med. Nu är det dags att byta ut dom mot riktiga grejor, frågan är vad? Har relativt lång och smal fot och smalt underben, vilka pjäxor passar då? Hur är det med flexet vad bör jag sikta på där? Har relativt hög åkskicklighet men är inte jättestark, är ett par riktigt hårda pjäxor svåråkta eller vad är skillnaden?

Om du inte har allt för långt till stockholm bör du ta en tur förbi alpingaraget, dom kan verkligen pjäxor. och om någon frågar mig så skulle jag säga att valet av pjäxor är långt viktigare än valet av skidor.
vilken hårdhet beror på din vikt och åkstil, nästan alla märken har allt från svampiga "rental" modeller till likstela race pjäxor. Franska Lange är kända för att göra pjäxor för smala fötter,och vad gäller vrist o under ben så finns de en milljon olka saker att stoppa i pjäxskaftet för att få de tight. Alternativet (som är det enda rätta) är att du väljer en formsprutad innersko, vilket kommer ge en behaglig kännsla av vacum i pjäxan.
När det kommer till hårdheten så är ju tanken att dom riktigt starka o tunga killarna ska ha något att stödja sig på, med andra ord något som för över kraften från benen till skidorna på ett rättvist sätt, är man då inte tillräckligt tung eller stark kommer man inte att kunna pressa skdorna på det sätt som krävs för att få dom att tx bibehålla ett carving skär.

lycka till..

Lång, smal fot och smalt underben... Tjaa, nästan alla tillverkare har en pjukka för dig.
Du skriver att du inte är nöjd med dina nuvarande salomon, på vilket sätt är du inte nöjd?

Smala fötter trivs väl ofta i Lange, Salomon och Tecnica. Men du ska ju inte låsa dig till några särskilda märken, prova gärna något helt annat, typ en nordica med lite större volym för att jämföra och se att du verkligen är på rätt spår. Sen bli ofta lite vassare pjäxor smalare och tightare.

Men viktigast är att du kilar iväg till en bra skidbutik och får hjälp. En riktig skidbutik som verkligen kan pjäxor och skidor, inte till nån större sportkedja som inte har nån koll på vad de gör... Skriv var du bor så kan säkert folk här rekommendera en bra skidbutik i din närhet. :)

Tackar för tipsen.. Bor i Ångermanland. Alpingaraget såg ju ut som en seriös butik med kunnig personal. Men finns det ingen seriös skidbutik i ångermanland/västernorrlandstrakten? Känns ju lite paradoxalt att åka ner till fjollträsk för att köpa SKIDGREJOR. Det är faktiskt skamligt hur dålig kunskapen är om grejorna de säljer hos de flesta skidbutiker. De butiker jag varit in i här i närheten verkar ha noll koll och vill bara pracka på kunderna så mycket skitprylar som möjligt.

icemann sa:
Tackar för tipsen.. Bor i Ångermanland. Alpingaraget såg ju ut som en seriös butik med kunnig personal. Men finns det ingen seriös skidbutik i ångermanland/västernorrlandstrakten? Känns ju lite paradoxalt att åka ner till fjollträsk för att köpa SKIDGREJOR. Det är faktiskt skamligt hur dålig kunskapen är om grejorna de säljer hos de flesta skidbutiker. De butiker jag varit in i här i närheten verkar ha noll koll och vill bara pracka på kunderna så mycket skitprylar som möjligt.
Ta en sväng till Östersund skulle jag föreslå!

På Aloha finns b.l.a Full Tilt om du skulle vara intresserad av det.

Vart i västernorrland bot du?

//teo

Nojlas sa:
Lång, smal fot och smalt underben... Tjaa, nästan alla tillverkare har en pjukka för dig.
Du skriver att du inte är nöjd med dina nuvarande salomon, på vilket sätt är du inte nöjd?
Passformen är inte helt 100, känns att det glappar rätt mycket här och där. Tänkte köpa nya skidor och då vill jag även passa på att köpa nya pjäxor så jag kan utveckla åkningen mer.

The_teo sa:
icemann sa:
Ta en sväng till Östersund skulle jag föreslå!

På Aloha finns b.l.a Full Tilt om du skulle vara intresserad av det.

Vart i västernorrland bot du?

//teo
Östersund låter rimligt avståndsmässigt, vilken skidbutik rekommenderar du där? Full Tilt vad är det?

Jag är inte jätte insatt i Östersunds pjäx scen men...

Stadium mitt i stan skulle du kunna kolla in samt Aloha. De har bra personal.

Full tilt kan du hitta här: www.fulltiltboots.com

Återigen, vart i Västernorrland bor/åker du? :)

Att du rekomenderar stadium i Östersund är lite lustigt, att du påstår att dom har bra personal är ju ännu lustigare.

somebody sa:
Att du rekomenderar stadium i Östersund är lite lustigt, att du påstår att dom har bra personal är ju ännu lustigare.
Det är intrycket jag har fått, det behöver inte stämma med intrycket du har fått.

Aloha är iaf kunniga.

Senast ändrad:
Jag skulle å det starkaste rekommendera dig att du gör din tillpassning av pjäxa PÅ PLATS DÄR DU ÅKER SKIDOR.

Alltså, nästa skidresa du åker på, se till att åka till något ställe som har en välrenommerad bootfitter. Det är verkligen viktigt att du kan justera lite, åka en dag, komma tillbaka, justera lite mer osv.

Och som sagt, se till att det är en erkänt bra bootfitter du går till och inte inter-sport.

Tillbaka
Topp