Vad ska man ha för fisheye/vidvinkel?

PetterV

Ny medlem
Tjena =)
Jag hade tänkt köpa ett fisheye eller vidvinkeladapter till min Sony HDR-SR10 men det är så att jag har ingen aning om vad man ska köpa och vad som passar till kameran.

Vad räknas som ett vidvinkelobjektiv, från vilken brännvidd? Jag vill ha ett att fota både inomhussport som tex innbanby, handboll samt skidåkning förstås, men jag har heller inte bestämt mig för om det blir ett fisheye eller ett vidvinkelobjektiv.

(Har en D80)

Jag har ett vidvinkelobjektiv från Sigma, 10-20mm brännvidd, ska testa det i vinter och se om det blir några schyssta skidbilder. Iofs har jag en Canon EOS 400d, men det borde finnas till din också.

Nu såg jag dock att det kanske är en videokamera du har, isåfall kan du ju skita i mig. ;)

om det är fish-eye eller vidvinkel beror inte på brännvidden utan hur glaset är slipat :) det finns 15 mm fish-eye men även 10 mm vidvinkel t ex

Jag har en HDR SR 11E och det är 37mm gänga. Tror det är samma på SR10:an. Kolla in Raynox linserna. (0.3x) Finns både som vanlig och snap on.

Kolla www.scandinavianphoto.se

Är det till en videokamera så är det väll bara att köpa med rätt diameter. Jag har en Canon WD72 på min videokamera, den har 0,8 så det ger inte så mycket vidvinkel men lite lagom =)

Till en systemkamera skulle jag vilja rekomendera canons 16-35 2,8L fast de beror ju på, har man inte fullstor sensor så blir de inte så mycket vidvinkel.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp